(Snimio Mihael Stojanović)
Naredna turistička sezona mogla bi, sudeći prema Strategiji razvoja održivog turizma do 2030. godine, izgledati nešto drugačije. Izazov je to i za turističke zajednice i lokalne sredine koje će se morati uhvatiti u koštac s drugačijim pristupom u promišljanju programa i planova, a uzevši u obzir sve specifičnosti pojedinih lokaliteta.
Naime, riječ je o aktu strateškog planiranja hrvatskog turizma, usklađenog s Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine i temeljnim dokumentima i politikama Europske unije i Republike Hrvatske. Čelnici turističkih zajednica svjesni su kompleksnog zadataka koji je pred njima, ali prije svega potrebe da se pretresu stari obrasci u turizmu koji ne smije postati svrha samom sebi.
Fažana je ove godine imala ljetnu sezonu u skladu s predviđanjima i očekivanjima, a itekako svjesni da rast brojki ne može ići unedogled, veli nam Melita Peroković, direktorica TZ Fažana.
- Pogotovo kad je u pitanju limitiran prostor kao što je Fažana, jer cijela općina ima 13 četvornih kilometara. Na neki način taj je prostor već definiran i popunjen, s obzirom na kapacitete i njihovu strukturu. Smatramo, a pokazat će to i ovaj plan upravljanja kojeg ćemo definirati kroz upitnike i testove, da smo manje-više i dosegli taj neki maksimum, što se tiče statistike i brojki. Mi trebamo raditi na razvoju; novih proizvoda, novih doživljaja i na podizanju opće kvalitete i zadovoljstva, prvenstveno nas mještana, pa i svih naših turista, veli Peroković.
Fažana već godinama bilježi kontinuirani rast i već 2021. godine dosegla je rekordnu 2019. godinu. Nakon toga, svaka je naredna godina rasla s po pet posto, a ove godine, zbog objektivnih okolnosti koje su utjecale na turistička kretanja, planirali su pet posto manje, međutim brojke su bile manje samo za 1,2 posto od protekle godine te su dosegli milijun i 135 tisuća noćenja. To je, dakle, vrlo blizu prošlogodišnjih rezultata koji su i najbolji u svih 23 godine koliko postoji Turistička zajednica Fažane i, nazovimo to, organizirani turizam u ovoj općini.
- Oko Zakona o turizmu i planu upravljanja destinacijom vode se velike polemike i bit će ga izuzetno teško provesti. Riječ je o vrlo kompleksnom planu, a mogli bi reći i vrlo ambicioznom, posebice zbog roka od godine dana u kojem bi trebao biti napravljen. Naše prijašnje sagledavanje ove problematike išlo je u smjeru da to u cjelokupnom obimu može biti provedeno u tri godine, što bi bilo puno realnije i kvalitetnije. Upute i pravilnike smo dobili tek nedavno i dok donesemo odluku kako ćemo sve sprovesti, a to osim turističkih zajednica donose zajedno s nama načelnici ili gradonačelnici, trebat će vremena. Naravno, dogovori idu u smjeru obima područja koje će biti obuhvaćeno, a zatim i predradnji koje su nužne za napraviti prije provedbe.
Tu su i silne ankete; njih 30-ak koje moramo napraviti na terenu, stoga se čini da je rok stvarno prekratak. Ali, u svakom slučaju mislimo da je dobro da se to napravi, kako bi imali jednu reviziju postojećeg stanja i da se dogovorimo u kojem smjeru idemo dalje. Fažana je, doista, u nekim elementima dosegnula svoje plafone; referirajući se na naš život, infrastrukturu, a posebice u aspektu turizma. Na nama, koji smo sada na raskršću, je odgovorna uloga gdje idemo u budućnosti. To mora biti odluka mještana i svih turističkih struktura koje djeluju na ovom području, ukazuje Peroković na svojevrsni konsenzus svih zainteresiranih strana.
Krajnji ciljevi aktualnih planova su prije svega kvalitetna analiza postojećeg stanja, a vrlo je važno za posebice mala područja koja su već sama po sebi prezasićena nekim pojavama. Staviti to na papir, uz povezane struke, specijalizirane upravo za ovo područje, daje snagu rezultatima.
- Cilj nam je da se odrede smjernice rasta ili razvoja, ili jednog i drugog; sve ovisno o tome što žele mještani koji su jako bitni u cjeloj priči. Također tu su i svi dionici turističkog prometa. Jako je bitno da smo u ovome svi zajedno; temeljna infrastruktura, turistička zajednica i nositelji svih kapaciteta te svih proizvoda do zaključne promocije. Važno je da postignemo dogovor oko smjera razvoja i vremenskog razdoblja. U svemu tome postoje i podciljevi o kojima moramo voditi računa, a između ostalih održivost - ekološka, financijska, ekonomska i u svakom drugom pogledu, pojašnjava direktorica zadatke pred njima.
Ovo malo istarsko mjesto vrlo je specifično, posebno ugodno, lijepo, ali ono čime se zasigurno uvijek ističe, jest poseban šarm i manifestacije s potpisom. Upravo stoga što se Fažana može pohvaliti dugom kulturnom tradicijom i poviješću, bogatom baštinom, više je nego inspirativna za osmišljavanje originalnog programa. Međutim, kad se šeće njome, osim vidljivih sakralnih elemenata, nije toliko uočljiva njena, preko dvije tisuće godina stara povijest.
- U stvari je svako novo razdoblje u Fažani nadograđivalo i maltene poništavalo tragove prethodne povijesti. Zato smo kod promišljanja manifestacija i doživljaja uzimali u obzir silno bogatstvo i ljepotu življenja, te željeli prezentirati i prenijeti upravo tu priču. Shvatili smo da su manifestacije jedan od načina kako to možemo napraviti, budući da još uvijek nemamo zatvorene interpretacijske prostore. Najveći dio ovih naših velikih događanja se temelji na kulturnoj i povijesnoj baštini. Oni su tu od samih naših početaka kao turističke zajednice. U trenutku kad smo krenuli prije 23 godine, bili smo u velikom zaostatku za ostalima i da bismo pomoću kvalitetnih manifestacija napravili veći skok i uhvatili priključak s razvijenom turističkom infrastrukturom i ponudom Istre, morali smo krenuti na ovaj način. Već smo drugu godinu definirali jedan dobar dio tih tradicionalnih manifestacija.
Velik dio programa vezan je za našu Malu ribarsku akademiju sardela, ali tu su i programi koji slave rimsku povijest, kao i ostali specifični programi. TZ organizira tijekom sezone preko 50 manifestacija u vlastitoj režiji i s druge strane podupiremo 20-ak manifestacija koju organiziraju drugi, a to su također vrlo važni programi za kompletan doživljaj. Pokušavamo pratiti trendove pa tako ili revaloriziramo manifestacije pa ih mijenjamo, nadograđujemo sadržajem ili s načinima prezentacije. Također ove smo godine, recimo, osvježili kompletne vizuale tih naših manifestacija, opisuje Peroković.
O značaju pred i posezone direktorica uopće ne dvoji. Fažana je ipak u tom djelu specifična zbog smještajnih kapaciteta koji su u ovom malom, istarskom mjestu, isključivo kampovi i privatni smještaj, tako da se trenutno o cjelogodišnjem turizmu ne može govoriti, ali to ne znači da se ne mogu pomicati granice u pred i posezoni, tumači nam. Jedan od načina i jest kroz manifestacije, a ove godine posebice u outdoor smjeru.
Naime, u Fažani se održao prvi Weekend Outdoor Festivala koji objedinjuje sve segmente turističke ponude, a u njima sudjeluju i sami mještani. Direktorica naglašava odličnu suradnju klastera južne Istre. Definirali su zajedničke ciljeve, a ove godine jedan od njih je bio i Camino na području južne Istre.
- Ove smo godine imali po prvi puta i Festival cirkusa na području Valbandona. To smo zajednički organizirali s Udrugom Čarobnjakov šešir i bilo je stvarno izuzetno lijepo i veselo. Čak smo i sami ostali iznenađeni koliko taj prostor valbandonske plaže pruža mogućnosti da se svi ti sadržaji tamo održe s jednom posebnom čarolijom. Riječ je o pravoj scenskoj podlozi koja inspirira, navodi Peroković.
Prepoznatljivost i posebnost s potpisom iznimno je važna s obzirom da je turizam globalnog karaktera.
- Mislim da je Strategija koj je na nivou Istre donesena 2004. godine bila dobar temelj za sve nas. S jedne strane nas je objedinila, povezali smo se, premda smo se do tada gledali isključivo kao konkurenciju. Tada je pružena mogućnost da zajednički nešto kreiramo za dobrobit svih nas. S druge strane ukazano nam je na mogućnost diversifikacije i mislim da je to bilo jako dobro, veli ona.
Fažana bi sljedeće godine, slijedom suradnje sa svim dionicima; od općine do svih ostalih dionika turističkog prometa, mogla dobiti nove gabarite. Već sad Peroković najavljuje jedan novi program vezan za maslinarstvo.
- Na temelju kvalitetnih maslinika i ulja Fažana ima dvije tisuće staru povijest, a na neki način mi smo već postavili elemente rimske staze Vasianum, a ono što nam je falilo jest prezentacija onih početaka, a to su same masline i kvaliteta maslinovog ulja. Zajedno s Općinom radimo tematski park maslinarstva kojeg zovemo Fažanski olivari i uspjeli smo napraviti kompletnu dokumentaciju. Općina je sad u raspisivanju natječaja za građevinski i infrastrukturni dio, a mi stvaramo interpretativne elemente. Lokacija će biti u blizini dječjeg igrališta na plaži uz more. U suradnji s klasterom, a na temu održivosti, imat ćemo manifestacije "Zdravo i zeleno", kulturne rute koje zajednički radimo i slično.
Planiramo da će sljedeća godina biti slična ovogodišnjoj, možda tri posto manja u brojkama, uz sve poznate sadržaje. Fažana odnedavno ima tri kulturne rute koje smo detektirali i koje ćemo upravo sljedeće godine obilježiti pa promovirati, najavljuje Peroković.