Promet plovilima u rabačkom akvatoriju ljeti je vrlo intenzivan (Snimio Milivoj Mijošek)
Lučki sustav Istre obuhvaća 26 luka otvorenih za javni promet, koje su po veličini i važnosti županijskog i lokalnoga značaja. Svrstavši ih u skupine po teritorijalnim cjelinama, Poglavarstvo Istarske županije donijelo je odluku o osnivanju pet lučkih uprava, a jedna od njih je i Lučka uprava Rabac kojom upravlja ravnateljica Antonela Mohorović Kožuh.
Lučka uprava Rabac upravlja sa sedam luka, a uz sam Rabac, to su Plomin luka, Brestova, Tunarica, Sv. Marina, Trget i Prtlog.
- Upravljamo područjem koje se proteže od trajektne luke Brestova do Trgeta u Raškom zaljevu. Radi se o obalnom području grada Labina te općina Kršan i Raša. Istočna obala Istre poprilično je razvedena i duboka te otvorena prema jugu što naravno sa sobom nosi i neke probleme. Zadaća Lučke uprave je gradnja i održavanje infrastrukture te provođenje reda u lukama kojima upravlja, predstavljajući nam lučku upravu kojoj je na čelu kazala je ravnateljica Mohorović Kožuh.
Najznačajniji projekt realiziran zadnjih godina na području kojim upravlja Lučka uprava Rabac jest izgradnja luke u Trgetu koja je svečano otvorena krajem 2021. godine. Riječ je o lučici koja je nakon havarije liberijskog broda "Fidelity" u lipnju 2018. godine, zbog uklanjanja tada nastalih onečišćenja mora, morala biti u potpunosti uklonjena. Rekonstrukcija komunalnih vezova u luci Trget sastojala se od dvije faze. Ukupna površina akvatorija u zoni zahvata je 21.189,17 kvadratnih metara te su, sukladno lokacijskoj dozvoli, uz glavni pontonski valobran postavljena i četiri gata s pripadajućom opremom.
Zbog potrebe gradnje komunalnih vezova, kao i zbog izmještanja plovila, uređena je potpuno nova lučica s ukupno 295 komunalnih vezova. Investiciju vrijednu 10,5 milijuna kuna zajedno su financirali Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sa 8,4 milijuna kuna te Istarska županija s 2,1 milijun kuna.
- Luka Trget sada je najuređenija luka na području Lučke uprave Rabac i služi nam svima na ponos. Iako smo popunili te vezove još uvijek postoji potreba za novima i lista čekanja. Shodno tome u tom akvatoriju lani smo uredili posebno sidrište, a uvijek se radi i na nekim novim planovima, kazala je naša sugovornica.
Najveći projekt Lučke uprave Rabac bio je i ostao izgradnja lukobrana u Rapcu.
- To je projekt na kojem radimo dugi niz godina i pokušavamo naći izvore iz kojih ćemo zaokružiti zahtjevnu financijsku konstrukciju. Primarni lukobran u okviru lučkog područja Luke Rabac je zahvat koji će bitno utjecati na oblikovanje i uređenje prostora rive i zaštitu akvatorija Rapca koji danas, prilikom svakog snažnijeg naleta juga, rezultira u najmanju ruku poplavljenom rivom te drugim nedaćama koje mještanima i gostima uzrokuju poprilične probleme.
Za zahvate koji su do sada realizirani u dijelu proširenja rive postojala je građevinska dozvola koja je, osim tog dijela, obuhvaćala i izgradnju lukobrana. No, kako bi se stvorili uvjeti za korištenje više oblika financiranja izgradnje lukobrana bilo je potrebno izvršiti određene izmjene u aktima koji su postojali za njegovu izgradnju.
U proteklih nekoliko godina ishođena je izmjena i dopuna lokacijske i građevinske dozvole, a nakon toga ishođena je samostalna građevinska dozvola za lukobran. Nositelj navedenih aktivnosti bila je Lučka uprava Rabac u suradnji s Gradom Labinom. Postojanje samostalne građevinske dozvole za primarni lukobran je nužno radi moguće prijave projekta za sufinanciranje kroz razne natječaje, posebno one čiji nositelj je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Upravo zbog toga, kaže ravnateljica Lučke uprave Rabac, sljedeći koraci usmjereni su na prijavu na financiranje iz Operativnog programa konkurentnost i kohezija putem natječaja Ministarstva namijenjenog za ulaganje u ovakve infrastrukturne projekte za razdoblje 2021.-2027.
- Nakon izgradnje lukobrana moći ćemo planirati i uređenje samog akvatorija uz rabačku rivu, odnosno razmišljati o postavljanju pontona s vezovima za brodice o čemu, bez izgradnje lukobrana i izrade odgovarajućih vjetrovalnih studija, ne možemo ni razmišljati, kaže ravnateljica Mohorović Kožuh.
Procijenjena vrijednost investicije izgradnje lukobrana iznosi oko 10 milijuna eura.
- Radi se o iznosu i financijskoj konstrukciji koju je, bez sufinanciranja iz nekog od europskih programa, nama praktički nemoguće zatvoriti. Mi smo sve potrebne predradnje obavili i potpuno smo spremni s projektom, a kako sazrijeva svijest o potrebi potpore programima koji se bave zaštitom akvatorija, vjerujem da će uskoro biti raspisan neki natječaj koji će nam omogućiti da i taj naš kapitalni projekt u skorije vrijeme realiziramo, kazala nam je Antonela Mohorović Kožuh.
Realizacija ovog projekta izuzetno je važna jer je Rabac najvažniji turistički centar na istočnoj obali Istre te je i promet plovilima u tom akvatoriju u ljetnim mjesecima vrlo intenzivan. Prema riječima ravnateljice Lučke uprave, nakon kratkog zatišja i nešto manjeg obima prometa tijekom pandemijskih godina, lani je Rabac, i na kopnu i na moru, ponovno bio prepun turista.
- Bude tu izletničkih brodova, iznajmljenih plovila, pa čak i mini kruzera koji barem jednom tjedno u ljetnim mjesecima uplovljavaju u naše vode. Pokušavali smo povezati njihov dolazak s promocijom mogućnosti obilaska obližnjeg starog Labina i vjerujem da bi, uz još malo truda, to mogao biti dodatni plus turističkoj ponudi ovog našeg područja. Samo u Rapcu imamo registrirano više od 20 obrta za iznajmljivanje brodica što pokazuje da je naš akvatorij vrlo atraktivan za takvu vrstu ponude i da je to prepoznato kao dobra prilika za razvoj poduzetničke inicijative. Ljeto i zima Rapca su dva različita svijeta, ali rekla bih da za lokalno stanovništvo, a i posjetitelje, svaki taj svijet krije neku svoju ljepotu, kaže naše sugovornica.
Uz gradnju lukobrana planova za dodatno uređenje tog zajedničkog prostora ne nedostaje, no svaki, pa i najmanji, zahvat u prostoru zahtijeva pomno planiranje, izradu studija i prethodno ishodovanje svih potrebnih dozvola kako bi se moglo krenuti u njegovu realizaciju. Jedan od takvih planova tiče se prostora pred kampom Maslenica i akvatorija u kojem se nalaze na deseci malih bova za mnoge od kojih se ni ne znaju vlasnici. Na te se bove tijekom ljetnih mjeseci privezuje kako tko stigne pa se znaju događati i incidenti da uslijed vremenskih neprilika pukne konopac, a brodica završi na plaži kao što je to bio slučaj lani.
- Reda mora biti, a na nama je da stvorimo uvijete za taj red pa je tako sređivanje stanja sa sidrištima u tom akvatoriju jedan od naših malih projekata. U dugoročnim planovima su i neki veći projekti poput rekonstrukcije luke Brestova. Ona je često izložena snažnim vjetrovima, i buri i jugu te se zna dogoditi da trajekt doplovi do rampe, ali ona previše 'skače' da bi se mogla koristiti za ukrcaj ili iskrcaj automobila. Počeli smo raditi jedan projekt kojim bi taj problem riješili, a u planu je i izgradnja lukobrana, šetnice i pontona u luci Sveta Marina, kaže ravnateljica Lučke uprave Rabac.
*Sadržaj nastao u suradnji s Istarskom županijom