(Snimio čitatelj Glasa Istre)
Još 16. travnja prošle godine ispred Raškog zaljeva nasukao se brod Deala koji je plovio pod zastavom Tanzanije. Do nasukavanja je došlo četrdesetak metara od obale na dubini od dva do pet metara pa je na mjesto nesreće odmah upućen remorker iz Raše, ali zbog plićine, jakog vjetra i nejasne situacije oko stanja trupa broda, nije bila moguća asistencija.
Na brodu se u trenutku nasukavanja nalazilo 15 članova posade egipatske nacionalnosti, koji nisu ozlijeđeni, te nije došlo ni do onečišćenja mora. Posada je evakuirana sljedeći dan te se pristupilo pregledu broda. Odmah nakon nasukavanja Lučka kapetanija Pula izdala je brodaru rješenje o uklanjanju broda, te je oko broda postavljena zaštitna brana.
Slijedećih dana brodar je pokušao organizirati odsukavanje broda, međutim 25. travnja brodar izdaje obavijest o napuštanju broda te pozivaju osiguravatelja da se uključi u uklanjanje broda. U Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture o brodu tada su rekli kako je s njihove strane kontaktiran osiguravatelj koji je pozvan da odmah izvrši rješenje Lučke kapetanije Pula. U međuvremenu se provodio monitoring, odnosno nadzor broda te se pratila cjelokupna situacija.
Nakon nekoliko izvida ovlaštenih ronilaca te novih saznanja o stanju broda, donesen je plan o sidrenju broda sa četiri bloka od sto tona kako ne bi došlo do pomicanja broda i eventualnog potonuća. U međuvremenu, kako u Ministarstvu nisu bili zadovoljni s brzinom rješavanja naloženih radova osiguravatelju, Ministarstvo je raspisalo natječaj za prvu fazu sanacije koja je uključivala ispumpavanje zauljenih voda iz broda.
Radovi su trajali desetak radnih dana, a sve troškove nastale izvođenjem ove faze sanacije dužan je bio podmiriti osiguravatelj. Nakon završetka ove faze izvršena je ponovna procjena situacije i stanja trupa broda te je trebalo odlučiti o konačnom načinu uklanjanja podrtine, a tu je obvezu kako saznajemo preuzela tvrtka Plovput d.o.o.
Lučka kapetanija Pula provela je istragu pomorske nesreće koja je pokazala kako je tijekom nasukavanja bilo propusta zapovjednika te je kažnjen s propisanom novčanom kaznom u iznosu od 4.000 eura. Nakon završetka istrage dopuštena je repatrijacija posade u Egipat. U Lučkoj kapetaniji i Ministarstvu isticali su kako brod trenutno ne predstavlja opasnost za eventualno onečišćenje okoliša ali su građane zamolili da se, zbog vlastite sigurnosti, ne približavaju brodu.
Od tada je prošlo devet mjeseci, a brod za prijevoz stoke "Deala" i dalje je na istom mjestu u Raškom zaljevu i čeka na odsukavanje. Sada je to postao i hrvatski problem jer je vlasnik pulskoj Lučkoj upravi predao dokumentaciju, uključujući i policu osiguranja, te potom napustio brod. Prema neslužbenim informacijama, brod je bio osiguran na 10 milijuna eura, dok bi odsukavanje tada stajalo oko tri milijuna eura. No, situacija je dodatno bila komplicirana činjenicom da je osiguravajuća kuća iz Ukrajine, a vlasnik iz Afrike pa se postavlja i pitanje ima li Hrvatska uopće tehnologiju za odsukavanje većih brodova.
Deset dana nakon nasukavanja, iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture obećali su da će operacija odsukavanja trajati tridesetak dana ali brod je još na istom mjestu i danas, prepušten jugu i buri. Konstrukcija broda svakim danom je sve više slabila pa su se pojavila nova oštećenja. Mještani općine Raša, posebice oko Trgeta i Koromačna su zabrinuti, brod Deala ponovno je tema razgovora među njima ovih dana, pa općinski načelnik Raše Leo Knapić poziva državu da se napokon trgne.
- Apeliram na sve državne institucije od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i Lučke kapetanije Pula da napokon riješe problem broda nasukanog u Raškom zaljevu. Nije mi jasno da Republika Hrvatska nema adekvatan Zakon o hitnom postupanju u slučaju nezgoda i havarija na moru. Ovo je nedopustivo. U Kapetaniji Pula koja je zadužena za sanaciju priobalja i zahvate na brodu kako bi se osigurala sigurnost i zaštita priobalja i mora, uvjeravaju me da čine sve što je u njihovoj moći.
Raspisali su javnu nabavu i tome slično i kažu da je to takav birokratski postupak koji zahtjeva jedno vremensko razdoblje. Ali postupak koji traje devet mjeseci je ipak predugo razdoblje i apeliram na Ministarstvo da učini sve kako bi pomogao Lučkoj kapetaniji Pula da provede dogovoreno. Mene je strah da se nešto ne dogodi, brod prevrne i da se sav preostali mazut iz strojarnice ne prelije u more. Ovakvo postupanje nije primjereno hitnoći. Želim da se što prije saniraju rupe na brodu, kao što je obećano, i da se brod odtegli u najbliže brodogradilište.
Odtegliti brod možda nije moguće. Znam da su na stolu tri rješenja, a koje će se odabrati - neka kažu stručne službe. Meni kao načelniku Općine Raša i žitelju naše prelijepe Istre važno je da se taj problem što prije riješi. Mislim da nije teško zavariti jednu ili više rupa na trupu broda kako bi se osigurao integritet broda. Ne razumijem takvu nebrigu naših državnih institucija za ovaj problem, rekao je načelnik Općine Raša Leo Knapić.
Odgovor smo potražili u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
- Od trenutka nasukavanja broda Ministarstvo kontinuirano radi na pronalasku rješenja za njegovo uklanjanje i poduzimalo je sve mjere kako bi se uklonila prijetnja od onečišćenja, utvrdilo stanje broda te stvorile pretpostavke za njegovo žurno uklanjanje. Podsjećamo i kako je, nastavno na sve do sada učinjeno, nadzor broda, postavljanje brana, ispumpavanje zauljenih voda, pregled broda od strane Hrvatskog registra broda i drugo, sredinom listopada prošle godine održan sastanak s predstavnicima osiguravatelja koji su potvrdili kako preuzimaju rješavanje situacije s brodom Deala, odnosno uklanjanje broda.
U ovom trenutku osiguravatelj prikuplja ponude za odabir varijante kojom će se brod ukloniti iz Raškog zaljeva, a Ministarstvo aktivno prati taj proces. Vezano za upit o »rupi« koja se pojavila na brodu, željeli bismo pojasniti kako se ne radi o novoj nego o pukotini koja je već ranije bila prisutna na brodu. Oko broda se još nalaze brane i, s obzirom na dosad provedene aktivnosti ispumpavanja, trenutno nema ugroze za okoliš, odgovorili su iz Ministarstva.
Međutim, iz novih fotografija snimljenih u subotu vidljivo je da oko broda nema više zaštitnih plutajućih brana koje su more, valovi i bura oštetile, pa bi u slučaju istjecanja preostalih manjih količina dizel goriva iz broda nastalo onečišćenje broda. Veće količine goriva ranije je ispumpala Desinsekcija Rijeka d.o.o. ali kako su nam objasnili dobri poznavatelji ovakvih havarija, uvijek nešto ostane u brodu.
Stoga su sve oči Rašana, koji se još uvijek prisjećaju ekološkog incidenta u Luci Bršica prije nekoliko godina kada je liberijski brod Fidelity ispustio mazut u more, i dalje uprte prema pučini ispred Raškog zaljeva u očekivanju žurne akcije mjerodavnih.