PIŠE VANESA BEGIĆ

Matematika i fizika


Već godinama ista situacija u školama. Neki nastavnici ne uspijevaju ostvariti punu satnicu te rade u nekoliko škola, a bez da ostvare punu normu (primjerice iz likovnog, glazbenog), a drugih niti za lijek, poput onih iz matematike, fizike, kemije i škole muku muče da riješe taj problem.

Istina, u školama bi trebalo biti više sati iz kreativnih predmeta, da se djeca kreativno izražavaju i da se u njima rode afiniteti prema nekom obliku umjetnosti, što dakako ne znači da svi trebaju biti umjetnici, ali zborovi, nastupi, pjevanje i ostali umjetnički vidovi oslobađaju od treme, što mladim ljudima može itekako dobro doći tijekom daljnjeg studiranja i rada, posebice prilikom javnih nastupa.

S druge strane, u nekim školama nema tko podučavati matematiku i fiziku, čak i u pojedinim velikim hrvatskim gradovima je prisutan taj problem. U brojnim školama te predmete podučava "nestručni" kadar, odnosno ekonomisti, inženjeri raznih profila. To negdje i dobro funkcionira, puno puta riječ je o ljudima koji imaju znanje, kompetencije i vještine objašnjavanja, ali ponekad upravo nedostatak tih pedagoških kompetencija otežava nastavni proces, odnosno učenicima se ne prenosi znanje na onaj način kako bi se trebalo. Jedna stvar je imati znanje, a druga stvar (uspješno) prenositi to znanje.

Zašto nedostaje kadar toga profila? Netko tko završi te znanosti, radije će se zaposliti tamo gdje su primanja veća te mogućnosti za karijeru i napredovanje isto tako veće. Istina je da s jedne strane te teške studije ne upisuje veliki broj studenata, a nakon što ih završe, plaća u prosvjeti ne čini im se dovoljno velikom za nagraditi muku i trud završavanja tog teškog fakulteta. A razne informatičke tvrtke vrebaju takve kadrove.

Nekada su, više ili manje davno, ovisno o poimanju termina "davno", postojali na višim pedagoškim akademijama ili školama svi nastavni smjerovi, dvogodišnji, i tada je bilo dovoljno kadrova za sve te predmete u osnovnim i srednjim školama. Poslije su i fakulteti uveli nastavne smjerove za sve te predmete i to je neko vrijeme funkcioniralo, sve dok tržište rada nije nudilo bolje uvjete i mogućnosti za profile vezane uz prirodne znanosti. Tako da će matematičari, fizičari, informatičari radije odabrati neku unosnu tvrtku, izuzev onih koji imaju veliku ljubav prema djeci i podučavanju i baš se u tome "vide".

I dotle se u školama snalaze i ne mogu pronaći adekvatne kadrove, a stvar je još teža kada treba pronaći zamjenu za te predmete. I većina će se složiti da su ti predmeti teški, i da ih nije lako (na)učiti. A s druge strane "matematika" je jednostavna, tko ponudi više i bolje…

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter