IDS-ov eurozastupnik Valter Flego ozbiljno se prihvatio uloge Izvjestitelja u europskom Odboru za promet i turizam (TRAN) za područje robotike i umjetne inteligencije. Donošenje Mišljenja o upotrebi umjetne inteligencije, robotike i novih tehnologija na europskom tržištu automobilske industrije, za što je Flego zadužen, odradit će uz pomoć tzv. trijaloga, odnosno povezujući industriju, obrazovne institucije te Europski parlament. Naime, Flego će na svom projektu o upotrebi robotike i umjetne inteligencije u automobilskoj industriji surađivati s tvrtkom Rimac Automobili, HUP ICT-ijem te znanstvenim i obrazovnim institucijama.
"Za ovakav zadatak smatram da je neophodna koordinacija različitih sektora i zato mi je izuzetno drago što smo kod tvrtke Rimac Automobili, jedne od najbrže rastućih tehnoloških firmi u čitavoj Europi, naišli na otvorena vrata. Oni imaju ogromno znanje i iskustvo koje će nam svakako dobro doći u stvaranju novog zakonodavnog EU okvira za razvoj automobilske industrije", kaže Flego.
Smatra da će na taj način slijediti i želju Europske komisije da se u izgradnju novog europskog zakonodavnog okvira uključi dionike na nacionalnoj i regionalnoj razini. Ističe da se u suradnji s privatnim i javnim sektorom može osigurati kreiranje europskog "ekosistema izvrsnosti" te stvoriti prave poticaje za ubrzani razvoj rješenja temeljenih na umjetnoj inteligenciji u svim segmentima društva.
- Naš je cilj ispitati koje su točno izmjene i dopune postojećeg pravnog okvira potrebne za rješavanje ključnih etičkih pitanja na području novih tehnologija u automobilskoj industriji. Jer korištenje autonomnih vozila neminovna je budućnost i novi oblik mobilnosti. S obzirom na utjecaj koji ima na svakodnevni život ljudi, od ključnog je značaja da umjetna inteligencija razvijena na europskom tlu poštuje temeljne europske vrijednosti, prije svega pravo na zaštitu ljudskog dostojanstva i privatnosti. Iako umjetna inteligencija ima potencijal poboljšati sve aspekte ljudskog života, ona ne smije dovoditi u pitanje ljudski autoritet. Umjetna inteligencija, čija je primjena stvar izbora pojedinca, sama po sebi nije ni dobra ni loša, ona ovisi o načinu na koji se koristi. Zato rizici moraju biti svedeni na apsolutni minimum, što podrazumijeva garanciju sigurnosti svih sudionika u prometu, pojašnjava Flego.
Prijedlog Mišljenja o upotrebi umjetne inteligencije, robotike i novih tehnologija na europskom tržištu automobilske industrije bit će predstavljen na Odboru za promet i turizam krajem travnja, potom slijedi usuglašavanje na sastancima izvjestitelja različitih političkih grupa te usvajanje krajem lipnja.
- Etičke smjernice Odbora za promet bit će vrlo jasne i ići u smjeru poticanja razvoja poduzetništva, harmoniziranja standarda za testiranje umjetne inteligencije i robotike u autoindustriji, smanjenje broja stradalih na europskim cestama i stavljanja u fokus razvoja nove oznake - Pouzdana umjetna inteligencija za Europljane. Ona će sadržavati tri ključne komponente - pouzdanost, etičku i moralnu odgovornost i tehničku izvrsnost - kojom će Europa moći konkurirati na međunarodnoj sceni, naglašava eurozastupnik iz Istre.
Europska je komisija proteklog tjedna predstavila nove inicijative u digitalnom EU sektoru, uključujući tzv. Bijelu knjigu o umjetnoj inteligenciji. Cilj te inicijative je ponuditi digitalna rješenja koja ljude stavljaju na prvo mjesto, otvoriti nove mogućnosti za poduzeća i potaknuti razvoj pouzdanih novih tehnologija u Europi. Povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton prisustvovao je zajedničkom sastanku IMCO i ITRE odbora, a Flego je iskoristio tu priliku da izrazi nezadovoljstvo s novim prijedlogom proračuna EU za razdoblje 2021. - 2027. u kojem su inicijalna sredstva za program Digitalna Europa smanjena za 26 posto.
- To nije u skladu s jednim od ključnih prioriteta Unije, koja mora biti spremna za novo digitalno doba. Bez dostatnih financijskih sredstava, EU će teško konkurirati velikim digitalnim silama poput Kine i SAD-a. Time će izgubiti mogućnost da postane lider na međunarodnoj sceni. Međutim, EU danas ima ogroman potencijal za razvoj umjetne inteligencije s obzirom da je jedan od lidera u sektoru robotike i autoindustrije, kaže Flego.
Predstavnici europskoga digitalnog sektora traže povećanje EU proračuna za digitalnu transformaciju s tri na 10 posto te poručuju da se čelnici Unije moraju odlučiti hoće li se okrenuti ulaganju u industrije budućnosti ili žele ostati u prošlosti. Flego ističe da je dobro da će program Digitalna Europa biti dodatno pojačan izdvajanjima i iz nacionalnih proračuna.
"Želimo li Europu zaista brendirati kao globalnog digitalnog lidera, ispred SAD-a i Kine, tri posto ukupnog EU proračuna za digitalnu transformaciju je daleko ispod onoga što nam je potrebno. SAD i Kina ulažu čak četiri puta više od EU-a u nove tehnologije poput umjetne inteligencije. Smatram da je povećanje sredstava europskog proračuna za digitalnu transformaciju te istraživanje i razvoj ključ budućeg razvoja. Uvjeren sam da je to najispravnija investicija u svaku državu članicu, njezino poduzetništvo i mlade generacije", poručuje Valter Flego.