ZRCALO VREMENA

ČUVENA POREČKA PARENZANA MIMOIŠLA UMAG. Nepravdu ispraviti gradnjom željezničke pruge Umag-Rijeka

Načelnik dr. Franceschi predlaže gradnju željezničke pruge Umag-Rieka, i da pođe okolicom Petrovja, Materade, Kaneta, Brtonigle, Buja oko Krasice, mostom Porton, Livada i Motovuna i da se iduć uz rijeku Mirnu spoji u Buzetu i Roču sa državnom željeznicom a od Lupoglava (tunelom) na Rukavac-Matulje s Rijekom, te drugom prugom koja bi spojila Umag s postajom u Savudriji

| Autor: Priredio Robert BURŠIĆ
 Parenzana je (nepravedno) zaobišla Umag

Parenzana je (nepravedno) zaobišla Umag


Na naslovnoj stranici Naše Sloge, 20. veljače 1908. godine objavljen je članak pod naslovom "Željeznička pruga Umag – Rieka". Riječ je o prijepisu molbenice umaškog načelnika dr. Jakova Franceschija koju je početkom 1908. godine uputio ministru željeznica i moli "čvrstu potporu u interesu trgovačkom, poljodjelskom i gospodarskom za čitavu Istru".

Spomenica glasi:

"Visoko ministarstvo! Trasiranjem pak dogradnjom željeznice Trst-Buje-Poreč počinjena je velika krivica jer se prezrelo najplodniji i najnapučeniji dio provincije, t.j. okružje Umaga, Cittanove i Brtonigle. I doista ovo okružje broji preko 15.000 stanovnika te spada medju najbolje poljodjelsko zemljište Istre: bogato marvom, žitom i uljem.

Sam Umag, bez Cittanove i Brtonigle, može proizvesti preko 100.000 kvintala grozdja. U svoje vreme podnesene pritužbe od strane potpisanog municipija nekoristiše ništa; pošto se je žurilo sa izgradnjom navedene željeznice, komisija koja je prugu pregledala zamolila nas da odustanemo od naše osnove, koja bijaše ta da željeznica prodje našim gradom, nipoštu kroz sadašnju postaju u Saudriji, gdje nema ni sela ni plodovitih poljana. Iz Umaga imala je željeznica proći okolo Buja prolazeć okolicom Petrovja, Materade, Kaneta, Brtonigle na Buje. Na taj način bi se bilo nesamo približilo željeznicu najvažnijoj luci ovih strana, t.j. Umaga, već bi se bilo takodjer zadovoljilo želji stanovničtva najplodnijeg i najradovitijeg diela Istre sa znatnom koristi po samo željeznicu. Odustali smo od zahtjeva da se izpravi pravac nove pruge najprije radi toga što nam je bila komisija obećala da će Umag biti svakako vezan sa posebnom prugom ili sa Bujama ili sa postajom u Saudriji, a zatim radi toga da se sa izgradnjom nezategne, što bi bilo od neizmjerne štete po čitavu Istru. Videći da se više o tom obećanju i negovori vraćamo se na taj predmet tražeći ono što nas po pravu ide.

Mimoilazeć činjenicu da su obćine Umag, Cittanova i Brtonigla dužne nositi znatne terete za postojeću željeznicu, premda nemaju od iste koristi, govorit ćemo samo o velikoj koristi za trgovinu i obrt koja bi pružala pruga koju pitamo.

Svakome je poznato da je luka u Umagu, bilo radi sigurnosti usidrenja, kano i radi svog zemljopisnog položaja, pošto se nalazi nasuprot Mljetcima, najbolja luka Istre, veliko množtvo drva namienjenih za Mljetke dovaža se u Umag, odakle se ih vozi u taj grad.

Važnost same luke potvrdjena je i priznata nesamo od družtva za parobrodarsku plovitbu Istra – Trst, koja šalje danomice dva poštanska parobroda amo, već i od iste pomorske vlade, koja je uvrstila u proračun svotu od 200.000 K za izdubljenje ulaza, ako bude dobila za to odobrenje od središnje vlade.

OPŠIRNIJE U TISKANOM I GLAS ISTRE PDF ONLINE IZDANJU

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter