Berba maslina u Istri privodi se kraju, a mnogi manji proizvođači još se nisu riješili prošlogodišnjeg ulja. Zbog viškova – cijene ekstradjevičanskog maslinova ulja padaju, piše HRT. I dok jedni spuštaju cijene, drugi rješenje vide u već pomalo zaboravljenom – zadrugarstvu.
Novo je ulje u bačvama. Obitelj Marijanović proizvest će oko 20 tisuća litara. Uz to, ostalo je još lanjskog.
"Na stanju imamo 200-300 litara prošlogodišnjeg ulja. To za nas nije problem. Imamo ljude koji vole i kupuju lanjska ulja jer su im blaža i tako su naučeni", rekao je maslinar Marijan Marijanović.
No neka obiteljska gospodarstva imaju pune podrume staroga ulja koje ne uspijevaju prodati.
"Imamo saznanja da ljudi koji proizvode 500 litara ulja prodaju 200-300 litara, druga da im ostane", rekao je Marijan.
Takvi proizvođači snižavaju cijenu starog maslinova ulja i litru prodaju i po 9 eura. To utječe na cijenu ovogodišnjeg.
"Cijena rinfuze maslinovog ulja se prodaje u uljari za 15 eura, to je nešto niže nego prošle godine", rekao je Marko Krtačić, Uljara Vodnjan.
Istra ima oko milijun i pol stabala maslina. Županija je prije 30 godina poticala njihovu sadnju i revitalizaciju zapuštenih maslinika. Mnogi sada upravo od nje očekuju pomoć u zbrinjavanju viškova.
"Mi im možemo pomoć jednom zajedničkom promocijom maslinovog ulja, a s druge strane imamo organiziranu našu županisjku agenciju koja je ove godine otkupila određenu količinu ploda masline", istaknuo je Ezio Pinzan, pročelnik za poljoprivredu Istarske županije.
Deni Klarić briga oko prodaje ulja nema. Tri i pol tona ploda maslina predao je zadruzi. Zauzvrat je dobio 9 eura po proizvedenoj litri.
"Jako sam zadovoljan. Nemam nikakvih briga ni s bocama, punjenjem, plasiranjem, ne moram nikamo ići, plasirati svoj proizvod", kaže.
Sve to za njega odrađuje zadruga. Ove je godine od svojih članova otkupila 100 tona ploda.
"Nemamo problema s plasmanom. Dapače, još otvaramo nove kanale za prodaju", rekao je Roberto Rota, upravitelj PZ-a Maslinari Istre.
Plasman ulja zahtijevat će sve više umijeća jer svake godine u rod dolazi sve više maslina. Mali i srednji proizvođači morat će se udruživati ili povezivati s velikima, koji imaju uhodano tržište.