Ivan Herak (snimio Milivoj Mijošek)
Na prvom panelu današnje konferencije Glasa Istre tema je bila uloga nautike u promociji i pozicioniranju destinacije na turističkom tržištu.
Jednako važna tema bila je i održivost, zbog čega je panel nazvan "Plavo i zeleno".
Na njemu su sudjelovali član uprave ACI-ja Ivan Herak, ravnatelj Lučke uprave Rovinj Donald Schiozzi, predsjednik Uprave tvrtke Rudan iz Žminja Danijel Benčić i osnivač tvrtke Olympic Sails Claudio Demartis iz Italije.
"Naša je pozicija (ACI-jeva, op.n.) malo specifična, mi smo lider na Mediteranu i kao takvi nosimo strategiju nautičkog turizma. Ipak, gotovo 80 posto smo u vlasništvu RH i moramo postupati odgovorno promovirajući nove pravce nautičkog turizma. Naše 22 marine su locirane na najatraktivniijm pozicijama i imamo obavezu, a činit ćemo to uvijek, da se odgovorno ponašamo prema moru i okolišu, ali i prema lokalnoj zajednici. ACI je dosegao jako visoke standarde u smislu održivosti. Jer, nema šanse da danas aplicirate na neku mjeru javnog novca ako nemate zastupljenu zelenu komponentu", kazao je Herak i također naglasio da je Republika Hrvatska prepoznala prilike i važnost čiste energije, te je na tragu politika EU započela s poduzimanjem aktivnih mjera u svrhu provedbe politika zelene tranzicije.
"U ožujku 2022. godine Hrvatski sabor donio je Strategiju za vodik do 2050. godine, koja određuje okvirne mogućnosti razvoja proizvodnje, pohrane, transporta i općenito uporabe vodika s ciljem smanjenja CO2 emisija, kao i mogućnosti uključivanja gospodarstva u sektor proizvodnje opreme, čime bi se osigurala tehnološka prilagodba i sudjelovanje na europskom i svjetskom tržištu vodikovih tehnologija, što je prepoznao i ACI, koji je postao predvodnik zelene tranzicije. Hrvatska je, s Republikom Slovenijom i autonomnom talijanskom regijom Friuli, Venezia Giulia, uključena u projekt 'Dolina vodika Sjeverni Jadran', koji za cilj ima povezivanje projekata doline, s potencijalnim partnerima u državama članicama doline. Član tog konzorcija postao je nedavno i ACI. S obzirom na intenciju što brže prilagodbe odnosno tranzicije na zelenu energiju, na razini Europske unije u narednom razdoblju bit će otvoreno niz natječaja, iz kojih se mogu povući sredstva upravo u svrhu opisane uporabe vodika. Za prvi takav natječaj Nadzorni je odbor ACI-ja dao Upravi ACI-ja suglasnost za sudjelovanje u projektu Koridor mobilnosti s nultom emisijom - Sjeverni Jadran. Temeljem navedene suglasnosti ACI d.d. je podnio prijavu na natječaj 'Dolina vodika Sjeverni Jadran', odnosno 'North Adriatic Hydrogen Valley'", rekao je Herak.
Inače, ACI u svom sustavu broji ukupno 22 marine strateški raspoređene po cijelom Jadranu, od Umaga na sjeveru do Dubrovnika na jugu. Marine se nalaze u blizini gradskih jezgri, povijesnih građevina i prirodnih ljepota te pružaju savršen spoj između tišine u jednoj od bezbroj neistraženih uvala ili gradske vreve i gužve u ljetnim mjesecima. Lancu od 22 marine uskoro će se pridružiti i 23., buduća ACI marina Rijeka. Marinu će graditi ACI – GITONE, zajednička tvrtka osnovana u paritetnom vlasničkom omjeru s GITONE Kvarnerom, tvrtkom čiji je osnivač eminentna Lürssen grupacija koja je u Hrvatskoj prisutna od 2020. godine, dok u Njemačkoj djeluje više od 140 godina.
Tvrtka je specijalizirana za dizajn i proizvodnju jahti, brodova i plovila obalne straže te pruža opsežne usluge nakon prodaje, uključujući popravke, održavanje i globalne logističke usluge.
Benčić iz tvrtke Rudan, koja se bavi optimizacijom u potrošnji energije, a koja inače vrlo često surađuje s ACI-jem, podsjetio je da oni konstantno ulažu i napreduju, a dotiču se i tržišta u turizmu.
"Godine 2014. uselili smo u prvu pasivnu poslovnu zgradu u Hrvatskoj, ona je naše ogledalo i prikaz što sve možemo ponuditi klijentima. Iako nije povezano, puno radimo za bolnice koji su ogromni potrošači, točnije cijelovitu energetsku obnovu. Konkretno, s ACI-jem surađujemo otprilike 10 godina, a počelo je postepeno. Sustavi za uštedu vode bili su prvi. Sistematično smo posložili podatke i kvalitetno ih interpretirali i iskoristili. Naša uloga u ACI-ju je biti energetski menadžer i voljeli bi to raditi i dalje. Ipak, kada vidimo njihov smjer, to je zaista izazov. Recimo, naša uloga je da alarmiramo, pa su naši inženjeri dužni reagirati na svaku anomaliju. Ove smo godine imali 160 intervencija u vođenju briga o njihovoj energetskoj sigurnosti. Naš sustav postavlja granice alarma i sve što je izvan toga predstavlja opasnot. Recimo, pretjerana potrošnja vode u jednoj manjoj marinici. Voda može, bez našeg sustava, istjecati u more danima. To je jedan primjer na najnižoj razini. Dajemo savjete gdje se takve stvari mogu pobošljati i uštedjeti. Također, prostor marina je izložen i može se dogoditi neovlaštena potrošnja, ali ne ako postoji naš sustav kontrole", pojasnio je Benčić. Za kraj je najavio nova zapošljavanja u Rudanu. Posla, kaže, ima sve više i sada traže inženjere svih vrsta.
Schiozzi je uvodno podsjetio da njegova Lučka uprava pokriva puno malih lučica, a gro prometa se događa u centrima gradova.
"Nije samo vizura ona koja prilači nautičare, nego i turistička povijest, svi znaju što će dobiti i naći u Rovinju. More i nautički turizam moramo uvijek dobro uključiti u planiranje grada i u strategijama turizma. U zadnjih je par godina porastao interes za morem, pogotovo naših građana. Gorući problem je da se riješe komunalni vezovi i zato smo krenuli s lučicom San Pelaggio. To je lučica koja je osamljena i koja bi prihvatila oko 380 vezova za građane, i to kako bi rasteretili gradsku lučicu. Imamo viziju skupa s Gradom da se Rovinj vrati tradiciji i da tamo držimo drvene brodice, da bude folklora i da gradski porat bude mali dnevni boravak koji će pokazati svu ljepotu tradicije. To nije jedini projekt. Lučka uprava se brine za sav pomorski promet i sve djelatnosti po tom pitanju. Opet, naravno da nam fali manevarskog prostora, ali ipak u granicama održivog razvoja i prometa. Ništa kod nas nije stihijski i gledamo da što manje ulazimo u vizuru, te da Rovinj izgledao kao i do sada", kazao je Schiozzi.
Inače porijekom iz Venezie, Demartis je prvo kazao da je pogled iz hotela Grand Park najbolja moguća razglednica Rovinja, a najviše je govorio o tršćanskoj Barcolani.
"Ona je manifestacija koja je nastala kao posljednja u vremenskom periodu kada se to i može organizirati. Ona je vrlo jednostavna, možete se prijaviti s barkom od pet i pol metara, poštujući naravno sigurnosna pravila. Ima malo pravila, skoro ništa. Kroz godine, postala je jako važna zbog ogromne usmene predaje na čitavom Mediteranu. Nakon još mnogo godina, radeći i radeći, oformili smo tim koji si je davao nove zadatke i postali smo to što jesmo danas. Ubrzo je Barcolana postala pravi mali sajam nautike, pogotovo na kopnu tijekom trajanja regate. A i ponuda hrane i pića ne fali. U istom periodu dešava je nešto slično u Genovi, ali smo se ipak uspijeli uskladili", kazao je Demartis.
Dodao je da su ACI marine oduvijek referentna točka i pojam našeg prostora.
"Posao je odrađen odlično kroz godine. Ipak, ako mogu primijetiti, da bi se brodice zadržavale duže moglo bi se poraditi na njihovom održavanju, na ponudi nekakvih radova i usluga na njima u smislu popravaka i remonta", naglasio je Demartis, na što mu je Herak odgovorio da u ACI-ju promišljaju o tome, pa i o nautičkoj akademiji. Krenut će, najavljuje, s izradom dokumenata i ispitivanju situacije.