Darko Brajković Njapo izložio je ciklus radova "Sedimenti vremena", posvećen Mladenu Stilinoviću (1947. - 2016.), jednom od predstavnika tzv. nove umjetničke prakse * Dajana Durić predstavila je sasvim novi projekt "Fraktalne tišine", a radi se o seriji fotografija (printeva) i video-radu
Gradska galerija Fonticus u Grožnjanu nastavlja svoju redovitu izlagačku djelatnost, a trenutno posjetitelji mogu pogledati dvije samostalne izložbe čiji su autori Darko Brajković Njapo sa svojim "Sedimentima vremena" i riječka umjetnica Dajana Durić s projektom "Fraktalne tišine". Predstavljanju ta dva projekta prisustvovalo je više posjetitelja nego ranije, što je bilo ugodno vidjeti, a sve uz pridržavanje epidemioloških mjera.
Darko Brajković Njapo je predstavio cijeli ciklus radova, uglavnom posvećenih umjetniku Mladenu Stilinoviću (1947. – 2016.), jednom od predstavnika tzv. nove umjetničke prakse. Eksperimentirajući i provocirajući načinima predstavljanja i načinom oblikovanja, sudionicima likovnih događanja Stilinović je nudio drugačije načine prezentacije svoje kreativnosti, preferirajući izlaganje na neformalnim lokacijama eksterijera i interijera.
- Nakon Mladenove smrti osjetio sam potrebu odati počast umjetniku uz čije sam radove i poetiku odrastao, uz Davida Belasa i Andreja Zbašnika, u periodu djelovanja MMC-a Atelier I u Poreču, tijekom srednjoškolskog naukovanja. Taj period na neki način usmjerava moj put u multimediju i konceptualnu umjetnost, a utjecaj i saznanja o konceptualnoj umjetnosti značili su prekretnicu u mojem shvaćanju umjetnosti i prelazak s moderne na suvremenu umjetnost. Tu seriju radova sam počeo raditi 2017. godine, a sastoji se od stotinjak manjih formata, u tehnici kolaža i slikarija na kartonu ambalaže. Ciklus sam predstavio 2018. godine, zajedno s Tomom Zidićem, u konceptualnom dešavanju Kantun, na pročelju Galerije "Marino Cettina" u Umagu, prisjeća se Darko Brajković Njapo dodajući da u ciklusu progovara kroz poziciju radnika i umjetnika. Rad s neumjetničkim materijalima i reciklaža mu nisu strani i to prakticira godinama.
- Kroz tematiku posvećenu radništvu, progovaram o sociopolitičkim situacijama s osloncem na ideje ljevice i kroz svojevrsni anarhizam. Pritom sam svjestan vlastite proleterske pozicije u vremenu divljeg kapitalizma. Druga pozicija kroz koju progovaram je umjetnička, kroz dvadesetogodišnji konstantan rad i prisutnost na umjetničkoj sceni. Spremajući ovu izložbu odlučio sam izvesti i uvrstiti u postav neke od svježijih radova. Izdvojio sam ono što podražava Mladenov repertoar materijala i tehnika, komentira autor svoj ciklus, koji je prvi put predstavljen kao cjelina unutar galerijskog okruženja.
- Artefakti ovog postava zaista nude bogatstvo impresija. Prolazeći postavom, zasigurno ne ostajemo ravnodušni. Radovima u svim izloženim cjelinama umjetnik kao da je želio dotaknuti, provocirati, obilježiti, upozoriti, potaknuti na razmišljanje sve kategorije posjetitelja. Tematski, radovi dodiruju mnoge ljudske ili međuljudske situacije, nudeći propitivanje pojma vrijednosti. Većina progovara o proletarijatu, ukidanju i zanemarivanju radničkih prava. Tu su naznačena i politička pitanja bahatih birokrata. Nalazimo provokaciju na račun klasičnog slikarstva. Neki radovi dodiruju erotsku problematiku, ali uvijek uz oslonac na reklamokraciju. Svaki, pa i najmanji od ovih radova, zahtijeva budan pogled i otvoreni um. Pred nama se nižu kompozicije svih zamislivih kombinacija iskaza. Tu nalazimo referiranje na enformel, suprematizam, anarhizam, barok, geometrijsku apstrakciju, zapise slovima, političke, reklamne i civilizacijske simbole, klasično slikarstvo, simbolizam… Svi radovi nude i raznorodne pristupe oblikovanju. Većina podloga su neskrivana ambalaža, kartoni, a korišteno je zaista mnogo slikarskih, ali još i više neslikarskih tehnika i materijala, kazao je o Brajkovićevim radovima kustos galerije Fonticus Eugen Borkovsky.
Radovi su u galeriji postavljeni u nekoliko grupa, među kojima se izdvaja poliptih nastao je ove godine. Radi se o tanjurima koji su razbijeni, da bi kasnije, u spojeve lomova, bile umetnute trake izrezane od važećih novčanica, kao aluzija na staru japansku tehniku kintsugi gdje se razbijenim predmetima svakodnevnog života vraća dostojanstvo sastavljajući ih na način da se pukotine ispunjavaju zlatom. U postavu je grupa od 12 objekata: u komercijalnu ambalažu za ponudu manjih količina, najčešće prehrambenih proizvoda, umjetnik prozirnom folijom pakira nekoliko voćaka po uzoru na markete. No, on u svaki od 12 voćnih aranžmana dodaje po jednu fotografiju obnažene djevojke iz Wurt kalendara.
Rad koji definira lijevu, liberalnu poziciju autora, zasigurno je "Radniku mrvice", nastao također ove godine. Na zidu su korištene radne rukavice ispunjene masom koja im daje čvrsti oblik ruke. Na nekim rukama u radničkim rukavicama i na podu su mrvice i komadići kruha. Poruka je prilično jasna - problem je u raspodjeli ostvarenih dobara. Slične poruke Brajković šalje i kroz obilje drugih radova koji su ispunili cijeli galerijski prostor, a koji uz dozu suvremenosti dodiruju umjetničke, socijalne i političke situacije.
Darko Brajković Njapo je prve kontakte s likovnim oblikovanjem ostvario u kamenoklesarskoj radnji djeda Petra Jurića u Pazinu. Živio je u Novigradu, Grožnjanu, Bujama i Umagu. Tijekom osnovnoškolskog obrazovanja pokazuje interes za trodimenzionalno oblikovanje. Polazio je klesarsku radionicu Siparis u atelieru Janeza i Aleša Pirnata u Katoru, Umag. Sudjelovao u mnogim projektima, izlagao na brojnim selektiranim kolektivnim i samostalnim izložbama. Nagrađen je prvom nagradom na 16. međunarodnoj izložbi minijatura u Zaprešiću, 2013. godine, te nagradom HDLU-a Istre 2021. godine.
Umjetnica Dajana Durić je predstavila sasvim novi projekt. Njena izložba naslovljena "Fraktalne tišine" donosi seriju fotografija (printeva) i video-rad. Obje sastavnice izložbene prezentacije imaju isto porijeklo i proizlaze iz iste ideje. Različitost medija nudi razradu istog događaja, na dva načina. Naime, autorica bilježi trenutke, ali i tijek događanja. Trenuci su slikovni materijal, niz fotografija, a tijek je predstavljen video-radom. Rezultate obje faze izvedbe, određene mogućnostima prezentacije, ova riječka umjetnica paralelno uvodi u prostor bijele kocke.
- Autorica se na neki način poigrava s promatračem. Jer, iako je u pitanju medij tekućine, rezultati, prezentacija nas odvodi ka zračnom doživljaju, ideji dima u prostoru. Ova inverzija doživljaja svjedoči i o tvrdoći ljudske percepcije. Stvari i događaje oko nas uvijek percipiramo prema osobnim iskustvenim modelima. Tako je pred nama projekt koji, uz ostalo, nudi i ideju provokacije osjetila. Proces izvedbe, na rubu eksperimenta, pokrenut suptilnim zamjećivanjem malih promjena, iznjedruje termin organiziranog kaosa. Raspršivanje obojanog medija u bezbojnoj tekućini, postaje monument, svjedočanstvo mijene. Autorica inicira i bilježi drhtave, minuciozne, hologramske zapise. Prezentirajući ih u nizu, istražujući njihovu ambivalentnost, događaju se likovne mutacije. Na fotografijama, ali i kroz video-rad, nalazimo stupnjevanje fluidnosti: od gustih predjela scene do skoro prozirnih lavura. Ritam koji je zaustavljen na pojedinom radu, nadograđen je ponavljanjem usvojenog načela na više podloga. Dajana kroz seriju crno-bijelih fotografija nastoji zabilježiti određeni trenutak s ciljem da prenese osjećaj krhkosti, nestalnosti. Ovim umjetnica materijalizira pojmove tijek i mijena, predstavio je novi projekt riječke umjetnice Eugen Borkovsky dodajući da se izloženi radovi mogu smatrati akvarelima u nastajanju, jedni su zaustavljeni u trenutke slike, a drugi u vremenske periode događanja. Iako postupci možda djeluju jednostavno, oni odišu radoznalošću i maštovitošću autorice.
Dajana Durić je nakon studija Likovne pedagogije na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci magistrirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Varšavi (2012.) s rektorovim priznanjem. Izlagala je na više skupnih i samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu.