Sve manje se piše, lijepe marke i bacaju razglednice u poštanski sandučić. No, kad umjesto fotografiranog zalaska sunca nad Kvarnerom ili dubrovačkih bedema, iz svakog tog grada dobiješ ilustriranu autorsku sliku s potpisom, koju ako ne pošalješ kao razglednicu, upotrijebiš kao suvenir koji će te u zimskim mjesecima u nekom hladnom Berlinu ili kišnom Londonu prisjećati na ljeto, priča je sasvim drugačija
Nikad nisam razumjela ljude koji u Parizu kupuju odjeću u Zari, koja posluje diljem svijeta, kao ni goste iz Njemačke koji se u Rovinju opskrbljuju haljinama iz Turske. Još manje, rekli bi domaći, kapim, kako se iz Rovinja iznosi suvenir proizveden na Tajlandu ili Kini pod nazivom "Made in Croatia". Vjerujem da je štos u niskoj nabavnoj cijeni, odnosno većini gostiju koji žele kućama nešto donijeti, a za to i ne potrošiti. S druge strane, recimo to tako za "domaće" je puno lakše otići u egzotične destinacije, opskrbiti se robom i prodavati je po višestruko skupljoj cijeni. No, rovinjski, istine radi napišimo trgovci, koji u Rovinju provedu tri, četiri mjeseca, sve su manje zadovoljni. I to je dobro.
Na sceni se, doduše možda i ne brzinom kako se htjelo probijaju originalne, drugačije stvari, roba s potpisom umjetnika i sadržajem koje priča priču o gradu i destinaciji u kojoj se boravi.
Izvan gabarita
Šetnja vijugavim i kamenim ulicama starogradske jezgre dovela nas je do jednog sasvim običnog, ali po svemu uistinu posebnog suvenira. Riječ je o razglednicama koje su, priznali mi to ili ne gotovo pa relikt prošlosti. Jer sve manje se piše, lijepe marke i baca u poštanski sandučić. No, kad umjesto fotografiranog zalaska sunca nad Kvarnerom ili dubrovačkih bedema, panoramskih snimaka Zagreba, iz svakog tog grada dobiješ ilustriranu autorsku sliku s potpisom, koju ako ne pošalješ kao razglednicu, upotrijebiš kao suvenir koji će te u zimskim mjesecima u nekom hladnom Berlinu ili kišnom Londonu, sjećati na ljeto, priča je sasvim druga. Jednostavno, riječ je o suveniru koji izlazi iz zagrebačke Agencije "Ejla", čiji je art direktor Agron Lešdedaj, grafički dizajner iz Rovinja.
- Prije četiri godine osnovao sam firmu "Ejla" u kojoj glavnu riječ vode poznati hrvatski ilustratori s kojima razvijam svoju seriju vizualija, u konačnici proizvoda. Konkretno, ideja je bila osmisliti razglednicu iz poznatijih i posjećenih gradova Hrvatske, a koja bi uz lokalnu ilustraciju imala i pisanu riječ. Što se pak tiče naziva agencije "Ejla", što drugo reći osim da je to lokalni pozdrav, koji je drugačiji, koji mi se sviđa i koji mi je sjeo na prvu, objašnjava nam Agron Lešdedaj, kojeg smo pronašli prateći put razglednica od pulta do vlasnika.
- Tijekom četiri godine poslovanja obradili smo Poreč, Pulu, Rovinj, Split, Dubrovnik, Zagreb i Zadar, na način da se svaki grad, lokalni običaji, povijest, kultura, odnosno sve posebnosti određene destinacije pomno proučavala kako bi se dobile i iznijele lokalne specifičnosti kroz riječ ili rečenicu, odnosno prateću ilustraciju. U tom timu radilo je puno poznatih ilustratora- Mateja Kovač , zadužena za seriju "klasik", Mišo Komenda, koji je obradio likove- od ribara do domaćice, Ivana Štrukelj, zadužena za izraze i uzrečice, dok su tzv. edukativnu seriju razglednica sa znamenitostima gradova osmislili Tanja Hadar i Mateja Klem. Uz to, tu je i vintage razglednica djelo Vedrana Klemena, sve redom domaćih ilustratora i dizajnera, objasnio je Lešdedaj.
Posebna pažnja
No, ovog ljeta posebnu pažnju privlače razglednice mlade rovinjske dizajnerice Martine Ukić, koja je u "svojoj" kolekciji pod nazivom "Love is Croatia" lansirala četiri morska motiva, koja pažljivim savijanjem papira mogu postati i stolni suveniri. U fokusu njenog zanimanja doista je ljubav - ona prava ljetna i savršena ispričana kroz priče prepoznatljivih likova ribara ili mornara i djevojke, obučene u traverše i haljine cvjetnih motiva s maramom na glavi i natikačama na nogama. Vrlo jednostavno, a opet fantastično efektno s domaćom, prepoznatljivom atmosferom i znanim, ujedno šaljivim sadržajem priče.
- Kroz jednu razglednicu, na koncu konaca komadić papira manjeg formata imala sam ideju ispričati što bogatiju priču o nama, ljudima s mora koja je morala biti dopadljiva, šaljiva i vizualno zabavna. Dakle, formula je bila jednostavna crtežom objasniti prateću lokalnu atmosferu, način života i poseban gušt koji se osjeća na odmoru a kojim isijava, zahvaljujući tradiciji i načinu života, svaki naš grad u priobalju, rekla nam je Martina Ukić, koju su sugrađani zapamtili i kao osvajačicu Magdalene, prve nagrade na Festivalu mladih kreativaca u Mariboru za ali i dobitnice jedne od nagrada s rovinjske izložbe Grisia 2016.
Dodajmo da su se razglednicama "pridružili" i magneti identičnog vizualnog sadržaja, kao i da iz "Ejle" pristižu i atraktivne šalice s potpisom mladih, kreativnih ljudi koje je pod naziv pozdravnog imena "Ejla" udružio, spojio i okupirao Agron Leštedaj, kako bi već sutra zasigurno postali jedan od poznatijih hrvatskih brendova za prodaju originalnih i domaćih suvenira. (Nina ORLOVIĆ RADIĆ)