(Snimio: Danilo Memedović)
- Ovo je brutalni udar na male iznajmljivače i baš mi nije jasno kako nitko o tome ne govori, niti piše, ništa. Ali ono što donosi novi Zakon o gospodarenju otpadom za njih će značiti veliki financijski izdatak. Na žalost, to se odnosi i na sav mali sektor. Tako su po pitanu zbrinjavanja otpada ovim prijedlogom zakona izjednačeni, recimo, postolari s velikim trgovačkim centrima. Doslovno su ovime ubili mali sektor, rekli su nam sugovornici upućeni u izradu, trenutno nacrta prijedloga, novog Zakona o gospodarenju otpadom, a koji bi, nakon što je prošao javno savjetovanje, trebao biti usvojen i biti u primjeni već ovog ljeta.
Javna usluga samo za miješani otpad
Prema riječima naših sugovornika, u prijedlogu zakona navedeno je da se privatni iznajmljivači u tom dijelu izjednačavaju s velikima, odnosno turističkim kućama, vlasnicima hotela i kampova. Shodno tome, morat će sklapati ugovore za odvoz smeća poput njih, posebno za svaku od kategorija otpada (komunalni, staklo, plastika, metal...) po tržišnim uvjetima i odlagati otpad na način na koji ga sada zbrinjavaju velike hotelske kuće, s popratnicama kojima dokazuju pravilno zbrinjavanje reciklirajućeg otpada. Iako se o cijenama još ne govori, navodno će taj izdatak za male iznajmljivače iznositi i par tisuća kuna?! Je li to točno, upitali smo nadležno Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja RH, kao i, ako jeste točno, zašto se o tome javno ne govori i ne upozoravaju mali iznajmljivači.
"Javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga Zakona o gospodarenju otpadom održano je od 13. studenog do 13. prosinca 2020. i dostupno je na poveznici https://esavjetovanja.gov.hr/ECon/MainScreen?entityId=15318. Točno je da se prijedlogom određuju dvije kategorije korisnika i to 'korisnik kućanstvo' i 'korisnik koji nije kućanstvo' te su iznajmljivači određeni u kategoriji 'korisnik koji nije kućanstvo' jer nekretninu koriste za obavljanje djelatnosti. Prijedlogom se također određuje način obračuna cijene javne usluge pri čemu, za razliku od dosadašnjeg obračuna, ugovorna kazna više ne bi bila dio cijene javne usluge te je obveza korištenja javne usluge za 'korisnika koji nije kućanstvo' ograničena samo na predaju miješanog komunalnog otpada. Uslugu za ostale vrste otpada potrebno je ugovoriti s ovlaštenom osobom, koja nije nužno davatelj javne usluge, pod komercijalnim uvjetima. Također je predloženo da se obvezna minimalna javna usluga određuje kao jedinstveni iznos za pojedinu kategoriju, a osim navedenoga, ukupni iznos cijene javne usluge ovisi i o količini predanog otpada. Iznos cijene obvezne minimalne javne usluge te iznos cijene za preuzimanje otpada ovisi o predstavničkom i izvršnom tijelu jedinice lokalne samouprave i ne uređuje se zakonom.
Nadzor gospodarenja komunalnim otpadom je u nadležnosti komunalnih redara jedinice lokalne samouprave, što uključuje i odbacivanje otpada u okoliš. Model iz Nacrta prijedloga Zakona o održivom gospodarenju otpadom uključuje načelo "plati koliko baciš", ali provedba toga ovisi o potrebama i mogućnostima jedinice lokalne samouprave. Ističemo kako svi građani svoje ponašanje trebaju usmjeriti na izbjegavanje nastajanja otpada i odvajanje otpada, što će doprinijeti smanjenju količine miješanog komunalnog otpada na koji se ustvari i plaća cijena javne usluge", piše u šturom odgovoru nadležnog Ministarstva koje nas je za pitanja o iznosu cijena javne usluge, kako važećih tako i budućih, uputilo nadležnoj jedinici lokalne samouprave.
Zbog Kaštijuna Istranima veći računi
S obzirom na ovako šturo pojašnjenje nadležnog ministarstva dodatna pojašnjenja zatražili smo kod naših sugovornika, kao poznavatelja prilika i procedura u donošenju ovog zakona. Tako smo redom saznali da je ovaj put u prijedlog zakona taksativno uvršteno da je iznajmljivač - fizička osoba "korisnik koji nije kućanstvo" jer su dosad mnogi mislili da se to ne odnosi na fizičke osobe. Međutim, sada je to u zakonu jer u ovom slučaju fizičke osobe koriste nekretninu za obavljanje djelatnosti.
- Možemo ići redom pa navesti što znači da 'ugovorna kazna nije dio cijene javne usluge'. Do sada, ako niste selektirali, već ste sve stavljali u komunalni otpad, kazna je bila od 100 do tisuću kuna na računu za odvoz otpada i na to se obračunavao PDV od 13 posto. Sada se više neće naplaćivati na tom računu, ali će se obračunavati PDV od 25 posto na taj iznos, dakle, nije to bilo učestalo, ali, ako se dogodi, i taj će iznos odsad biti viši. Nadalje,
kažu u Ministarstvu da je korištenje javne usluge za 'korisnika koji nije kućanstvo' ograničeno samo na predaju miješanog komunalnog otpada. Što to znači u praksi? Vrijednost tone tog otpada je recimo 500 kuna i toliko sada plaćaju građani i iznajmljivači. Sada će cijena za iznajmljivače biti viša. Koliko? Još se ne zna, ali hoće. Također, za staklo, papir, plastiku i metal morat će se sklapati posebni ugovori za svaki od tih otpada, a cijena njihovog zbrinjavanja definira se na tržištu. Recimo tona papira je dvije tisuće kuna, stakla tri tisuće i tako dalje… Zbrinjavanje biootpada je pak najskuplje za sve one koji nemaju kompostere, a u stanovima ih i nemaju gdje držati. Te se cijene, međutim, stalno mijenjaju jer ovise i definiraju se na svjetskom tržištu, ovisno o ponudi i potražnji. Dovoljno je sada pitati, recimo, Metis pošto otkupljuje tonu stakla, papira ili metala i znat ćete cijene koje će se primjenjivati na male iznajmljivače, a što dosad nije bio slučaj. Hoće li to biti par tisuća kuna, teško je sada reći jer će to tek doći u raspravu, ali nije baš niti daleko od istine! Napominjem da je ostatak Hrvatske ovdje u daleko povoljnijem položaju od Istre jer nemaju svoje regionalne centre za gospodarenje otpadom kao što mi imamo na Kaštijunu. Kad budu imali, i njima će se cijene višestruko povećati, kaže naš sugovornik.