Tomosi danas u akciji
Za sebe će reći da su entuzijasti s Kvarnera i s Grobnika. Ponosni su vlasnici Tomosa. Posljednjih godina izvlače ih iz garaža, konoba…, obnavljaju, održavaju i pokušavaju vratiti na cestu, a nakon dvije pandemijske godine i restrikcija u okupljanju i druženju, napokon su i njima pale maske te su navukli kacige.
Tomos entuzijasti s Kvarnera, njih pedesetak, subotu su proveli na proljetnom điru dugom 120 kilometara i svojim oldtimerima spojili dvije županije, Primorsko-goransku i Istarsku.
Prvo je to okupljanje takve vrste koje je samoinicijativno pokrenuo Vedran Novak. Član je Oldtimer kluba Rijeka čiji ga je predsjednik potaknuo da pokuša organizirati jedan takav susret.
- Želja je da to postane tradicija, a za prvi put izabrali smo relaciju koja je lagana za naše motore. Većinom vozimo kroz šumu da se ne pregrijavaju jer topli su dani, a to su stare mašine. Tomos su vozili naši roditelji, i rekao sam si, moram i ja kupiti jednog, obnoviti ga u cijelosti. Uložio sam puno novaca i truda. Za mene moj Tomos iz 1987. godine nema cijene, nije na prodaju, može ići jedino u nasljedstvo, poručio je Novak.
Planirana ruta nije mogla biti živopisnija, pravi spoj mora i planina: Jušići - Mune - Vodice - Dane - Lanišće - Lupoglav - Vranja - Vozilići - Brseč - Moščenička Draga - Lovran - Opatija. Okrjepa je bila predviđena u Vodicama, na Ćićariji posebno atraktivnoj u ove proljetne dane kada je bespuće istarskog krasa u proljetnom zelenom ruhu, u Lupoglavu i na vidikovcu Plomin, a rezervoare svojih Tomos ljubimaca punili su u Vozilićima.
O svemu se vodilo računa tako je radi eventualnog kvara ovu veselu grupu Tomos ljubitelja pratilo servisno vozilo i prikolica, a u njihovoj proljetnoj misiji podržali su ih sponzori AG Moto, Oldtimer klub Rijeka i Autoškola Opatija, te domaćini u Vodicama, Lupoglavu i Plominu. Sudjelovati su mogli samo oni vozači i vozila s važećom vozačkom dozvolom vozača i prometnom dozvolom vozila.
- Nemamo formalnog udruženja, za sada je to samo naša strast i entuzijazam, a da li ćemo ići u smjeru osnivanja kluba ili udruge - o tom, potom, kaže jedan od organizatora, Toni Družeta, i dodaje da su neki motoristi odrasli na Tomosu, a neki su ga kasnije počeli voziti i proživljavaju svoju drugu mladost.
- Vozio sam ga unazad dvadeset i pet godina kada sam imao 15, 16 godina i onda zbog osobnog razloga, jedne nesreće, nisam više bio u mogućnosti, da bi se prije dvije godine nekako zainteresirao i ponovo probao. Tomos APN 4 1982. godište kupio je moj otac dok je još radio. U to je vrijeme koštao jednu i pol konobarsku plaću. Jedan takav Tomos s papirima danas se može naći za pet, šest tisuća kuna, ovisno u kakvom je stanju i koliko očuvan. Tomos je moja strast. Lakše mi je njime obavljati neke stvari po gradu, a i manje troši, povjerio nam je Lovranac Toni Družeta, uz kojeg je u organizaciju bio uključen i Dorijan Dukić.
Ime slovenske tvornice Tomos sa sjedištem u Kopru, utemeljene 1954. godine, kratica je od Tovarna motornih koles Sežana jer je prvotni plan bio tamo je izgraditi. Prvi proizvod sastavljen u Tomosu bio je motor Tomos Puch SG 250.