1,5 MILIJARDI KUNA ZA UBLAŽAVANJE KRIZE

Boris Žgomba: Smatram da će godina od lipnja biti normalna i da će rezultati u turizmu biti puno veći nego prošle godine

Najvažnije je graditi imidž Hrvatske kao epidemiološki sigurne destinacije, a u tome će nam pomoći što veća procijepljenost stanovništva i što veći broj punktova za testiranje u destinacijama. Bitna je i uspostava jedinstvenih kriterija i protokola za putovanje unutar EU, naglasio je direktor HTZ-a Kristjan Staničić, dodavši da vlada povećan interes za Hrvatsku na tržištima Poljske, Češke, Mađarske, Austrije

| Autor: Glas Istre
(Snimio Goran Šebelić/Cropix)

(Snimio Goran Šebelić/Cropix)


Na sjednici Turističkog poslovnog vijeća (TPV) glavna tema razgovora bio je program dodjele 1,5 milijardi kuna državnih potpora sektoru turizma i sporta, a raspravljalo se i o drugim aktivnostima vezanim uz oporavak sektora. Poduzetnici iz branše pozdravljaju potpore koje će se dodjeljivati kao državna jamstva za nove kredite za likvidnost koja će pokrivati i do 100 posto glavnice kredita i ističu kako će jamstva države pomoći da se poslovne banke odluče na kreditiranje tvrtki u turizmu i tako pomoći u pripremi sezone.

Predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK i član Izvršnog odbora ECTAA-e Boris Žgomba naglasio je da je posebno bitno što ta sredstva dolaze uz jamstvo HBOR-a i HAMAG BICRO-a jer su upravo jamstva problem svim poduzetnicima, odnosno bankama koje se ne usuđuju davati kredite turističkom sektoru zbog velikog rizika. „Na ovaj način se to eliminira i to je jedan veliki 'poguranac' za pripremu sezone i preživljavanje do nekih pravih prihoda“, poručio je, dodavši da je virus pokazao da se ništa ne može unaprijed prognozirati.

„Za sada je situacija kod nas odlična, ali na emitivnim tržištima je loša i to je objektivno puno veći problem. Sve skupa će kasniti u odnosu na planove s konca prošle godine, ali ja sam i dalje optimist i smatram da će godina od šestog mjeseca biti normalna i da će ukupni rezultati biti puno veći nego prošle godine. Govorim o razini prihoda od 60 posto u odnosu na 2019.“, kazao je Žgomba.

Njegov optimizam dijeli i potpredsjednik HGK za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević, koji je naglasio da 1,5 milijardi kuna jamstvenih potpora u ovoj fazi može odigrati značajnu ulogu u ublažavanju posljedica krize i osiguranju likvidnosti za pripremu nadolazeće turističke sezone, posebice mikro, malim pa i srednjim poduzećima.

- Ako povećamo dolaske, noćenja i prihod za 10-ak posto u odnosu na prošlu godinu i ako zadržimo liderstvo na Mediteranu - mogli bismo reći da je pred nama, i u kontekstu pandemije, sporog procjepljivanja i promjene u ponašanju turista koji traže prije svega sigurnost, ipak bolja sezona nego prethodna. U tom kontekstu svakako treba pohvaliti i projekt nacionalne oznake sigurnosti Safe Stay in Croatia, istaknuo je Kovačević.

Državni tajnik Ministarstva turizma i sporta Tonči Glavina se također osvrnuo na poslovne banke koje su iznimno bitne u ovoj priči. „Očekujemo da banke vrlo brzo krenu u realizaciju programa. Imali smo problema jer su se s pandemijom one povukle i turizam stavile u kategoriju vrlo rizičnog ulaganja. Zato je ovaj program rađen da njima bude zanimljiv. Nigdje se ne spominje kamatna stopa jer smo htjeli ostaviti prostor bankama, da im ovaj program bude što interesantniji i da mogu obuhvatiti i rizičnije klijente. Njihov proizvod mora biti 0,5 posto povoljniji nego što inače nude “, pojasnio je Glavina pa detaljnije elaborirao ideju i namjenu potpora rekavši da je jedan od glavnih problema cijelom gospodarstvu, pa tako i turizmu, bio zadržavanje likvidnosti i radnih mjesta.

- Procijenili smo da sredstva iz Mehanizma za oporavak neće biti dovoljno brzo na raspolaganju našim gospodarstvenicima pa smo odlučili dati nova sredstva za pripremu sezone kroz ovaj programa potpora. Jedna milijarda ide malim i srednjim poduzetnicima, a pola milijarde velikim. Tu podjelu smo napravili prema analizi tržišta i u dogovoru s vama. Vjerujemo da će ova sredstva sačuvati likvidnost za ovu godinu, a mogu se povući do kraja ove kalendarske godine. Dostupna su svim djelatnostima koje imaju veze s turizmom te je moguće financirati praktički sve što je bitno za poslovanje.

Ravnateljica sektora za financijske instrumente HAMAG-BICRO-a Iva Debanić pojasnila je da će izdavati državna jamstva za nove kredite za obrtna sredstva i/ili kredite za ulaganja u svrhu pripreme turističke sezone. "Jamstva će pokrivati 100 posto, odnosno 90 posto iznosa glavnice, ovisno o iznosu kredita, a program će već tijekom ovog tjedna biti operabilan, kazala je Debanić.

Iz HBOR-a poručuju da će, u suradnji s Ministarstvom turizma i sporta, odobravati jamstva za kredite odobrene velikim poduzetnicima iz sektora turizma i sporta. „Jamstvo u iznosu do 800 tisuća eura pokrivat će 100 posto glavnice kredita, a jamstvo odobreno za potpore veće od 800 tisuća eura pokrivat će do 90 posto glavnice kredita. Zahtjeve za kredite koji budu osigurani ovim jamstvom poduzetnici mogu podnositi svim bankama u Hrvatskoj i HBOR-u. Dodatna je pogodnost što će kamatna stopa za kredite osigurane ovim jamstvom biti snižena za najmanje 0,5 postotnih bodova u odnosu na kamatnu stopu uz koju bi kredit bio odobren bez korištenja jamstva“, ističu iz HBOR-a.

Poduzetnike brine što će banke uz jamstva države možda tražiti i dodatne kolaterale, ovisno o visini kredita, kao i visina kamate koja je nedefinirana. Iz nadležnog Ministarstva je poručeno da oni ne mogu banke prisiljavati ni na što, već samo poboljšati uvjete da im kreditiranje poduzetnika iz turizma budu privlačnija.

Direktor HTZ-a Kristjan Staničić održao je prezentaciju o turističkim očekivanjima za ovu godinu složivši se sa Žgombinom prognozom u dosezanju razine od 60 posto prometa u odnosu na 2019. „Najvažnije je graditi imidž Hrvatske kao epidemiološki sigurne destinacije, a u tome će nam pomoći što veća procijepljenost stanovništva i što veći broj punktova za testiranje u destinacijama. Bitna je i uspostava jedinstvenih kriterija i protokola za putovanje unutar EU“, naglasio je Staničić, dodavši da vlada povećan interes za Hrvatsku na tržištima Poljske, Češke, Mađarske, Austrije. Ukratko je predstavio i brojne promotivne aktivnosti HTZ-a poput kampanja Croatia Full of New Beginnings, Safe Stay In Croatia i Croatia, Your New Office namijenjene digitalnim nomadima.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter