Oba su zvona s ušicama visoka 125 centimetara i promjera 117 centimetara (Foto: Kapitel)
Prošlog je mjeseca dovršena višegodišnja obnova pazinskog zvonika sagrađenog 1705. godine i visokog 44 metara, o čemu smo tada izvijestili. Međutim, zanimalo nas je što je bilo s obnovom starih zvona i satnog mehanizma.
- U satni mehanizam je sada postavljen elektronski sat, a kazaljke su restaurirane, dok su restaurirana zvona vraćena na svoja mjesta, kazao nam je građevinski inženjer Gerhard Gregorović iz tvrtke Kapitel koja je bila zadužena za restauraciju.
Za detalje oko restauracije zvona uputio nas je na elaborat konzervatorice i restauratorice metala Đeni Gobić-Bravar koja je bila zadužena upravo za taj dio.
"Tijekom konstruktivnih zahvata na tornju crkve sv. Nikole u Pazinu dva brončana zvona demontirana su i položena na daščanu strukturu u samom tornju. Dva su zvona vrlo slične fakture. Oba su proizvedena 1928. godine u "Premiata fonderia L. Lera F. Lucca Lamitari". Dekoracije na zvonima su slične. Uz kombinaciju vegetabilnih motiva, kršćanskih prikaza, nalaze se na zvonima i grb grada Pazina (natpis PISINO), prikaz fascia, godine izrade te plakete s nazivom proizvođača. Posvetni natpis na oba zvona glasi "ME FRECIT FUROR HOSTIS AB AERE REVIXI AT ITALIAM CLARA VOCE DEUMQUE CANENS". Godina proizvodnje ispisana je u fašističkom stilu "1928 ANNO VI", navedeno je u elaboratu Gobić-Bravar.
To bi značilo da su zvona postavljena 1928. godine odnosno 6. godine fašističke ere. Naime, manje je poznato da su fašisti uz gregorijanski kalendar uveli i onaj kojim su se godine brojale od kada je vlas preuzela fašistička vlada, 29. listopada 1922., dan nakon Marša na Rim. Ostao je na snazi između 1927. i 1945. godine, a bio je inspiriran idejom francuskog revolucionarnog kalendara koji se isto tako nije dugo održao.
Oba su zvona s ušicama visoka 125 centimetara i promjera 117 centimetara. Prije demontaže zvona su bila prekrivena ptičjim izmetom i nevezanim nečistoćama, uglavnom prašinom. Deblji slojevi nečistoće odstranjeni su plastičnim metlama. Zvona su prije konzervatorsko-restauratorskih zahvata još uvijek bila prekrivena vezanim slojem ptičjeg izmeta i miješane nečistoće te je na mnogo pozicija bila vidljiva korozija bronce uslijed kemijskog sastava ptičjeg izmeta. Također je vidljivo da je mjestimično po zvonima curila voda koja je također uzrokovala površinsku koroziju.
"Vezane su nečistoće odstranjene sa zvona mjedenim četkicama, mehanički uz posebnu pažnju da se ne ošteti izvorna patina. Tijekom čišćenja primijećeni su mnogobrojni ostaci nečistoća i voska vezani uz zvono, a koji su vjerojatno zaostali iz originalnog kalupa. S obzirom na to da je površina ispod ovih ostataka bez patine, odlučeno je ne odstraniti ih kako se ne bi narušila estetska cjelovitost zvona i povijesni izgled koji patina daje", stoji u elaboratu.
Nakon što su sve nečistoće odstranjene zvona su temeljito oprana demineraliziranom vodom. Nakon pranja temeljito su osušena kako bi kontakt s vodom bio što kraći. Po pranju je postalo razvidno da su dekoracije na zvona aplicirane nakon lijevanja osnovnog oblika te da u mnogim dijelovima ne prijanjaju u potpunosti na zvona. Po potpunom sušenju zvona su premazana mješavinom mikrokristalnog voska i dodatka za inhibiciju korozije bronce, stoji u elaboratu.