Apel koji su sredinom lipnja mali brodari Puljštine uputili s prosvjeda održanog povodom višegodišnjeg spora koji imaju s upravom Nacionalnog parka Brijuni urodio je plodom. Uz malu pomoć sa strane dvije su se strane u sporu našle za zajedničkim stolom, te je za ovu sezonu pronađeno privremeno kompromisno rješenje koje sve zadovoljava.
Brodarima je sporno naplaćivanja prolaska pokraj Nacionalnog parka Brijuni koje nije ukinuto, ali je postignut dogovor da se ono značajno umanji i da se brodarima omogući plaćanje te obaveze nakon završetka turističke sezone doznajemo od predsjednika Udruge malih brodara Istarske županije Pavla Orešnika.
"Na inicijativu i uz pomoć gospodina Antona Klimana uspjeli smo sjesti za stol s predstavnicima Nacionalnog parka Brijuni i svih nadležnih institucija na temu naplaćivanja oplovljavanja oko otočja Brijuni oko koje mi mali brodari s juga Istre prosvjedujemo već godinama. Uspjeli smo postići zadovoljavajući kompromis po tom pitanju za ovo ljeto, no trebalo bi nakon sezone oko te teme ozbiljnije sjesti i pronaći trajno rješenje jer ovo na što smo mi dosad bili prinuđeni pristajati nam jednostavno više nije prihvatljivo", kaže Orešnik.
Podsjeća da problem nije nov i da su dosad brodari uvijek bili ta strana koja je popuštala. No ove je godine i njihova djelatnost teško pogođena posljedicama pandemije koronavirusa, te su brodari čitavu predsezonu ostali bez bilo kakvog prihoda zbog čega je situacija na neki način eskalirala i rezultirala velikim prosvjedom koji se dogodio u akvatoriju Fažani prije dva tjedna.
Podsjetimo malim brodarima nije sporno plaćanje sidrenja ili vezivanja na području parka, ali prolazak zajedničkim morem ne žele plaćati.
"Tražili smo da se ukine koncesijsko odobrenje za oplovljavanje Brijuna, odnosno nesmetan prolaz akvatorijem nacionalnog parka. Prosvjedom smo poručili da ne želimo unutar parka obavljati nikakvu djelatnost, samo želimo prolaz, bez zaustavljanja, te da sve ostalo što namjeravamo koristiti unutar otočja, bilo pristajanje na Velom Brijunu ili na Svetom Jerolimu, namjeravamo uredno platiti po važećem cjeniku nacionalnog parka", podsjeća Orešnik.
Obično su, kaže, njihovi apeli odlazili u prazno, ali nakon zadnjeg prosvjeda Kliman se osobno angažirao na organizaciji sastanka, te su se već nakon nekoliko dana sastali s ključnim ljudima zaduženim za tu problematiku iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.
"Postignut je dogovor koji nije trajno rješenje, ali je vrlo značajan jer smo njime pokrenuli proces rješavanja tog problema. Čak smo i s predstavnicima Nacionalnog parka postigli suglasje da ubuduće slične sporove umjesto ultimatumima pokušamo riješiti kroz razgovor i vjerujem da je to i za jedne i za druge korak u dobrom smjeru", kaže Orešnik.
Anton Kliman kaže kako se uključio u ovu priču kako bi pomogao pronaći rješenje, te da mu je drago da je sve aktere uspio dovesti za zajednički stol jer vjeruje da se upravo kroz takav otvoreni dijalog može pronaći rješenje za mnoge probleme i sporove.
"Dijalog je u svakodnevnom životu, a posebno u politici, jedino bitno oružje jer sva druga 'oružja' koja se koriste u sporovima najčešće dovode do konflikta. Zbog toga sam inzistirao da se razgovorom pokuša riješiti i ovaj veliki problem vezan uz plovne puteve oko nacionalnog parka koji imaju naši brodari, a isto tako imao sam na umu i to da i ljudi iz Nacionalnog parka Brijuni moraju ispunjavati određene preuzete obaveze. Trebalo je pomiriti njihove obveze i interese, te sam kao medijator sjeo za stol i sa svima, upravom NP Brijuni, brodarima i predstavnicima nadležnog ministarstva. Veseli me da smo uspjeli doći do dogovora za ovu sezonu da se stvar izgladi, te što su se svi sudionici uspjeli uskladiti oko detalja kompromisa. Dakle za ovo ljeto i sezonu koja je za sve izuzetno zahtjevna postignuto je zadovoljavajuće rješenje, no cjelovito rješenje morat će se potražiti na jesen i zimu za sljedeću i sve sljedeće sezone kako se ova priča više ne bi ponavljala", kazao nam je Anton Kliman.
Podsjetio je da se radi o izuzetno velikom broju ljudi kojima o toj djelatnosti ovisi egzistencija i kojima u ionako teškoj godini ne treba dodatno otežavati poziciju kad ni za jednog od njih ovog ljeta zasad još uvijek nema previše posla.
"Vlada je napravila veliki napor kad je iskoračila i dala potpore za gospodarstvo, a vjerujem da se uz adekvatno sudjelovanje javnog sektora može stvoriti pozitivna sinergija koja će omogućiti lakši oporavak gospodarstva", poručio je Kliman.
Za konkretnu priču vezanu uz akvatorij nacionalnog parka vezano je tridesetak što većih što manjih brodara, a često je, kaže nam Pavle Orešnik, uz taj posao vezana i egzistencija čitavih obitelji. Svi oni mjesecima su bili usidreni u lukama, a neki značajniji promet nije im donio ni početak sezone i dolazak prvih turista.
"Sezona je formalno tu, ali kao i da nije krenula i bojim se da se to s odmicanjem ljeta neće značajnije promijeniti. Cilj nam je imati bar minimum prihoda koji nam je potreban za održavanje naših brodova, a bojim se da ni to neće svi uspjeti, odnosno da će mnogi biti prinuđeni odustati od ovog posla. Onima koji u tome uspiju ne trebaju dodatni problemi i zato nas veseli rješavanje ovoga. Vjerujem da će jesen i zima biti iskorišteni za definitivno postizanje dogovora između nadležnih ministarstva i da 2021. godine više nećemo razgovarati o ovim problemima", zaključuje predsjednik Udruge malih brodara Istre Pavle Orešnik.