Najnovija investicija buzetske tvrtke PAB Akrapović nova je poslovna hala koja je dobila konture u naselju Most nasuprot postojećeg pogona tvrtke uz samu rijeku Mirnu. Prva je to poslovna hala koja se gradi u Buzetu nakon dužeg zatišja
(Foto Uroš Podlogar)
Pri proizvodnji zaštitnih kaciga koriste suvremenu proizvodnu tehnologiju i materijale namijenjene za upotrebu u ekstremnim uvjetima. Da je riječ o kombinaciji sigurnosti, funkcionalnosti i udobnosti, ali i dizajna potvrđuje podatak da je protupožarna kaciga PAB FIRE 05 nagrađena Red Dot nagradom za dizajn proizvoda 2020. godine. Neki je nazivaju i Oscarom za dizajn. U buzetskoj tvrtki PAB Akrapović, specijaliziranoj za razvoj i proizvodnju visokotehnoloških zaštitnih kaciga, toliko su samozatajni da je malo kome van ove specijalizirane i uske branše poznato da se je zahvaljujući kvaliteti svojih proizvoda profilirala kao brend u svjetskim razmjerima.
- U tom dosta uskom segmentu svrstavaju nas među dva, tri svjetska proizvođača zaštitne opreme takve vrste na svijetu, reći će vlasnik i direktor tvrtke Miha Akrapović koji je uspješno nadogradio viziju svoga djeda Ivana.
Miha Akrapović (Snimila G.Č.Š.)
Od osnutka, daleke 1953. godine PAB Akrapović obiteljski je posao. Mihin djed Ivan se kao mladi inženjer s vizijom posvetio istraživanju različitih plastičnih materijala. U početku se specijalizirao za razvoj i proizvodnju raznih proizvoda od plastike i kompozita za domaću i industrijsku upotrebu. Prvu kacigu lansirao je na tržište 1978. godine, u godini u kojoj se iz Ljubljane preselio u Buzet motiviran olakšicama za obrtnike, a od tada su se u PAB Akrapoviću usredotočili na istraživanje, razvoj, ispitivanje i proizvodnju zaštitnih kaciga vrhunske kvalitete i dodataka za kacigu za rad i spašavanje u najekstremnijim uvjetima. U posljednjem desetljeću tvrtka se razvila i prešla iz zanatske radionice u modernu, visokotehnološku i svjetski poznatu tvrtku.
Pozornost lokalnog okruženja upravo pobuđuje najnovija investicija, nova poslovna hala koja je dobila konture u naselju Most nasuprot postojećeg pogona tvrtke u uz samu rijeku Mirnu. Prva je to poslovna hala koja se gradi u Buzetu nakon dužeg zatišja, moguće i petnaestogodišnjeg. Česticu sa starom zgradom Drvoplasta kupili su prije dvije godine računajući na širenje proizvodnje. Srušili su staro zdanje. Prvobitni plan bio je podignuti samo prizemlje, a u međuvremenu su se odlučili za još jedan kat i ubrzo se to pokazalo kao dobra odluka. Nova hala od 1.300 četvornih površine trebala bi biti dovršena na jesen. U nju bi preselili sve osim proizvodne linije, znači poslove montaže, sklapanje, rezanje, šivanje. U trećoj hali koju su kupili u Maloj Hubi uredit će novu farbaonicu i lakirnicu kaciga. Proizvodnja se konstantno širi, ulaže se u njenu automatizaciju i modernizaciju.
- Nabavili smo nove strojeve i zato smo se odlučili ne samo na izgradnju jedne nove hale, već i kupnju postojeće hale u Maloj Hubi. Ove godine zaista smo se odvažili na jedan veliki investicijski ciklus čija se vrijednost broji u milijunima eura, većim dijelom vlastitim snagama, iz tekućeg poslovanja, a dijelom i kreditima. Uložili smo prethodno u nove strojeve, robote, u nove alatničarske strojeve, sve suvremenu tehnologiju. Najstarijem stroju u firmi tek je pet godina što se odražava na produktivnost, smanjivanje troškova električne energije. Svako ulaganje u proizvodnju doprinosi boljoj kvaliteti, a time i smanjivanju troškova po komadu proizvoda. Nije cilj smanjivati troškove na uštrb radnika, već rasteretiti radnika i dignuti produktivnost, kaže Miha.
Kada je Miha 2006. godine preuzeo firmu, zapošljavala je dvadesetak radnika, danas ih je sedamdesetak, u međuvremenu je sa svojim timom na kojeg je jako ponosan, razvio nove proizvode, otvorio je nova tržišta.
- Najveći dio proizvodnje otpada na konstrukcijske protupožarne kacige i na vatrogasne kacige za šumski požar i kacige za tehničko spašavanje, a sada se širimo u climbing, u penjačke kacige. Razvili smo i dva nova proizvoda, električarske zaštitne kacige s vizirom za rad pod naponom. Cilj je raditi zaštitnu opremu, ali na višoj razini s većom dodanom vrijednosti što iziskuje kompleksne certifikate. Naša prednost je ta što zapravo objedinjavamo sve faze proizvodnje, od ideje, nacrta, izrade alata za brizganje kaciga do same proizvodnje kaciga i to nas razlikuje od drugih. Konkurentni smo s proizvodom kojeg smo sami razvili, a potom i s cijenom. Početno je to puno skuplje, treba nabaviti strojeve, ekipirati se, ali kada se sve uhoda, onda je to velika prednost. Već je djed Ivan, vrlo vizionarski za to vrijeme, krenuo s tom idejom da proizvod moraš sam razviti. Kad su se zatvorila tržišta u bivšoj Jugoslaviji sa starim proizvodima, kaa je krenuo s vatrogasnim kacigama, nije mu bilo lako početi od nule, danas je to daleko lakše nama koji smo već uhodani. Kacige testiramo i certificiramo u Italiji i Španjolskoj. Što teže dođeš do proizvoda i samog certifikata, možeš postići veću cijenu i manja je konkurencija u tom segmentu. Jer većina proizvođača sklapa komponente koje dobiju od podizvođača, a mi sve sami proizvodimo pa i vizire koji su dosta kompleksni, kaže Miha.
Misija je, nastavlja naš sugovornik, omogućiti najbolju opremu za zaštitu glave za najzahtjevnije uvjete. Razviti i proizvesti kacigu najviše kvalitete u kombinaciji s udobnošću i funkcionalnošću što u PAB Akrapoviću postižu s vlastitim odjelom za istraživanje i razvoj, vlastitim razvojem i izradom svih kalupa, vlastitim ispitnim laboratorijem i vlastitom produkcijom, 97 posto gotovog proizvoda proizvodi se i montira u vlastitim pogonima. Od prvih skica do izrade konačnog proizvoda, inženjeri i dizajneri vode računa o različitim aspektima. Samo je u odjelu za razvoj uključujući alatnicu i planiranje trinaest zaposlenih što je veliki razvojni potencijal.
Također, cilj je socijalno i ekološki održivo poslovanje. U ovoj buzetskoj tvrtki uveli su djelotvoran sustav upravljanja okolišem i stekli certifikat ISO 14001: 2015. Kontinuirano traže rješenja za održive prakse proizvodnje i potrošnje koja imaju najmanji mogući utjecaj na okoliš. Primijenili su i pravila međunarodne norme o sustavima upravljanja zaštitom zdravlja i sigurnošću na radu i stekli certifikat ISO 45001: 2018.
PAB Akrapović svoje proizvode plasira diljem svijeta, izuzev u Ameriku i Australiju, no s električarskom zaštitnom kacigom planira se uskoro probiti na američko tržište, a upravo radi na certificiranju kaciga za šumske požare koje bi otvorile i vrata australskog tržišta. Novi iskorak je i proizvodnja integriranih lampi za sve kacige, što je također vlastiti proizvod. Od egzotičnijih destinacija u koje prodaju svoje kacige, Miha će izdvojiti Indiju, Iran, Tajvan, Pakistan, Brazil. U Indiji su kaže, dosta jaki, drže oko 90 posto tržišta u tom segmentu zaštitne opreme.
- U svakoj zemlji imamo svoje distributere i oni se javljaju na natječaje, 90 posto kupaca su države jer to je zaštitna oprema namijenjena javnim sustavima. Protekle dvije godine korona krize nismo previše osjetili. Najveći problem bila je neizvjesnost i otežana nabava repromaterijala, posebno plastike. Obično je uvozimo iz Njemačke i Italije, samo sada je ni proizvođač nije mogao dobaviti, tako da smo kupovali iz druge, treće ruke, kod manjih trgovaca koji su još imali neke zalihe na skladištu. Kupio si i nisi pitao za cijenu pa bi na kraju bila i 20 do 30 posto skuplja. Sada se plastika može dobiti bez zastoja, ali cijena je i dalje visoka. To su doista veliki izazovi dodamo li tome da je i struja poskupila za 300 do 400 posto, zaključio je Miha Akrapović.