Maida Hundeling/Ivan Momirov (Snimila Cate Pisaroni/Osobna arhiva)
U sklopu Pulskog kulturnog ljeta, pulska se Arena večeras pretvara u scenu Puccinijeve opere "Tosca" čija izvedba započinje u 21 sat.
Ovaj će vrhunski događaj kulturnog ljeta ponuditi nezaboravno iskustvo jer pozornica Arene postaje poprištem pravog opernog trilera, jedne od najpoznatijih i najizvođenijih opera u svijetu svih vremena. Pod dirigentskim vodstvom maestra Simona Krečiča, a u režiji Marina Blaževića, ova izvedba opere "Tosca" je predstava u čija tri čina, publika gleda tri različita načina njezine moguće inscenacije: od opernog historicizma, u kojem vizualnost počiva na ljepoti kazališnog slikarstva i "autentičnim" kostimima, preko aktualizacije operne priče do operne režije svedene na neophodno: glazbu, dramu, glas, glumu, osobnost izvođača i intenzitet doživljaja.
"Tosca" je intenzivna priča prepuna snažnih emocija, vrtlog u kojem se prepliću političke intrige, bijeg i potjera, ljubomora, izdaja, fatalna požuda, nemoralna ponuda, ali iznad svega - vjera u umjetnost, ljubav i slobodu. Velika ljubav operne dive Florije Tosce i revolucionara, slikara Cavaradossija, konfrontirana je s principima političkih i moralnih uvjerenja. To je odlučni sukob jedne žene, uvjerene da život treba posvetiti ljubavi i umjetnosti, i društva.
Vječne arije kao što su "Vissi d'arte", "E lucevan le stelle", "Te Deum" te duet Tosce i Cavaradossija iz 3. čina posve posebno će zvučati među zidinama drevnog zdanja, pod otvorenim ljetnim nebom. Tenzije između ljubavi i izdaje u "Tosci" se snažno sudaraju ispunjavajući prostor intrigantnom strašću.
- U naslovnoj ulozi izvedbe u pulskoj Areni nastupit će glasovita njemačka sopranistica, uvijek fascinantna i sugestivna solistica koja oduševljava publiku i kritiku diljem Europe, počasna članica riječke Opere - Maida Hundeling. Uz nju će ulogu Cavaradossija tumačiti tenor Ivan Momirov, koji je nastupio na opernim pozornicama diljem svijeta (Kanada, Francuska, Italija, Austrija, Japan, Novi Zeland, Poljska, Portugal, Južna Koreja, SAD), u vodećim svjetskim opernim kazalištima kao što su Kraljevska operna kuća Covent Garden u Londonu, Teatro dell'Opera u Rimu, Teatro Carlo Felice u Genovi, Teatro San Carlo u Lisabonu, Mariinsky teatar u Sankt Petersburgu. U ulozi Scarpije će biti još jedan solist svjetske karijere, nenadmašni Giorgio Surian, koji se ovom ulogom proslavio na mnogim pozornicama opernog svijeta. U izvedbi sudjeluju i Riječki simfonijski orkestar i zbor Opere HNK-a Ivana pl. Zajca. Kostimografiju potpisuje Sandra Dekanić, a scenografiju s Alanom Vukelićem supotpisuje Marin Blažević, kao i svjetlo s Daliborom Fugošićem, navode iz riječkog HNK-a.
Valja podsjetiti da je ova predstava riječke Opere, izvođena na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, uvrštena među najbolje glazbene događaje u svijetu 2019. godine prema izboru uredništva specijaliziranog talijanskog web-magazina Operaclick.com.
Dirigent Simon Krečič veli "'Tosca' je jedno od onih glazbenih djela koje je dostiglo status kultnog. Znači da se digla iznad pitanja vremenske aktualnosti i postala je bezvremenska. Politička situacija vremena, u kojem se događa, za nas nije više aktualna, jer danas razdoblje Napoleona zanima samo još povjesničare. Ali su muzika i emocije, koji kroz interprete dolaze do publike tako snažne, da je aktualna za sva vremena".
Na upit kako je osmišljena pulska izvedba u Areni, na najljepšoj prirodnoj pozornici u ovim krajevima i šire, Krečič odgovara "Pulska izvedba hoće pokazati baš to, da se Toscu može postavit u bilo koje vrijeme i ima sličan efekt. U Puli ćemo vidjet tri različite varijante u tri čina. Prvi čin je klasičan, kao za vrijeme Napoleona, drugi je iz doba Drugog svjetskog rata, a treći je smješten u današnje vrijeme.
Ambijentalne izvedbe imaju svoje specifičnosti i nisu uvijek lagane za izvedbu. 'Tosca' je svakako jedna od mojih najdražih opera. Prva, koju sam počeo studirati prije mnogo godina, i koju sam najviše dirigirao. Imam poseban odnos s tom operom jer me podsjeća na vremena i osobe s kojima sam surađivao tijekom godina, još kada sam proučavao i analizirao operu prilikom prvih dirigiranja. Veliki pečat svakoj predstavi daju i pjevači, interpreti, glumci, s kojima radimo predstavu. U ovoj verziji imamo iznimne interprete: Maida Hundeling kao Tosca, Giorgio Surian kao Scarpia i Ivan Momirov kao Cavaradossi, pružaju nevjerojatan vatromet emocija, koji rijetko imamo priliku doživjeti. Kad se sve to spoji s velikim orkestrom, zborom, ostalim krasnim solistima, režijom, scenom, kostimima, projekcijama, recept je to za 'kulturnu emotivnu bombu', veli dirigent Simon Krečič.
Maida Hundeling pak ističe da jako voli pjevati uloge u operama skladatelja kao što su Wagner, von Weber, Strauss, ali i Verdi i Puccini, te da talijanski autori daju mogućnost dubokog poniranja u lirske, duboke svjetove, osebujne i interesantne. Navodi i da voli djela Dvoraka, Janačeka, Smetane, Čajkovskog i drugih. Riječka ju je publika mogla gledati kao Elektru, Aidu, Izoldu i Toscu, te posebno se veseli što će se predstaviti u toj ulozi u velebnoj Areni.
- Tosca - za mene je žena, umjetnica, inteligentna, vjerna, puna ljubavi, emotivna, ponekad neraspoložena i eksplozivna, ali brzo se smiri, liberalna i konzervativna i recimo u ovoj operi u krivo vrijeme na krivom mjestu - a tu je i susret s krivom osobom. S ovom karakterizacijom razrađujem svoju interpretaciju; a Puccinijeva glazba i sama priča su od velike pomoći i podrške. Volim ići toliko daleko da je tumačim ne samo u verističkom stilu, već gotovo u onom naturalističko-realističnom. Volim povesti publiku sa sobom, natjerati je da osjeti moje emocije i pustiti da ih ponesu, doživjeti veliko iskustvo i avanturu i dirnuti njihova srca i duše, veli Maida Hundeling.
Ivan Momirov kaže da je sretan što je imao priliku raditi s velikim imenima kao što su Werner Herzog i Andrei Konchalovky, koji su imali kinematografski pristup prema svemu tome, a na sceni, moramo prikazivati putem naše izražajnost i aktualnost ovoga libreta nakon toliko vremena.
- Ljubav, strast, smrt, žrtve u ovom teškom i kompliciranom djelu prožimaju se uz genijalnu Puccinijevu glazbu. Što se same ambijentalne izvedbe tiče, to uvijek donosi neke određene rizike, no istodobno je predivno i čarobno nastupati ispod zvijezda, navodi ovaj pjevač koji sanja o ulozi Othella, a omiljene su mu uloge Don Jose' u operi "Carmen" i Don Carlo.
- Već neko vrijeme nastupam u ovoj operi, gdje tumačim ulogu baruna Scarpije. Zahtjevna je to uloga, i premda mi nije prvi put da nastupam s ovom operom u "Areni", ovo je obnovljeni postav i silno se veselim nastupu. Sretni smo da imamo Arenu, takvu sjajnu prirodnu pozornicu, jednu od najljepših pozornica na svijetu, idealnu za izvođenje opere kao što je Tosca. Uvijek me veseli nastupati u Puli, ističe Giorgio Surian. Za njega kritika veli da je briljirao u brojnim operama, gdje je ostvario sjajne uloge, za što je dobio brojne pohvale i priznanja.
Nakon opere "Tosca" 26.srpnja. u pulskoj Areni, Pulsko kulturno ljeto nastavlja se s još tri programa koji će se održati u Malom rimskom kazalištu "Notebooks of Leonardo da Vinci" (15. kolovoza), "Most" Emira Kulenovića (18. kolovoza) te "Opera Amorosa" (7. rujna).