(Hina/EPA)
Europski proizvođač aviona Airbus naznačio je da će zbog koronakrize možda biti prisiljen otpustiti više radnika no što je planirao, tvrdeći da će mu opstanak biti doveden u pitanje ako nešto hitno ne poduzme.
U pismu zaposlenima izvršni direktor Guillaume Faury naveo je da se "gotovina topi neviđenom brzinom". Smanjenje proizvodnje za trećinu u proteklom razdoblju ne odražava najgori scenarij i kontinuirano će se analizirati, ističe Faury.
Iz Airbusa su poručili da ne komentiraju internu komunikaciju.
Pismo je poslano zaposlenima u petak navečer, nekoliko dana prije planirane objave poslovnih rezultata u prvom tromjesečju, zasjenjenih pandemijom zbog koje se aviokompanije bore za opstanak a isporuke zrakoplova gotovo su stale od sredine ožujka, podsjeća Reuters.
Airbus je u međuvremenu poslao 3.000 radnika u Francuskoj na neplaćeni odmor, u sklopu programa koji predviđa potporu vlade u isplati plaća, "ali možda sada trebamo planirati i dodatne dalekosežne mjere", napisao je Faury.
"Ako nešto odmah ne poduzmemo, opstanak Airbusa bit će doveden u pitanje", upozorio je.
Izvori u sektoru predviđaju da bi kompanija ovog ljeta mogla pokrenuti novi plan preustroja, nalik onome iz 2007. godine koji je uključivao ukidanje 10.000 radnih mjesta. Faury je naznačio da u očekivanju jasnijih naznaka kako stoji stvar s potražnjom ispituju "sve opcije".
Upućeni tvrde da kompanija razgovara i s europskim vladama o programima pomoći gospodarstvu u krizi, uključujući i zajmove s državnim jamstvima.
Već su proširili komercijalne kreditne linije s bankama kako bi "dobili na vremenu za prilagodbu i promjenu obujma" poslovanja, kako je opisao Faury.
Kako bi zaustavio odljev novca, Airbus je travnju najavio da će smanjiti proizvodnju uskotrupnih zrakoplova za trećinu, na 40 mlaznjaka mjesečno. Proizvodnja širokotrupnih zrakoplova trebala bi se smanjiti do 42 posto u odnosu na plan.
"Drugim riječima, u samo nekoliko tjedana izgubili smo otprilike trećinu poslovanja", napisao je Faury u pismu, o kojem je ranije izvijestio Bloomberg News. "A iskreno rečeno, to čak i nije najgori scenarij s kojim bismo se mogli suočiti", dodao je.
Novi plan proizvodnje provodit će se sve dok ne bude završena temeljita analiza potražnje, što znači vjerojatno dva do tri mjeseca, pojašnjava čelnik Airbusa.
Prerano je za procjene kako će oporavak izgledati i kojim će se tempom odvijati, naglasio je, navodeći ipak dva oprečna scenarija - kratku i duboku krizu s brzim oporavkom, odnosno dulju i bolniju, s povratkom potražnje na nekadašnje razine za nekih pet do 10 godina.
Analitičari i aviokompanije do sada su uglavnom procjenjivali da bi kriza mogla potrajati najviše tri do četiri godine, podsjeća Reuters.
Zrakoplovni će sektor, nažalost, ući u novo doba puno slabiji i ranjiviji nego što je nekada bio, zaključuje čelnik europskog zrakoplovnog koncerna.