(Hina/EPA)
Maritimni inovacijski klaster - MarInn, koji je osnovan prošlog tjedna s ciljem jačanja konkurentnosti i inovativnosti pomorske industrije, i nova online platforma koja će služiti za povezivanje partnera i suradnju na projektima u maritimnom sektoru, predstavljeni su u ponedjeljak u Opatiji.
Maritimni inovacijski klaster je platforma za pripremu projekata istraživanja i razvoja i razvoj istraživačke infrastrukture s ciljem jačanja konkurentnosti i inovativnosti pomorske industrije putem umrežavanja čimbenika iz javnog, privatnog i znanstveno-istraživačkog sektora u okviru maritimnog sektora i srodnih industrija.
Prioritetna područja su nove tehnologije, čiste tehnologije, plovila budućnosti, digitalna transformacija, razvoj jedinstvene, bespilotne i autonomne platforme te razvoj pametnih vještina.
Predsjednica klastera Ana Odak iz tvtke Gitone Kvarner i dopredsjednica klastera i direktorica Lürssen Design Center Kvarner Teuta Duletić predstavile su klaster, kazavši da je ideja o njemu došla slijedom ugovorenih komercijalnih projekta, truda kojeg ulažu u razvojno-istraživačke projekte te podrške inovativnoj agendi Lurssena u smjeru zelene tranzicije i digitalne transformacije.
Budućnost brodogradnje vide u suportivnim industrijama kao što su ICT i male specijalizirane tvrtke u čistim tehnologijama, a područje Kvarnera i Rijeke žele postaviti kao centar izvrsnosti za inovacije, čiste tehnologije i pametne vještine. Ono što je grupacija Lurssen predstavlja u svijetu i u Njemačkoj u brodogradnji, žele postići i za Rijeku i Kvarner - s klasterom kao platformom koja će iznijeti strateške projekte i biti okosnica razvoja industrije.
Fokus će biti na četiri ključna nositelja razvoja od kojih su prvi autonomna plovila, a drugi su pametne i zelene marine. Treći stup je pretvaranje otpada u energiju, a četvrti su čisti pogon i vodik. Sljedeći koraci su definiranje strategije, akcijski plan, razvoj infrastrukture, implementacija projekata i suradnja.
Kako je rečeno, na jednu digitalnu platformu su dodani projektanti, brodovlasnici, brodogradilišta, financijske i znanstvene institucije. Koriste se tehnologije umjetne inteligencije i strojnoga učenja, koje trebaju korisniku platforme pomoći da lakše koristi platformu i sklapa poslove te zeleni način rada, pa se od dolaska na platformu do kreiranja ugovora sve radi digitalno, bez papira.
Na platformi su četiri projekta, koji trebaju platformu otvoriti korisnicima, a to su ACI marina u Rijeci, autonomni brodovi, pogoni na vodik i proizvodnja energije iz otpada.
Nakon predstavljanja klastera održana je rasprava o inovacijama i tehnologijama u maritimnoj i drugim industrijama, u kojoj su sudjelovali ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, direktor Lurssen grupe Peter Lürssen, rektorica Sveučilišta u Rijeci Snježana Prijić Samaržija i drugi.
Ministar Butković je ocijenio je da je klaster jako dobra stvar. Podsjetio da je nedavno potpisan ugovor s koncesionarom Zagrebačke obale te da će izgradnja marine u riječkom Porto Barošu, koji će graditi tvrtka ACI Gitone, biti najveća investicija u nautički turizam. Do kraja 2022. trebala biti gotova lokacijska dozvola za marinu, nakon toga građevinska dozvola i početak gradnje.
Butković je klaster ocijenio i kao moguću pomoć državnim tvrtkama, spomenuvši Jadroliniju koja uz pomoć klastera može pripremiti projekte kako bi se mogla pripremiti za povlačenje europskih sredstava. To je prilika da se postojeća flota obnovi i krene u nabavku novih brodova, to je sada najveća zadaća Jadrolinije i nas u ministarstvu, rekao je, dodavši da na razini EU još postoje određene nesuglasice kod primjene direktiva i nabave novih bodova na alternativni pogon.
"Vjerujemo da ćemo u sljedećem razdoblju i uz pomoć klastera pripremiti takve projekte i krenuti u nabavku novih brodova", kazao je Butković i dodao da je važno opremiti luke i marine s infrastrukturom za zbrinjavanje otpada te da je Rijeka za sada jedina luka koja ima takvu infrastrukturu.