Svakodnevno o održavanju maslinika brinu Marina Balikić, diplomirana inženjerka agronomije, i Goran Vojnović s dugogodišnjim iskustvom u maslinarstvu. U prosjeku se godišnje proizvede oko pet tisuća litara ulja, a rekordna je bila 2020. godina s ubrane 33 tone maslina, što je rezultiralo s gotovo 7.000 litara ulja!
Vergal - turisti u berbi maslina
U društvu najboljih maslinovih ulja iz Istre, uvrštenih u jedini svjetski vodič za maslinova ulja Flos Olei, 2022. našlo se po deveti put i maslinovo ulje Vergal iz Novigrada. Krajem prošle godine je prema najvišim kriterijima osvojilo dosad najveći broj bodova za kvalitetu - 91 od ukupno 100. Zahvaljujući Vergalu i ostalim istarskim uljima, proizvodima 65 renomiranih maslinara iz Istre, ova se regija sedmu godinu zaredom u vodiču okrunila zavidnom titulom najbolje svjetske regije ekstradjevičanskih maslinovih ulja.
No, ono što Vergal razlikuje od ostalih, a zapravo je i svojevrstan kuriozitet, jest njegov proizvođač. Naime, afirmirani brend Vergal potpisuje velika turistička kompanija Aminess sa sjedištem u Novigradu, što je čini jedinstvenom hotelskom grupacijom u Hrvatskoj. S počecima bavljenja maslinarstvom, razvoju proizvodnje i proizvodu upoznaje nas Alen Fiala, voditelj brenda Vergal.
- S uzgojem maslina i proizvodnjom vrsnog maslinovog ulja Aminess je počeo 2005. godine i još je po tome jedinstven na tržištu. Tada je na lokacijama Karpinjana i Pinete, na površini od sedam hektara, zasađeno oko dvije tisuća maslina, uz tristotinjak stabala na području naših hotela i kampova ukupno je 2.300 maslina. Ova neposredna blizina maslinika uz morsku obalu očito posebno pogoduje plodu masline i izvrsnoj kvaliteti ulja, ističe Fiala.
Svakodnevno o održavanju maslinika brinu Marina Balikić, diplomirana inženjerka agronomije, i Goran Vojnović s dugogodišnjim iskustvom u maslinarstvu. U prosjeku se godišnje proizvede oko pet tisuća litara ulja. Iako kontinuirano ulažu u primjenu najnovijih znanstveno-tehnoloških dostignuća u maslinarstvu, jedan od razloga koji pridonosi kvaliteti njihova ulja, prvi je korak u proizvodnji - berba maslina.
- Plodovi maslina ubiru se ručno da bi se kvaliteta i tijelo ploda maksimalno očuvali. U berbi prije svega angažirani su naši djelatnici. Uglavnom je riječ o sezonskim zaposlenicima koji se nakon zatvaranja objekata žele angažirati na drugim poslovima. Osim toga, već dugi niz godina omogućujemo i gostima kuće Aminess da sudjeluju u berbi i preradi maslina. To se pokazalo vrlo uspješnim, što je mnogima jedinstvena prilika da upoznaju "rađanje" maslinova ulja, put od maslinika do stola. Upravo to Aminess čini jedinstvenom hotelskom grupacijom u Hrvatskoj. I grad Novigrad se sustavno pozicionira kao eko-turistička destinacija pa je ovo odlična prilika naše goste direktno uključiti u taj doživljaj, smatra Fiala.
Time turistima istodobno prezentiraju i bogatstvo ponude, destinaciju, lokalne gourmet specijalitete i tradicionalnu istarsku glazbu. U ovaj su se eko-turistički projekt prošle godine uključili i učenici osmog razreda novigradske Osnovne škole Rivarela, koji su u sklopu terenske nastave sudjelovali u tradicionalnoj berbi maslina. Skupini od 36 učenika je to bilo prvo iskustvo branja maslina i naprosto su uživali, kao i u čarima te prirodnim ljepotama maslinika Karpinjan.
Fiala nam predstavlja sorte maslina koje uzgajaju i ulja koja proizvode.
- Uzgaja se plod masline sorte frantoio, leccino, pendolino, istarske bjelice i buže od kojih proizvodimo ulja Frantoio, Leccino i Blend. Leccino i frantoio su vrlo cijenjene talijanske sorte kojima je zasađen najveći dio maslinika na lokacijama Karpinjana i Pinete, a jedan manji postotak čine stabla sorte pendolino. Iz tih maslinika proizvodimo naša monosortna ulja Leccino i Frantoio. Naše autohtone sorte, istarska bjelica i buža zastupljene su na područjima oko naših hotela i kampova. Neka od tih stabala maslina stara su i 100 godina! Upravo miješanjem tih sorti dobiveno je višesortno maslinovo ulje Blend, opisuje Fiala.
Ovisno o karakteristici ploda, svaka sorta daje ulje jedinstvenog okusa i aroma. Leccino je najzastupljenija sorta, a riječ je o ulju izraženog svježeg mirisa po plodu masline, blage gorčine i pikantnosti. Savršeno je za one koji vole umjerenije okuse ili za ljubitelje morskih jela kao što su riba, škampi ili kozice, lignje i sipe na žaru te razne salate. Frantoio ima pozitivne osobine maslinovog ulja koje su vrlo usklađene, a okus je izrazito pikantan i gorak. Ovo je ulje najbolji dodatak namirnicama intenzivnog okusa i mirisa poput bifteka, tartufa, divljači i zrelih sireva. Blend je s druge strane spoj više sorata maslina. Ima intenzivnu zelenu boju, miris na zdrave zelene plodove maslina i na pokošenu travu. Okus predstavlja savršen spoj pikantnosti i gorčine, s notama badema. Ovo se ulje, zbog svoje harmoničnosti, preporuča uz salate, kuhano povrće ili kao dodatak ribljim jelima.
Vergal se redovito i svakodnevno koristi u a la carte restoranima, na brojnim gourmet eventima poput Aminess Wine & Gourmet Nights i Aminess Cooking with Class by David Skoko te na edukacijama Aminess Gourmet Lab.
- Vergal ulja najviše nudimo i prodajemo u Aminess hotelima i kampovima, gdje gosti imaju mogućnost kušati i kupiti ulje na prezentacijama i gourmet eventima koje organiziramo. Internet prodaja ide preko našeg web shopa, gdje najčešće zaprimamo narudžbe iz Austrije i Njemačke i uglavnom od gostiju koji su se za vrijeme svog boravka u Novigradu uvjerili u kvalitetu Vergal ulja. Do sada smo izvozili u SAD, Norvešku, Nizozemsku i Njemačku, upoznaje nas Fiala.
Aminess hoteli i kampovi, kao društveno odgovorno poduzeće, ovime ulažu u očuvanje izvornih običaja i tradicija te gospodarske aktivnosti koja dodatno pridonosi razvoju održive turističke ponude. Dokaz tomu je i aktualni postupak certifikacije ulja sa zaštićenom oznakom izvornosti, ZOI Istra. Radi se o jednoj od oznaka iz EU sustava kvalitete koja će jamčiti da je Vergal proizveden prema specifikaciji Klastera istarskih maslinara. Ta oznaka ne garantira samo podrijetlo, već je to i dokazana garancija kvalitete s kojom se Vergal može još uspješnije promovirati na konkurentskom tržištu, ističu iz kompanije.