Županijsku strategiju potvrđuje trenutno najznačajnija investicija, izgradnja Medicinske škole Pula, rekonstrukcija i dogradnja Talijanske srednje škole "Leonardo da Vinci" Buje, sanacija poda učionice u prizemlju Osnovne škole "Vazmoslav Gržalja" Buzet, ulaganje u kotlovnicu OŠ Vladimira Gortana Žminj, a tu je i Društveni centar Pula, poznatiji kao "žuta škola", u kojem su smještene Gimnazija Pula, Strukovna škola i Glazbena škola Ivana Matetića-Ronjgova, a u koji je Županija u proteklih nekoliko godina uložila 8 milijuna kuna
Da su ulaganja u mlade i obrazovanje u najužem fokusa rada Istarske županije zorno pokazuju značajna proračunska sredstva koja se iz godine u godinu izdvajaju upravo u tu svrhu. Ta praksa nije prekinuta ni u razdoblju aktualne korona krize pa je tako za navedenu svrhu, samo u narednom trogodišnjem razdoblju, predviđeno dodatno ulaganje u iznosu od 132,6 milijuna kuna. Županijsku strategiju potvrđuje trenutno najznačajnija investicija, izgradnja Medicinske škole Pula, o kojoj smo već u više navrata pisali, ali i cijeli niz drugih investicija.
Spomenimo ovdje vrijednu rekonstrukciju i dogradnju Talijanske srednje škole - Scuola media superiore italiana "Leonardo da Vinci" Buje - Buie, što je jedan od najvećih projekata na Bujštini. Njegovom realizacijom osigurat će se svi materijalno-tehnički uvjeti za kvalitetnije izvođenje odgojno-obrazovnih programa, na dobrobit mnogobrojne talijanske zajednice s tog područja. Budući da se radi o trenutno najpotrebnijoj investiciji u školskom sustavu koji djeluje za potrebe talijanske nacionalne zajednice u Istarskoj županiji, sredstva za sufinanciranje ovog projekta osigurali su Ministarstvo znanosti i obrazovanja u iznosu od 7,5 milijuna kuna, Talijanska unija - Unione Italiana 6 milijuna te Istarska županija 3 milijuna kuna. Valja napomenuti kako je u proteklom razdoblju Istarska županija u TSŠ "Leonardo da Vinci" Buje-Buie uložila sredstva u iznosu od 750 tisuća kuna te je ona, od ukupno tri srednje škole koje u Istarskoj županiji obavljaju odgojno-obrazovni proces na talijanskom jeziku, jedina koja je preostala za temeljitu rekonstrukciju.
Rekonstrukcija i dogradnja Talijanske srednje škole - Scuola media superiore italiana "Leonardo da Vinci" Buje - Buie (Snimio Luka Jelavić)
Inače, Županija kao osnivač 21 srednje i 25 osnovnih škola te učeničkog doma Pula, brine za ukupno osamdesetak školskih zgrada matičnih i područnih škola te kontinuirano provodi projekte s ciljem unapređenja obrazovne infrastrukture i podizanja kvalitete rada škola. Spomenimo i projekte, poput, sanacije poda učionice u prizemlju Osnovne škole "Vazmoslav Gržalja" Buzet, u iznosu od 215 tisuća kuna, te zamjena kotla za grijanje u kotlovnici Osnovne škole Vladimira Gortana Žminj, u iznosu od gotovo 100 tisuća kuna. Početkom godine je, pak, okončana sanacija potkrovlja Učeničkog doma Pula, a radi se o investiciji vrijednoj 350 tisuća kuna.
Također, tu je Društveni centar Pula, poznatiji kao "žuta škola", u kojem su smještene Gimnazija Pula, Strukovna škola i Glazbena škola Ivana Matetića-Ronjgova, a u koji je Županija u proteklih nekoliko godina uložila 8 milijuna kuna, od čega 2,5 milijuna za zamjenu stolarije.
Osim o osnovnoškolskom i srednjoškolskom obrazovanju, Županija posebnu pažnju posvećuje i studentima te je u akademskoj godini 2020./2021. dodijeljeno ukupno 88 studentskih stipendija vrijednih 1,26 milijuna kuna. Stipendije se dodjeljuju u tri kategorije: za studente na studijima za deficitarna zanimanja u zdravstvu, za redovne studente te studentima slabijeg imovnog stanja.
Želeći djeci i mladima pružiti dodatna znanja i vještine koje će ih obogatiti kao osobe te ih pripremiti na izazove suvremenog doba, Županija je 2014. godine pokrenula projekt Zavičajne nastave, a 2018. uvela i program građanskog odgoja i obrazovanja. Zavičajna nastava je od samog početka privukla brojne zainteresirane, a danas pak ima gotovo stopostotni odaziv odgojno-obrazovnih institucija na području Istarske županije.
Nova Medicinska škola u Puli (Snimio Duško Marušić Čiči)
Učeći o svom zavičaju i upoznavanjem njegovih jedinstvenosti, djeca grade zavičajni identitet, što je posebno važno u kontekstu globalizacije i tehnološkog napretka. Posebna se pažnja, stoga, posvećuje govorima, tj. dijalektima te lokalnoj i regionalnoj povijesti, običajima i tradiciji, kojima prijeti odumiranje. Rad na zavičajnim temama je potreba kojom se i u odgojnom i obrazovnom smislu može raditi s učenicima s ciljem uočavanja i prihvaćanja zavičaja kroz njegovu tisućljetnu interkulturalnost i multikulturalnost.
Građanskim odgojem i obrazovanjem se, pak, kod djece žele povećati ukupne građanske kompetencije, a posebno ljudsko-pravne, ekološke, gospodarske i političke dimenzije i time biti u korak s obrazovnim sustavima ostalih modernih zemalja, koje u svojim kurikulumima imaju upravo i takve programe.
Još par mjeseci nas dijeli do okončanja EU projekta Walk the Global Walk, kojim se proteklih četiri godina, od kad se provodi, željelo doprinijeti razvoju kritičke svijesti mladih o miru, ljudskim pravima i razvojnim pitanjima s kojima se suočava svijet te potaknuti i nadahnuti mlade da šire tu svijest među svojim vršnjacima. Kroz implementaciju različitih edukativnih aktivnosti i radionica u istarskim srednjim školama željelo se povećati sposobnost učenika za aktivno sudjelovanje u transformaciji društva te bolje razumijevanje njihovog lokalnog djelovanja i doprinosa ostvarivanju ciljeva održivog razvoja.
Impresivno je bilo i sudjelovanje oko 400 istarskih srednjoškolaca u Globalnoj šetnji, odnosno mimohodu po centru Pule, organiziranoj 2019. godine u sklopu projekta, s ciljem ukazivanja na važnost klimatskih promjena i održivosti planeta Zemlje. Učenici su na ovaj način pokazali kako su vrlo osviješteni i angažirani kada je riječ o očuvanju okoliša te negativnom učinku klimatskih promjena s kojima se svi svakodnevno susrećemo.
*Tekst realiziran u suradnji s Istarskom županijom