Ćićska tamburica s dvije žice

Kazimir Miro Šverko, drvodjelac iz Lanišća, jedini graditelj cindre na području Ćićarije

| Autor: Gordana Čalić Šverko
(Snimila Gordana Čalić Šverko)

(Snimila Gordana Čalić Šverko)


Za izradu cindre, tradicionalne ćićske tamburice s dvije žice, presudno je suho i kvalitetno drvo javora i majstor vještih ruku. Poklopac mora biti od jelovine, i treba biti čim tanja stijenka da ima bolji zvuk, reći će 61-godišnji Kazimir Miro Šverko iz Lanišća, općinskog središta teritorijalno najveće, ali stanovništvom najsiromašnije istarske općine. Trenutno je jedini izrađivač cindre na Ćićariji, s gotovo 40-godišnjim stažem njezine izrade, a osim što je vrsni majstor, samouki je glazbenik i pomalo prebire po žicama cindre.

Stara tamburica

- Glazbalo je to koje su navodno u 15. stoljeću Istrorumunji donijeli u selo Žejane. Lokalno stanovništvo ga je prihvatilo i zovu ga cindra, a sviranje cindrat. U Lanišću su međutim za cindru uvijek govorili tamburica. Moj ju je pokojni otac Grgo svirao i po smotrama. Specifično je za nju da su pragovi ili pasi, ravnomjerno raspoređeni, i da ima samo dvije žice, jednako ugođene, prenio je Kazimir Miro Šverko.

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

Cindra je svojevremeno na krajnjem sjeveru Istre bila jedno od raširenijih glazbala. Jednostavnu kakva je, mogao ju je izraditi svatko s dovoljno volje da od starijih nauči kako se izrađuje. Svirka na cindri zvuči arhaično u starinskoj, netemperiranoj ljestvici. Zanimljivo je, dodao je Miro, da se na Ćićariji od starine uz cindru nikada nije bugarilo.

Bugarenje je tipično dvoglasno pjevanje no uvriježeno je da na Ćićariji svoj tradicijski način pjevanja ne nazivaju terminom bugarenje, već bi rekli da će zarozgat. U Lanišću se, da Miro pamti, nije govorilo ni da će bugariti ni zarozgati, već da će "zakantat eno po starinski".

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

Odmalena ga prati zvuk cindre. Uz oca Grgu koji ju je često svirao, kao dijete upijao je njene zvukove, a svoje utiske iz ranog djetinjstva pretočio je u stihove pjesme "Stara tamburica": "Ne njo je oća piskav, kako je samo on znav. Po zime ne večer je ne milo zapiskav, a ja son se miken, enen kantone igrav. Igrav son se i z enen vuhon pošljušav, pa son i ja pomalen zapiskav, onako kako son mogov i znav. Kad son zrasov, tamburice son počev delat. I puno son jih storev. Se so mi drage. Delav son jeh po dane i nuće. Ale mi je najdraža una stara od oće."

Učitelj Grbac

Svoje znanje i umijeće, laniški drvodjelac duguje poznatom majstoru, Josipu Grpcu iz Lanišća, kojeg rado naziva mentorom. Iako potpuno slijep, pokojni Grbac bio je vrsni majstor, najveći izrađivač tamburica na Ćićariji i samouki glazbenik. Drvo se suši centimetar na godinu. Ako je debljine od osam centimetara, toliko se godina mora sušiti. Miro na grubo oblikuje komad drva i pusti da se suši pet, šest godina minimalno, uvijek ima nekoliko komada u pripremi. Za izradu jedne cindre treba mu otprilike šezdeset sati. No nikada je nije radio u kontinuitetu, već kroz duže razdoblje, kada ga ulovi inspiracija, po nekoliko sati.

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

- Cindra se izrađuje od javora, postoji još šestil, također raste na Ćićariji, i klen, ali ja sam sve ćićske tamburice izradio od javora i to javora rebraša. Poklopac bi trebao biti od jelovine. Uvijek kažem da bi trebao, međutim ja sam na svoju prvu tamburicu koju sam izradio 1985. godine i s kojom sam uvijek svirao po smotrama gdje god sam nastupao, stavio poklopac od oraha, tvrdog drva, pa opet ta tamburica ima najbolji zvuk. Nekoliko sam ih napravio i s poklopcem od tikovine, a Josip Grbac poklopce je radio čak od bukve pa su cindre isto imale dobar zvuk. Što je tanja stijenka to je bolji zvuk, povjerio nam je naš sugovornik.

(Snimila Gordana Čalić Šverko)(Snimila Gordana Čalić Šverko)

U proteklih trideset i devet godina, izradio je trideset i osam cindri. Može se reći da je spasio ovo osobito glazbalo od potpunog zaborava. Tajne svoga, danas nadasve rijetkog zanata, prenosi na radionicama izrade tradicionalne ćićske tamburice, kao što je to bilo lani u Brgudcu, u sklopu drugog izdanja jesenje manifestacije, Brgudac Art & Samanj.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter