Ilustracija (Darko JELINEK / Novi list)
Interes za ovom tematikom i otvorenim dijalogom je iznimno velik i svaki dan nam se pridružuju novi članovi. Sukladno činjenici da se situacija s epidemijom još uvijek ne smiruje, inicijativa traži od ministarstva da jasno odredi svoje odluke i modele, jer smatramo da prioritet nadležnih institucija treba biti zaštita zdravlja ne samo djece već i odraslih, a osobito onih iz rizičnih skupina, te da su sukladno tome dužni omogućiti nastavak online nastave, rekla je Edita Umihanić, profesorica i majka prvašice iz Rijeke, pokretačica inicijative
Nova školska godina počinje 7. rujna, a roditelji i školarci još ne znaju kako će se odvijati nastava u okolnostima „novog normalnog“. Nije ovo kompleksno pitanje tema brojnih rasprava samo u Hrvatskoj, već je to isto kao i pandemija novog koronavirusa postala ozbiljna problematika u cijelom svijetu. I nastavnici i djeca i roditelji nadali su se da će se epidemiološka situacija do jeseni ipak stabilizirati i da će nova školska godina donijeti toliko željenu normalizaciju nastave. I novi ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs sklon je tome da se učenici vrate u školske klupe, no, nažalost, ne može se u potpunosti ignorirati prisutnost koronavirusa. Stoga je ministar već imenovao tijelo u kojemu sudjeluju epidemiolozi, osnivači školskih ustanova, obrazovni sindikati i agencije. Oni će se, najavio je, sljedeći tjedan sastati i ubrzo razraditi jasne upute školama za provođenje nastave u novoj školskoj godini koje će se temeljiti na tri za sad razrađena scenarija.
Neslužbeno se doznaje da bi učenici trebali sjesti u školske klupe, dok će studenti po svemu sudeći i dalje studirati online. Jedan scenarij planira učenike vratiti u škole, drugi scenarij bio bi već viđeno „mješovito obrazovanje“ te bi se nastava održavala dijelom online, dijelom u školama, a treći scenarij razmatra da će se, po nekima u najgorem slučaju, nastaviti u potpunosti online nastava. Ukoliko bi se djeca vratila u škole, a dogodi se zaraza virusom unutar objekta, ne bi dolazilo do potpune blokade sustava, nego se planira djelovati na samo usko žarište i tom razrednom odijelu, školi, području ili gradu dati jasne upute o postupanju. Zato su zabrinuti roditelji nedavno na Facebooku pokrenuli inicijativu ''Sigurnost prije svega''.
- Inicijativa je nastala 8. kolovoza na poticaj nekolicine roditelja, te zabrinutih pojedinaca iz same struke i struka usko vezanih za školstvo. U svega par dana prikupila je više od 1.500 članova i 11. kolovoza izašla javno s dopisom MZO-u, HZJZ-u, Matici hrvatskih sindikata, Nezavisnom sindikatu zaposlenih u srednjim školama, Sindikatu hrvatskih učitelja, te svim medijima. Interes za ovom tematikom i otvorenim dijalogom je iznimno velik i svaki dan nam se pridružuju novi članovi. Sukladno činjenici da se situacija s epidemijom u RH još uvijek ne smiruje, inicijativa traži od MZO-a da jasno odredi svoje odluke i modele, jer smatramo da prioritet nadležnih institucija treba biti zaštita zdravlja ne samo djece već i odraslih, a osobito onih iz rizičnih skupina, te da su sukladno tome dužni omogućiti nastavak online nastave za školsku godinu 2020./2021., rekla je Edita Umihanić, profesorica i majka prvašice iz Rijeke, koja je i pokrenula ovu inicijativu.
Inicijativa ''Sigurnost prije svega'' također ističe mnoga pitanja na koja od MZO i HZJZ-a očekuje konkretne odgovore i za koje je sasvim nejasno kako će se i u čijoj nadležnosti rješavati. To su pitanja koja danas muče sve roditelje koji se pitaju kako će se poštivati epidemiološke mjere u školama, primjerice, kad ni u normalnim uvjetima veliki dio škola ne zadovoljava osnovne higijenske uvjete? Tko će snositi trošak maski koje djeca moraju mijenjati nekoliko puta tijekom nastave? Kako će se sankcionirati roditelji koji djeci odbijaju staviti maske? Kakva će to socijalizacija biti ako djeca imaju obvezu fizičke distance i pohađaju nastavu u stresu od zaraze? Tko će i kako određivati koja će djeca spadati u rizične skupine, te što će biti s rizičnim ukućanima? Tko će snositi financijsku odgovornost kad zbog izolacije cijela kućanstva, razredi i škole budu zatvoreni?
- Trenutno su nam aktualan primjer toga SAD i Njemačka koje su nedavno nanovo otvorile škole i odjednom imaju jako veliki broj novozaraženih, i među djecom koja su do sada obolijevala ipak u puno manjem broju. To se posljedično prenosi i na samo osoblje škole i ukućane. Tko će tada raditi? Ovih dana već vidimo kako se brzo zaraza širi po našim vrtićima, pa možemo pretpostaviti da nas takav scenarij očekuje i sa otvaranjem škola. Zašto se u konačnici nije usavršio i unaprijedio program online nastave u koji je već mnogo uloženo jer je pilot EU projekt e-škole završen 2018. godine, te je putem Carneta svima omogućeno upravljanje online nastavom? To se pokazalo i u ovom prethodnom periodu i stručnjaci s Carneta nas uvjeravaju da sve može savršeno funkcionirati. Osim toga, ima i mnogih drugih modela koje MZO nije dovoljno razradilo, a kojima se trebalo prikloniti. Na primjer, online nastava samo za starije učenike, razredna nastava u manjim grupama, kombinacija online i epohalne nastave uz konzultacije, te razni hibridni modeli kao što je ''obrnuta učionica" koja je kombinacija konvencionalne i online nastave, a svjetski je standard ovog oblika nastave, navodi Umihanić.
Kako se situacija s epidemijom u RH još uvijek ne smiruje, u ovom je trenutku neophodno, smatraju u Inicijativi, da MZO donese odluku koja će se s najmanje negativnog utjecaja odraziti na djecu, njihov napredak, sigurnost i život unutar obitelji, a to je odluka o opciji nastavka online nastave u novoj školskoj godini. Svoje obraćanje nadležnom ministarstvu podrobno su obrazložili kroz 13 točaka u kojima su sagledali sve moguće situacije. Sada se nadaju da će i samo Ministarstvo ovako detaljno analizirati problem i još malo razmisliti o planovima za novu školsku godinu koja samo što nije zakucala na vrata.