GASTRONOMIJA I TURIZAM

Istra je jedina regija koja je uspjela razviti autohtonu GASTRONOMSKU PONUDU

| Autor: PIŠE BORIS ŽGOMBA, predsjednik Uprave Unilinea
(G. Č. Š.)

(G. Č. Š.)


Raznolikost namirnica, gastronomska tradicija s elementima različitih kuhinja koje su povijesno u nekim razdobljima dominirala na našim prostorima i tradicionalna vještina spremanja jela i pića impresionira velik dio gostiju koji posjete Hrvatsku 

 

Gastronomija je neizostavni dio doživljaja neke destinacije i sigurno sve važniji element istraživanja i zanimanja modernih turista. Lokalni doživljaj se vrlo često povezuje upravo sa uživanjem u gastronomskim specifičnostima određene lokacije. Zemlje razvijene turističke tradicije to su shvatile prve te su posebno brendirale svoje nacionalne kuhinje. Najbolji primjeri na globalnoj razini su zemlje poput Francuske, Italije, Grčke i sličnih. Aktualni globalni podaci nam pokazuju trenutno prosječan turist potroši između 20 i 30 posto svog budžeta na putovanju na hranu. Ono što možemo očekivati u narednom razdoblju je dodatno jačanje trenda rasta potrošnje na gastronomsku ponudu.

S druge strane, gastronomija jača svoj utjecaj i na sam odabir turističke destinacije. Pogledamo li posljednje TOMAS istraživanje Instituta za turizam o stavovima i turističkoj potrošnji u Hrvatskoj, gastronomija i uživanje u hrani predstavlja jedan od tri glavna motiva dolaska u destinaciju za čak 29 posto turista.

Zbog toga je, kad pričamo o razvoju ukupnog turizma Hrvatske, ključno da se što bolje pozicioniramo u tom segmentu ponude. Hrvatska u gastronomskoj ponudi na „terenu” ima komparativnu prednost svojstvenu našem mediteranskom podneblju. Raznolikost namirnica, gastronomska tradicija s elementima različitih kuhinja koje su povijesno u nekim razdobljima dominirala na našim prostorima i tradicionalna vještina spremanja jela i pića impresionira velik dio gostiju koji posjete Hrvatsku. Ono što nam slabije ide je komunikacija i prezentacija te ponude u svijetu.

Istra je dobar primjer kako se gastronomija može prometnuti u jednog od pokretača turističkog prometa. U Istri se na brendiranju gastronomske ponude radi vrlo ozbiljno već više od desetljeća. Istra je odličan primjer uspješne sinergije privatnog i javnog sektora koji uporno i naporno rade s jednim ciljem – brendirati Istru kao najpoželjniju gastronomsku destinaciju u Hrvatskoj i na Mediteranu. Iako smo još uvijek na putu do tog cilja, rezultat nije izostao.

Istra je danas jedina regija u Hrvatskoj koja je na kvalitetan i sustavan način razvila autohtonu gastronomsku ponudu. U tome su pomogle brojne privatne investicije u objekte i ponudu, ali i brojne aktivnosti sustava turističkih zajednica i naravno promocija turističkih agencija koje su gastronomsku ponudu posebno izdvajale u svojim programima.

Turisti, posebno iz udaljenijih zemalja koje nisu dio naših tradicionalnih emitivnih tržišta, traže autohtonu ponudu, žele biti dio lokalne gastronomije, žele se informirati o lokalnim jelima i pićima, a žele se i okušati u njihovom stvaranju.

Zbog toga ne čudi popularnost istarskih gastronomskih atrakcija za turiste poput radionica kuhanja autohtonih jela, muzeja orijentiranih na gastronomiju, potraga za tartufima, brojnih manifestacija posvećene lokalnim namirnicama i dani posvećeni raznolikim plodovima Istre od tartufa i gljiva, preko sira i meda, do kobasica, pršuta i ombola. Takve posebne ponude bit će sve traženije i one postaju ključ generiranja turističke potražnje. 

Kad pričamo o gastro turizmu moramo imati na umu da je to segment kulturnog turizma, koji je kompleksan i zahvaća mnoga polja ljudskog djelovanja. Gastronomija najbolje prezentira specifičan način života neke destinacije zbog čega mora biti autentična. Da bi ostvarili nacionalni cilj prema kojem Hrvatska treba postati prepoznatljiva gastronomska destinacija i postati dio 20 vodećih turističkih destinacija u svijetu, svi dionici u turizmu, ali i šire u čitavom društvu, trebaju „gurati“ u istom smjeru i poticati razvoj kvalitetne ponude i njenu prezentaciju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter