radionica izrade keramike

Akademska umjetnica Lovorka Lukani u Jukima kod Buja polaznike uči tehnike rada s glinom

| Autor: Gordana Čalić Šverko
(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)

(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)


Glina pamti svaki pokret, svaki stisak, svaki pomak ruke. Tako i šalica, ako se iskrivi u procesu izrade, koliko god je potom ispravili, vjerojatno će se tvrdoglavo iskriviti u pečenju.

To je ljepota i posebnost ručnog rada - prenijela je svoje impresije akademska umjetnica Lovorka Lukani, koja je upravo krenula s novim ciklusom radionica izrade keramike "Nika Pottery". Na njima polaznike uči modelirati glinu, oblikovati predmete, prenosi im tehnike rada s glinom, kao njenog glaziranja i pečenja.

Posjetili smo je na prvoj od četiri dvosatne radionice zimskog ciklusa, u njenom malom carstvu keramike, u prostoru uz obiteljsku kuću u Jukima kod Buja. Zanimljivog umjetničkog puta, završila je smjer slikarskog dizajna u Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna u Puli.

(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)

Diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji gdje je završila dekoraciju, usmjerenje grafički dizajn i vizualna komunikacija. Prošla je i tečaj za izradu umjetničke knjige na Međunarodnoj školi grafike u Veneciji. Članica je HDLU-a Istre i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Sudjelovala je na više od dvadeset skupnih i petnaest samostalnih izložbi u hrvatskoj i inozemstvu. Bavi se grafikom, fotografijom i keramikom. U Bujama već pet godina ima malu galeriju, trgovinu u kojoj izlaže i prodaje svoje radove.

Grafika, fotografija... i keramika

Na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji zaljubila se je u grafiku i fotografiju. Keramika je došla kao nekakva treća ljubav.

- Prijatelj moga oca bavi se keramikom i svako toliko mi je kao osnovki davao glinu da izradim nekakav predmet kojeg bi ispekao i glazirao, tako da me keramika prati iz osnovnoškolskih dana. No za njom sam ponovo posegnula tek kada sam rodila kćerku, prije petnaest godina.

Motiv je bio, u rijetkim slobodnim trenucima, izraziti se kreativno. Glina mi se činila najprimjerenijim materijalom. Surađivala sam s galerijama u Novigradu i Grožnjanu, a onda prije pet godina odlučila otvoriti svoju galeriju u Bujama i od tada, tamo izrađujem, izlažem i prodajem svoje stvari, tako da tko god dođe u galeriju može vidjeti dio procesa, a ne samo gotove proizvode, kazala nam je Lovorka.

(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)

Radionice keramike nekako su se nametnule same po sebi. Često su je pitali da li bi im pokazala proces izrade keramike, surađivala je sa Zajednicom Talijana Buje gdje je dosta godina držala radionice. Kada je otvorila Galeriju u Bujama također je bilo puno upita pa je odlučila urediti prostor u Jukima u radionički, tako da joj je blizu obiteljske kuće, a da može pokazati polaznicima kako izgleda i funkcionira keramička peć.

Keramika se izrađuje od svježe gline koja se u cijelosti mora osušiti i potom se stavlja u peć. Proces pečenja je jako spor, stoga što u glini ostane određena količina vode. Prvo pečenje uvijek ide na nekih 960 stupnjeva Celzija tako da glina ostane porozna i može primiti glazuru, koja je u drugom pečenju pomiješana s vodom. Lovorka svoje radove peče na 1200 stupnjeva.

- Cilj je da u kratkom radioničkom ciklusu polaznici dobiju uvid u cjelokupni proces izrade keramike, od oblikovanja, glaziranja do punjenja peći. Prvo se upoznaju s materijalom i mogu birati između dvije vrste gline. Isprobati različite načine izrade predmeta i spajanja dva komada gline.

Naučiti kako reljefno dekorirati predmete dodavanjem ili oduzimanjem materijala. Izrađivati šalicu, tanjurić, vazu, zdjelu ili neki drugi predmet po izboru. Količina radova ovisi o samo o njihovom entuzijazmu. Nakon oblikovanja i sušenja ide dekoriranje i potom svoje predmete stavljaju u peć.

(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)

Nakon prvog pečenja glaziraju ih i još jednom stavljaju u peć. Radi se u malim grupama uz individualan pristup. Dobrodošli su i početnici i poznavatelji keramike, ali pred njih se stavlja teži zadatak. Čeka ih puno zanimljivih i korisnih informacija i vještina vezanih za rad s glinom, glaziranje i pečenje, prenijela je Lovorka.

Polaznici njenih radionica kažu da ih zanima mogućnost kreativnog izražavanja, oblikovanja prirodnog materijala poput gline koje ima opuštajuće djelovanje i to je ono što je zapravo motiv dolaska, bijeg od stresnog života, jedan trenutak mira gdje se mogu usredotočiti na glinu i oblikovati je vlastitim rukama.

- Veseli me prenositi znanje, ali i vidjeti što će polaznici napraviti. Svaki put me iznenade. Krenemo od nekakvih osnovnih stvari i pustim da se izraze. Stvarno su kreativni, čak i mene inspiriraju svojim radovima, kazala je Lovorka.

(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)

Uz osnovni tečaj, drži i tečaj za rad na keramičkom kolu no to je napredniji tečaj i radi se s jednim do dva polaznika, gotovo pa individualno. Radila je i radionice keramike za djecu, u ljetnim kampovima i školama, također su zanimljive, ali puno dinamičnije.

Peć odradi svoju čaroliju

Moglo bi se reći da su radionice izrade keramike u zadnje vrijeme postale trend. Na pitanje koliko ih ima u njenom okruženju, Lovorka će kazati da što više gleda to više ih ima, kao i da izrada keramike ima terapeutsko djelovanje. Živimo u tako stresnom vremenu da je svaki trenutak opuštanja dragocjen i keramika u tome svako ima svoje mjesto.

- Vidim i po sebi. U ovih petnaest godina koliko se bavim keramikom, u nekoliko navrata nisam mogla raditi po nekoliko mjeseci zbog drugih obaveza i primijetila sam da mi nedostaje. Radim i uporabne predmete i umjetničku keramiku. Volim napraviti i uporabne predmete s umjetničkom notom.

(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)(Snimila Gordana Čalić Šverko / Glas Istre)

Da budu umjetnički, nekakvi neobični tanjuri, ali istovremeno i uporabni. Isto tako i vaze, šalice ili zdjele. Izradila sam dosta skulptura riba, dobro prihvaćenih među turistima, skulpture po narudžbi, potom nagrade za određen manifestacije, nabrojala je Lovorka.

Ima puno toga što bi u procesu proizvodnje keramike moglo poći po krivu. Može se dogoditi da sve bude super i onda se stavi u peć i u zadnjem pečenju se pokvari. S keramikom se nikada ne zna da li će se uspjeti finalizirati proizvod. Što je više iskustva to je vjerojatnost da će sve biti u redu veća.

- Vrsni keramičar Čazo Čazim Mehmeti u Malom Lošinju naučio me je izrađivati glazure tako da svoje glazure radim sama. Glazura je tanak staklast sloj kojim se prekrivaju keramički proizvodi, čini ih nepropusnim i uz to ih dekorira. Volim ih slojevito nanositi tako da se glazure međusobno prelijevaju i tada postižu razne efekte.

Kod umjetničke keramike, ponekad idem samo na oblik i jednostavne boje ili se opredijelim za izražavanje bojom. Volim glazure koje se prelijevaju pogotovo ako uz to naprave i koji usputni kristalić, povjerila nam je naša sugovornica. Zato koristi najmanje četiri, pet različitih glazura jednu preko druge. Nabacuje ih kistom kako je ruka nosi, negdje deblje negdje tanje i prepusti da peć odradi svoju čaroliju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter