Snimio M. MIJOŠEK
Budući da je kretanje romobilom zabranjeno kolnikom, a romobil se ne može smatrati ni biciklom da bi se mogao kretati biciklističkom stazom, iz Zakona proizlazi da se romobilom može kretati samo površinom kojom se kreću pješaci, objašnjavaju nam iz PU istarske
Grad su preplavili električni romobili, voze ih vozači svih uzrasta ulicama, trgovima, nogostupima. A nečujni su i brzi i prava su opasnost u zonama namijenjenima isključivo pješacima.
Romobili na električni pogon od ovog su ljeta pravi hit u Puli, dok su još lani u europskim gradovima u njima prepoznali opasnost i pokrenuli inicijative da im se onemogući vožnja u određenim dijelovima grada, ili bar ograniči brzina kretanja. Problem je pak što u Hrvatskoj e-romobil uopće nije poznat zakonima koji reguliraju promet, iz čega proizlazi da mu je mjesto u pješačkoj zoni kojom, recimo, biciklisti uopće ne smiju voziti.
- Zakonom o sigurnosti prometa na cestama nije propisana posebna kategorija vozila kao što su električni romobili. Člankom 124. stavkom 2. Zakona propisano je da je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i slično. Budući da je kretanje romobilom zabranjeno kolnikom, a romobil se ne može smatrati ni biciklom da bi se mogao kretati biciklističkom stazom, iz Zakona proizlazi da se romobilom može kretati samo površinom kojom se kreću pješaci. Slijedom navedenog, budući da se pješakom smatra i vozač romobila, člankom 124. stavkom 4. Zakona propisano je da će se novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kazniti za prekršaj pješak ako postupi suprotno odredbama ovoga članka, pojasnili su nam iz Odjela za izvještajnu analitiku i odnose s javnošću Policijske uprave istarske, na pitanje kako na to prometalo, bolje reći pomagalo za kretanje gleda slovo zakona.
Dakle, jurilicama na dva mala kotača mjesto je na Forumu, trotoarima, Portarati, pješačkim stazama duž obale… I dok je tako, policija vozačima romobila može samo, radi njihove sigurnosti, savjetovati da tijekom vožnje nose kacigu, štitnike i reflektirajuću odjeću.
- To nije zakonska obveza, no preporuča se da bi se izbjeglo ozljeđivanje prilikom eventualnog pada ili sudara s drugim vozilom. Isto tako, policija apelira na vozače romobila da se pridržavaju prometnih propisa i da uvažavaju druge sudionike u prometu, pogotovo pješake, poručuju iz PU istarske.
Lani smo, potaknuti kritikama pješaka na brojne bicikliste u pješačkim zonama Pule, pisali i o nizu naleta biciklista na pješake. Nogostupi i obilježeni pješački prijelazi namijenjeni su isključivo kretanju pješaka, biciklisti za vožnju trotoarom mogu biti kažnjeni novčanom kaznom od 300 kuna, a ako vozeći bicikl prelaze cestu preko pješačkog prijelaza, predviđena je kazna od 500 kuna, pisali smo lani.
Biciklisti su brzi, bicikli nečujni, sraz s pješacima lako je moguć, ali policija ove godine s područja Pule ima evidentiranu tek jednu prometnu nesreću u kojoj je došlo do naleta vozača bicikla na pješaka. Pritom treba reći da se ovdje očito nije radilo o vožnji u pješačkoj zoni, već o nepoštivanju pješačkog prijelaza s obzirom da se pješak kretao kolnikom preko "zebre". U naletu biciklista zadobio je teške tjelesne ozljede.
Iz statistike, dakle, da se zaključiti da su se biciklisti taman disciplinirali, kad eto nove opasnosti. No, evidenciju o nesrećama u kojima bi sudjelovali vozači romobila, policija ne vodi. Razlog je što se romobil, pa bio on i na električni pogon, ne smatra vozilom, a njegov je vozač - pješak.
Lani u Europi zaustavljen je trend širenja romobila na zahtjev vlasti brojnih gradova. U Pariza su uveli ograničenja za vozače romobila pa se smanjio i broj tih "vozila" i broj tvrtki koje ih iznajmljuju. U Njemačkoj, najvećem tržištu e-romobila, čelnici velikih gradova početkom ove godine zatražili su od saveznih vlasti izmjene zakona koje bi im omogućile uvođenje ograničenja i zabranu na lokalnim nivoima. Takve su inicijative krenule zbog sve većih gužvi među pješacima, ali i zbog nesreća na cestama. Glavni je naglasak na smanjenju brzine romobila s obzirom da mnogi potežu i do 40 kilometara na sat, a prema nekim informacijama ima ih i puno bržih od toga.. Neusporedivo brže u odnosu na bicikliste u gradu, a na koje se jako ljutimo kada ih vidimo da voze tržnicom, Flanatičkom ili Ulicom Sergijevaca.
- Člankom 112. Zakona propisano je da su se vozači bicikla dužni kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika. Dakle, zabranjeno je kretanje vozača bicikala u pješačkim zonama, poručuju iz PU istarske.
Uz to, biciklist koji se kreće kolnikom mora po slovu zakona noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom, reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Propisana je i obveza nošenja zaštitne kacige za vozače bicikla mlađe od 16 godina. Za nepoštivanje propisa, za vozače bicikla propisana je novčana kazna u iznosu od 300 kuna.
Na sve to vozači romobila mogu samo lakonski odmahnuti rukom, propisi se njih uglavnom ne tiču.