(Snimila Gordana Čalić Šverko)
Internacionalni sajam istarske gastro perjanice pršuta u Tinjanu, festivali i sajmovi bijelog tartufa, najskuplje podzemne gljive na svijetu, u Motovunu, Livadama i Buzetu, motovunski Teran Wine & Walk uz trasu Parenzane, Kestenijada u Oprtlju, međunarodno off road natjecanje Wild Boar Valley Challenge na poligonu u Cunjskoj vali, smotra domaćih rakija "Domaća rakija je naša medižija" u Humu, Jesen na pijatu u središnjoj Istri, Dani gljiva u Brtonigli, Fešta mladega vina u Svetvinčentu, Martinje u Momjanu, Dani otvorenih vrata agroturizama u Istri, Festival šuma i šumskih plodova u Brestu..., i tako redom - mogle bi se nabrajati manifestacije koje produžuju sezonu u unutrašnjoj Istri i doprinose boljoj posjećenosti destinacije u posezoni.
Jesen je pravi trenutak za posjet Istri. Još je uvijek toplo i brojne su mogućnosti za bavljenje aktivnostima u prirodi i uživanju u eno gastronomskim plodovima jeseni. U kalendar manifestacija koje se od rujna do prosinca odvijaju u cijeloj Istri, na službenom turističkom portalu istra.hr istaknuto je 329 raznih manifestacija, gastro, glazbenih, sportskih, kulturnih, od toga u unutrašnjoj Istri čak njih 88 među kojima se izdvaja Internacionalni sajam pršuta koji u tinjansku općinu sa svega 1750 stanovnika, tijekom tri dana privuče više od dvadeset tisuća posjetitelja.
Konačno, nakon sunca i mora, eno gastronomija drugi je motiv dolaska u Istru, a to su prepoznali i u njenoj unutrašnjosti u kojoj eno gastro i outdoor manifestacijama, posebno u rujnu i listopadu podebljavaju turističke brojke. Uz domaće posjetitelje pohode ih i inozemni gosti.
U rujnu ove godine u Istri je zabilježeno 528.315 dolazaka, od toga 43.958 u unutrašnjosti, doduše manje nego u istom razdoblju lani kada je zabilježeno 605.581 dolazaka, od toga 49.738 u unutrašnjosti. Do 18. listopada na poluotoku je evidentirano 118.928 dolazaka, od toga 8.279 u unutrašnjosti što je, kada je o prvoj polovici listopada riječ, brojčano u prošlogodišnjim okvirima.
Tinjan: ISAP (Snimila Gordana Čalić Šverko)
Manifestacije su općenito motiv dolaska u destinaciju, posebice one, naglašava županijska pročelnica za turizam Nada Prodan Mraković, koje se održavaju u predsezoni i posezoni. Stoga što su manifestacije koje se održavaju u samoj turističkoj sezoni, najčešće dodatni sadržaj turistima koji već borave u Istri, a one u pred i posezoni najvećim dijelom i same motiv dolaska u Istru.
U županijskom odjelu za turizam, ističe Prodan Mraković, kroz program poticanja TOP manifestacija i turističkih manifestacija na manje razvijenim područjima Istre, u razdoblju od 2016. do 2024. godine dodijeljeno je 782.571 eura, od toga 261.364 eura za podizanje kvalitete manifestacija u unutrašnjosti Istre. U 2025. godini je u proračunu planirano 70.000 eura za TOP manifestacije i 41.000 eura za manifestacije na manje razvijenim područjima Istre.
Organizirano je i nekoliko edukacija na temu kako podignuti kvalitetu manifestacija. Zajedno s Institutom za poljoprivredu i turizam u resornom županijskom odjelu analizirali su eno gastro manifestacije i na osnovu svega toga osmislili javni poziv za poticanje manifestacija, od onih velikih koje su motiv dolaska do deset pa i dvadeset tisuća i više posjetitelja, ali i onih na manje razvijenim područjima Istre.
Program poticanja turističkih manifestacija Upravni odjel za turizam Istarske županije pokrenuo je 2016. godine s jasnim ciljem podizanja njihove kvalitete. Polazište su strateški ciljevi razvoja istarskog turizma koji su sadržani u Master planu turizma Istarske županije za razdoblje 2015.- 2025. godine i ciljevi Programa rada Upravnog odjela za turizam, kao što su ravnomjeran razvoj Istre, razvoj cjelogodišnjeg turizma, jačanje brenda Istre.
Hum: Domaća rakija je naša medižija (Snimila Gordana Čalić Šverko)
Jer manifestacije, naglašava Prodan Mraković, ujedno grade brend neke destinacije, jačaju njen imidž, kroz njih se itekako može ispričati priča o nekom području i upravo se to događa zadnjih godina.
- Krenimo samo od zadnje velike manifestacije u Tinjanu. Tinjan je općina istarskog pršuta, želi razvijati priču o pršutu, ima i Hižu istarskog pršuta i Internacionalni sajam pršuta koji je itekako motiv dolaska u Tinjan. Drugo, gradi brend Tinjana, ali ne samo Tinjana, nego i cijele Istre vezano za pršut i naravno, ono što nije manje važno, iz godine u godinu podiže kvalitetu manifestacije, a pored pršuta koji je zvijezda sajma, prodaju se i drugi domaći proizvodi, vino, maslinovo ulje, sir...
Nama je kod potpora i dan danas važno da osim podizanja kvalitete manifestacije, osim jačanja brenda destinacije, odnosno Istre, naglasak stavimo na to da manifestacije koje podupiremo njeguju tradiciju, običaje, kulturu i vrijednosti koje živimo u Istri, kazala je Prodan Mraković.
Prvotno zamišljen kao program kojim će se unaprijediti kvaliteta turističkih manifestacija u Istri, kroz godine se nadograđivao. Osim manifestacija, potiče i razvoj projekata i proizvoda, a cijeli program je sada usmjeren na turistički manje razvijena područja Istre.
Namjera je njime postići posebne ciljeve kao što su ciljevi razvoja manifestacija: podizanje kvalitete i nadogradnja turističkih manifestacija regionalnog i nacionalnog značaja koje se održavaju u turistički manje razvijenim područjima Istre, koje se održavaju izvan glavne turističke sezone i koje primarno promoviraju autohtone proizvode, lokalne izvođače, tradiciju, običaje i vrijednosti.
Livade: Dani Zigante tartufa (Snimila Gordana Čalić Šverko)
Ciljevi razvoja projekata i proizvoda na manje razvijenim područjima su: razvoj javne turističke infrastrukture i razvoj projekata i proizvoda specijalnih interesa u okviru selektivnih oblika turizma kao što su outdoor i aktivni turizam, odnosno cikloturizam, kulturni turizam i eno-gastronomski turizam kojima se valoriziraju autohtone vrijednosti, istarska tradicija, kultura i običaji.
Prilikom odabira manifestacija i projekata koji se potiču, osim administrativne provjere, odnosno provjere prihvatljivosti predlagatelja, pravodobne predaje zahtjeva, te kompletnosti i valjanosti dokumentacije i dostavljenih podataka, vrši se i detaljna analiza s aspekta usklađenosti sa strateškim ciljevima i značaja za turističku destinaciju.
Osim evaluacije temeljem osnovnih kriterija, za dobivanje sredstva uzimaju se u obzir i procjena značaja manifestacije za razvoj turizma destinacije, usklađenosti s nacionalnom, regionalnom i lokalnom strategijom i brendiranjem destinacije, zatim estetika i sadržaji, program, manifestacije, poboljšanje u odnosu na prethodnu godinu, primjena inovativnih i ekoloških rješenja, kao i pristupačnost i kvaliteta boravka, te prilagođenosti manifestacije osobama s invaliditetom.
Isto tako, evaluira se financijska i organizacijska održivost manifestacije, struktura financiranja, mogući rizici, postignuta sinergija i timski rad organizatora sa suorganizatorima, partnerima i širom zajednicom, prilagođenost manifestacije turistima, kvaliteta prezentacije mjerljivih pokazatelja uspješnosti manifestacije, kao što su broj posjetitelja, broj sudionika/ izlagača, učinak na porast noćenja u destinaciji i slično, te provođenje evaluacije manifestacije.
Motovun: Festival terana i tartufa u Motovunu (Snimila Gordana Čalić Šverko)
Provedbom ovog programa, potaknulo se, naglasila je Prodan Mraković, podizanje kvalitete turističkih manifestacija u manje razvijenim područjima Istre. Na taj način ta su se područja dodatno razvila, a tu se posebno misli na gospodarski razvoj malog poduzetništva i obrtništva u tom kraju, koje je angažirano u okviru tih manifestacija i čiji autohtoni proizvodi su se promovirali kroz te iste manifestacije.
Također, poticanjem manifestacija koje se održavaju izvan glavne turističke sezone, produžilo se trajanje turističke sezone u pojedinim destinacijama. Isto tako, poticanjem manifestacija koje su usklađene s razvojem proizvoda, brendiranjem i vizualnim identitetom pojedine destinacije, ojačan je brend i identitet te destinacije.
Ciljanim poticanjem određenih aspekata manifestacija postigla se bolja estetika manifestacija, od dekoracije, korištenja prirodnih materijala, uklapanja u okolni prirodni ambijent i drugog. Potom veća briga o ekološkim aspektima prilikom održavanja manifestacija, kao što su veći udio korištenja reciklabilnog pribora, spremnika za selektivno sakupljanje otpada i drugo, veća briga o potrebama invalidnih osoba, stvaranje boljih uvjeta dolaska, odnosno pristupačnosti i boravka posjetitelja manifestacija, bolja signalizacija, regulacija prometa, veći broj parkirališnih mjesta. Veća inovativnost, odnosno uvođenje novih programa u manifestacije, veća prepoznatljivost lokalnih proizvoda i veći broj lokalnih izlagača.
Buzet: Festival istarskih tartufa (Snimila Gordana Čalić Šverko)