Boris Žgomba (Dejan ŠTIFANIĆ)
I ova je godina pokazala da oni koji ulažu u kvalitetu dobro prolaze i nemaju problema s punjenjem kapaciteta, dok oni koji ne ulažu u kvalitetu mogu imati značajnih problema, pa čak i u vrhu ljetne sezone, kaže Žgomba
Bliži se kraju još jedna godina u kojoj su se o turističkim rezultatima, ovisno o prolaznom vremenu, razgovori kretali u rasponu od katastrofičnih do euforičnih. Ništa neobično za ove prostore, ali s obzirom da se bliži vrijeme konačnog podvlačenja crte pod nju, pitali smo prvog čovjeka Unilinea Borisa Žgombu kakva je, po njegovoj ocjeni, bila turistička 2019.?
- Ova turistička godina potvrdila je najave turističkih profesionalaca da su godine visokog rasta fizičkih pokazatelja iza nas. Pred nama je razdoblje pojačane konkurencije, neizvjesnosti na emitivnim tržištima i nastavka promjena u globalnoj potražnji pod pritiskom digitalizacije i novih trendova, posebno kod mlađih gostiju. To znači da će i naredne godine, kolokvijalno rečeno, obilježiti borba za svakog gosta. I svi koji radimo u turizmu se tome moramo prilagoditi. Najbolja prilagodba je ulaganje u kvalitetu ponude, jer je i ova godina još jednom pokazala da oni koji ulažu u kvalitetu dobro prolaze i nemaju problema s punjenjem kapaciteta, dok oni koji ne ulažu u kvalitetu mogu imati značajnih problema, pa čak i u vrhu ljetne sezone.
- Koji su trendovi i koji izazovi najviše obilježili ovu godinu?
- Prije svega do izražaja je došao trend sve kasnijeg rezerviranja smještaja, što je u prvom dijelu sezone izazvalo dosta nervoze i ishitrenih poteza, posebice u segmentu privatnih iznajmljivača. Vrijeme kada se smještaj punio i godinu dana unaprijed je iza nas, što iziskuje prilagodbu prodajnih strategija i diversifikaciju prodajnih kanala. I privatni iznajmljivači će morati profesionalizirati svoju ponudu i reagirati kao i ostali turistički profesionalci, što znači aktivno upravljati ponudom i cjenovnom politikom.
Profesionalizacija, digitalizacija i prilagodba ključne su za naredne godine. Nove tehnologije su već sada napravile veliki utjecaj u kreiranju i ponudi turističkih proizvoda, a nove generacije gostiju iziskuju prilagodbu turističkih proizvoda i sve veći razvoj posebnih, nišnih ponuda. Traže brzo i jednostavno pretraživanje i dogovaranje kao i to da sve mogu obaviti digitalno sa samo nekoliko klikova.
- Najavili ste prošle godine kako u ovoj godini kreće bitka za svakog gosta. Kako je Uniline krenuo u nju?
- Prvi korak je svakako imati, i kontinuirano graditi, kvalitetne odnose s poslovnim partnerima, što je ključ uspjeha i to u Unilineu njegujemo i tome pridajemo veliku važnost. Dobre i dugoročne suradnje te partnerski odnos omogućavaju prilagodbe na nove trendove na način da svi budu zadovoljni. S obzirom da smo mi vodeća destinacijska menadžment kompanija za našu regiju, poseban naglasak za sljedeću godinu smo stavili na podizanje razine kvalitete prezentacije naše ponude. Naglasak je na emocijama te nišnim i prilagođenim ponudama koje gostima omogućuju kvalitetno iskustvo Hrvatske kao destinacije. Gostima je sve važnije doživjeti život lokalnog stanovništva i za to su spremni izdvojiti i vrijeme i novac.
- Tržište putovanja u zadnjem desetljeću snažno su obilježile on line putničke agencije, na što mnogi od tradicionalnih velikih igrača nisu imali odgovor. Na koji način je Uniline odgovorio na taj izazov i kako ste se prilagodili trendu?
- Svi važniji akteri na tržištu razvijaju digitalne prodajne i promotivne kanale, ono što radi razliku je pristup u poslovanju i pristup prema gostu. Nema održivog poslovanja bez kvalitetnog pristupa poslovnim partnerima i gostima.
Najznačajniji dio poslovanja Unilinea odnosi se na direktno poslovanje s partnerima na drugim tržištima koji onda direktno komuniciraju s gostima i promoviraju našu ponudu. Dakle, u poslovnom kontekstu mi smo dominantno B2B orijentirani. Svi naši partneri su pravodobno odradili tehnološku prilagodbu pa nemamo problema s nedostupnošću nekog segmenta gostiju. Mi smo pritom maksimalno prilagodili našu ponudu i u dijelu sadržaja i u dijelu kvalitete.
U dijelu našeg poslovanja koji je okrenut direktno gostima, pratimo trendove i aktivno razvijamo digitalne kanale promocije i prodaje. Upravo u ovom području ćemo tijekom 2020. predstaviti i potpuno nove komunikacijske platforme.