Ukoliko se obistine najave o zatvaranju većeg broja obiteljskih domova za starije osobe, postoji mogućnost da privatni, pa čak i javni domovi osjete pritisak u vidu smještajnih kapaciteta ili osiguranja barem dnevnih boravaka nekih novih korisnika * Privatnim i obiteljskim domovima se pribjegava većinom iz puke potrebe, jer je daleko lakše snositi trošak smještaja i(li) boravka u javnom domu, ali liste čekanja na njih su upravo nevjerojatne. U nekim hrvatskim gradovima te liste dosežu zapanjujuću brojku od čak 15 godina!
Arhiva G. I.
Hrvatska će, čini se, ostati bez obiteljskih domova za starije osobe. Nedavna je ovo izjava potpredsjednice Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe te potpredsjednice Sindikata umirovljenika Hrvatske Jasne A. Petrović. Ova alarmantna rečenica digla je prašinu i bacila je u oči svima koji su dio priče o zbrinjavanju osoba starije životne dobi. Neki su tu prašinu izbjegli, nekima je zažuljala vidokrug, a neke će tek zapeći. No, najviše će pogoditi osobe koje će zatvaranjem tih vrata ostati bez krova nad glavom.
Prosječnom građaninu u Hrvatskoj nije lako živjeti bez obzira na životnu dob, ali starost - vrijeme u kojemu je čovjek već odavno sve pružio i obitelji i društvu - iznimno je teška. Država nema nikakvo rješenje, barem ne na vidiku, a hitno je potrebno, i to ono dugoročno.
Minimalni uvjeti
Za početak, važno je razlikovati vrste domova koje pružaju ovaj vid smještaja nemoćnima i osobama starije životne dobi. Na vrhu liste nalaze se javni domovi, kojih je pedesetak i u vlasništvu su države, odnosno županija i gradova, sa smještajnim kapacitetom za tek nešto više od 11 tisuća korisnika. Oko pet i pol tisuća korisnika smješteno je u stotinjak privatnih domova, a obiteljski domovi, po nedavno objavljenim napisima, odlaze u prošlost. Valja pojasniti da privatni domovi podrazumijevaju posebne uvjete za otvaranje, poput izgleda i stanja objekta te broja zaposlenih stručnjaka u odnosu na korisnike (medicinsko osoblje, njegovatelji, kuhari itd.), dok su obiteljskim domovima uvjeti minimalni - uglavnom su to obiteljske kuće koje imaju manji ili veći smještajni kapacitet.
Zastupnik koji u Saboru predstavlja upravo ovu populaciju, predsjednik Hrvatske stranke umirovljenika Silvano Hrelja, gostujući na N1 televiziji, izjavio je da se umirovljenici okupljeni u udrugama i sindikatima trebaju izboriti za svoja prava. On će, tvrdi, uvijek u Saboru dići ruku i podržati svaki dobar prijedlog ukoliko ide u prilog hrvatskim umirovljenicima. Hrelja je poručio penzionerima da nude rješenja, a ne da budu samo kritičari. "Mi se silno trudimo biti Europejci, a praksa u Europi nije pod svaku cijenu utrpati stare ljude u domove", naglasio je Hrelja. Dodao je da se europska praksa temelji na ostanku ljudi starije životne dobi u vlastitim stanovima i kućama te pružanju pomoći kroz aktivnosti koje se organiziraju putem plaćenih pomoćnika ili volonterski te da su slični projekti zaživjeli i kod nas.
Što se samih domova tiče, privatni dom si ne mogu priuštiti sve starije osobe. Budući da su mirovine nedostatne za pokrivanje troškova takvog boravka, u plaćanje su nerijetko uključeni i drugi članovi obitelji. Privatnim i obiteljskim domovima se pribjegava većinom iz puke potrebe, jer je daleko lakše snositi trošak smještaja i(li) boravka u javnom domu, ali liste čekanja na njih su upravo nevjerojatne. U nekim hrvatskim gradovima te liste dosežu zapanjujuću brojku od čak 15 godina! Za neke se čeka čitavo desetljeće, a ponegdje je ta brojka smanjena na pet do šest godina. Matematički gledano, odlaskom u mirovinu sa 65 godina života, u nekim hrvatskim gradovima ulazak u javni dom moguć je tek s navršenih 80. Ovo nije i ne može biti izdvojeni problem nekog grada ili županije, nego postavljanja jasnih regulativa na vrhu i njihovih provođenja.
Ukoliko se obistine najave o zatvaranju većeg broja obiteljskih domova za starije osobe, postoji mogućnost da privatni, pa čak i javni domovi osjete pritisak u vidu smještajnih kapaciteta ili osiguranja barem dnevnih boravaka nekih novih korisnika.