U Hrvatskoj, pa i u Istri, smo imali i još imamo problem nestajanja i gubitka selektivnosti naturističke ponude. Primjerice prije 40.-ak godina Italija nije imala niti jedan naturistički kamp, a danas ih ima desetak. Danas Italija ostvaruje 1,65 milijuna noćenja i 52 milijuna eura u naturističkom segmentu a Hrvatska nešto malo više, 1,75 milijuna noćenja i 85 milijuna eura prometa u naturizmu, a nekad je ostvarivala triput
Koversada (snimio Milivoj Mijošek)
Mali slovenski gradić Banovci-Verzej bio je domaćin 37. svjetskog kongresa Međunarodne naturističke federacije ( INF - FNI) koju čine članice iz 40 zemalja svijeta i izvanredne članice a pratit će ga brojni svjetski pisani i elektronski mediji. Najava Kongresa bio je povod da upitamo našeg najpoznatijeg eksperta za naturizam, Jerka Sladoljeva, vlasnika agencije Top Camping Poreč, inače sam sudionik kongresa, o njegovim očekivanjima i perspektivama naturizma kao važnog turističkog segmenta u našoj i svjetskoj turističkoj ponudi.
Mentalno zdravlje
Sladoljev je imao uvodno predavanje na temu "Povijest naturizma u bivšoj Jugoslaviji i njegov razvoj danas" .
- Na Kongesu je najavljeno istraživanje koje će zajednosamojom frmom sprovesti INF i Sveučilište u Zagrebu, on line slijedeće godine. Istovremeno se za vrijeme održavanja Kongresa prezentirala svim delegatima prva digitalna naturistička kamping brošura Hrvatske koju je dizajnirao akademski slikar Eugen Varzić iz Poreča. Šlag na tortu je najava mogućeg otvaranja prvog naturističkog kampa u unutrašnjosti Hrvatske, u blizini Plitvica naredne godine, kaže Sladoljev.
Zajedno sa drugim zainteresiranim stranama koje su uključene u naturističke aktivnosti, INF-FNI radi na poboljšanju i unapređenju naturističkog iskustva i naturističke ponude s promicanjem dobrobiti naturizma u široj javnosti. Poseban je zadatak ove institucije olakšati međusobne odnose i zainteresirati medije za proučavanje svih pitanja koja utječu na naturistički pokret: pomoć u razvoju prijateljskog kontakta između naturista svih zemalja te promicanje mentalnog i tjelesnog zdravlja.
Unazad pedesetak godina Hrvatska a posebno Istra je bila nit vodilja europske naturističke kamping ponude, perjanica i avangarda u razvoju sa tridesetak naturističkih središta. Danas ih je samo deset. U Hrvatskoj, pa i u Istri, smo imali i još imamo problem nestajanja i gubitka selektivnosti naturističke ponude. Primjerice prije 40.-ak godina Italija nije imala niti jedan naturistički kamp, a danas ih ima desetak.
Otišli iz RH
Danas Italija ostvaruje 1,65 milijuna noćenja i 52 milijuna eura u naturističkom segmentu a Hrvatska nešto malo više, 1,75 milijuna noćenja i 85 milijuna eura prometa u naturizmu, a nekad je ostvarivala triput.
- Problem stoji u činjenici da su talijanski turistički stratezi predvidjeli trostruko povećanje naturističkih posjeta Italiji u naredne tri do četiri godine, a u nas se predviđa trostruko smanjenje naturističkh ostvarenja od trenutno postojećih. To potvrđuje činjenicu da je mnogo naturista napustilo hrvatske kampove jer njihovi novi vlasnici nisu poštivali selektivnost ponude, prije svega integralnu nagoću, i otišlo u oaze koje su se više pridržavale izvornog naturističkog kodeksa, bez obzira na profitabilnost i tzv. Cast menagement u upravljanju kampom, kaže Sladoljev.
Kada danas pogledamo na nekad prvi, najveći i po lokaciji najljepši naturistički kamp u Europi, vrsarsku FKK Koversadu, i usporedimo nekadašnje pokazatelje dolazaka i noćenja sa današnjim, doći ćemo do poraznih rezultata da su današnji gotovo tri puta manji od nekadašnjih. Razlog? Stječe se dojam da novi vlasnik FKK Koversade rovinjska Maistra, ili ne razumije ili ne prati aktualne naturističke trendove u svijetu. Ili je možda nešto treće u pitanju.
- No, postoji jedan paradoks kod naturista u odnosu na tekstilne kampove i resorte koje naši turistički planeri ne bi smjeli zanemariti, a očituje se u činjenici da su naturisti mnogo lojalniji, privrženiji i vjerniji destinaciji ali i stilu života koji je u harmoniji s prirodom. Zato je naturistička ponuda u biti ono što će turistički stratezi, počevši od onih u turističkim firmama preko lokalnih, županijskih Turističkih zajednica, Hrvatske turističke zajednice i u Ministarsva turizma, morati staviti u svoju bilježnicu novog post-pandemijskog obrasca turističke ponude, kao oglednog primjerka i new age ponude "pro futuro", zaključio je Sladoljev.
- Razlike od kampista koji koriste tekstilne kampove i naturista koji borave u naturističkim kampovima je u činjenici da su u najvećim krizama ovi drugi bili naši najvjerniji gosti. Na primjer, za vrijeme domovinskog rata naturistički kampovi su imali veću posjećenost od tekstilnih za oko 20 posto. Na primjer Austrijanci su dolazili u naturistike kampove Istre čak sa 20 posto većom posjećenosti nego za mirnodopska vremena. Danas, za vrijeme pandemije posjećenost naturističkih kampova je veća u odnosu na tekstilne za pet do 10 posto. A kako bi rekli stari Latini sapienti sat ili mudrome dovoljno, kaže Sladoljev.