Kalendari iz prethodne dvije godine puni su datuma koji su bili označavani kao "sudbonosni" za budućnost pulske brodogradnje, no ni jedan od tih datuma Puljanima i njihovom brodogradilištu nije donio baš previše sreće. Priliku da se to koliko-toliko promjeni nabolje donosi već početak ove 2020. godine, točnije 22. siječanj, pod kojim stoji upisano "Skupština vjerovnika Uljanika d.d. u stečaju". Dakle, u pitanju je još jedan "sudbonosni" datum koji bi trebao dati odgovor na pitanje hoće li se u Puli ubuduće graditi brodovi ili ne.
Stečajna upraviteljica Marija Ružić pred vjerovnike u Pazin nosi plan koji predviđa likvidaciju tvrtke čiji stečaj vodi, ali i oživljavanje proizvodnje prijenosom koncesije, opreme i započetih gradnji na novu tvrtku nazvanu Uljanik brodogradnja 1856. Prema tom planu, prvi korak koji bi mogao značiti novi početak za brodogradnju u Puli bio bi dovršetak broda za prijevoz stoke, odnosno gradnje 526, za što bi bilo potrebno osigurati 50 milijuna eura. Uz državno jamstvo financiranje je, smatra ona, moguće osigurati avansom od strane krajnjeg kupca ili putem kredita HBOR-a ili neke komercijalne banke, a procjenjuje i da bi prihvaćanje takvog plana značilo posao u pulskoj brodogradnji za minimalno 450 radnika.
- Volio bih reći da je u srijedu "Dan D" za budućnost pulske brodogradnje, međutim u proteklih godinu i pol dana takvih je dana bilo jako puno, a da se u njima ništa nije dogodilo. Ostaje nam da vjerujemo da će Vlada RH, kao najveći vjerovnik Uljanika d.d., ovog puta ipak donijeti odluku koja će zadovoljiti nas radnike i sve u Istri, a to je odluka da se u Puli nastavi proizvodnja, kazao nam je Boris Cerovac, predsjednik Jadranskog sindikata.
On vjeruje da postoje dobre pretpostavke da bi se na pulskim navozima u toj novoj firmi pokrenulo poslovanje i počeli graditi brodovi, te vjeruje da bi dobar vjetar u jedra tim planovima bio dovršetak gradnje broda za prijevoz stoke koji se nalazi na Otoku.
- Nakon toga vjerujem da postoji dobra perspektiva za ugovaranje novih poslova jer prema informacijama koje imam postoje brodovlasnici koji su zbog dobrih iskustava i dalje zainteresirani za nastavak suradnje s ovim brodogradilištem. Stoga vjerujem da postoji dobra mogućnost da se u kratkom roku ugovori gradnja novih brodova. Međutim sve ovisi o tome kako će se Vlada ponijeti i kakav će stav zauzeti na ročištu u Pazinu. U srijedu ćemo vidjeti hoće li konačno prevladati razum i biti donesena odluka koja će omogućiti ponovno zapošljavanje brodograditelja koji su sad prijavljeni na Zavod za zapošljavanje ili su posao morali potražiti daleko od doma, a takvih je jako puno, kaže Cerovac.
Prema informacijama kojima Cerovac raspolaže, na Zavod je prijavljeno oko 700 bivših uljanikovaca, a napominje i da ga gotovo svakodnevno kontaktiraju i bivše kolege koje su zaposlene po raznim tvrtkama širom Istre ili su kruh morali potražiti u inozemstvu.
- Većina njih zainteresirana je za povratak u Uljanik, stoga je potpuno neistinita teza koja se provlači o tome kako navodno "nema radnika koji bi se vratili". Tko god tako misli vara se, jer onih s kojima bi se moglo računati, ukoliko se ostvare pretpostavke za nastavak proizvodnje, jako je puno. Naravno, pod uvjetom da im ta ponovno pokrenuta proizvodnja i nova tvrtka nude nekakvu dugoročnu sigurnost i da plaće koje im može ponuditi koliko toliko odgovaraju složenosti i odgovornosti posla brodograditelja, zaključuje Cerovac.
Oprezan po pitanju prognoza je i član vjerovničkog vijeća Uljanik Brodogradilišta Samir Hadžić, koji kaže kako su proturječnosti oko ove priče i dalje izuzetno velike zbog čega osobno, kako kaže, više ne vjeruje u nikakva obećanja i najave dok se ona ne ispune.
- Plan stečajne upraviteljice Marije Ružić je nešto što je netko njoj dao naputak da napravi. Osobno bih to radio drugačije, ali ona je likvidacijom postojeće firme i prenošenjem koncesije na novu firmu možda htjela brodogradnji u Puli dati priliku za "clean start". To s jedne strane nije loše, ali s druge strane isto tako ne obavezuje ni državu, ni druge vjerovnike tako da, prema svemu sudeći, u srijedu možemo dobiti, ali isto tako možemo i po 'ko zna koji put "izvisiti". Jako je teško predvidjeti bilo što. Puno sam puta pred te nekakve "ključne dane" bio pozitivan, optimističan, najavljivao to u medijima, da bi se na kraju sve rasplelo kao još jedno razočarenje. Što se ove srijede i ovog ročišta tiče rekao bih da šanse postoje i vjerujem da se sve što je zamišljeno može dogoditi, međutim odluka je na Vladi i na premijeru. Njihova odluka će usmjeriti budućnost Uljanika, smatra Hadžić.
Upozorava da odluka vjerovnika Uljanika d.d. ne utječe samo na mogućnost oživljavanja brodogradnje na prostoru Uljanika već može imati posljedice i na sudbinu niza tvrtki koje na temelju potkoncesijskih ugovora danas posluju na pomorskom dobru na prostoru Arsenala.
- Likvidacijom Uljanika d.d. prestaje i koncesijsko pravo, a time automatski prestaju i svi ugovori vezani uz tu koncesiju poput potkoncesija, najma ili sličnih aranžmana. Tu se radi i o 350 do 400 ljudi koje rade u tvrtkama kao što su Motortech, UTP, Bene Trade i ostalim tvrtkama koje posluju na potkoncesijskom prostoru i o čijoj se sudbini isto tako indirektno odlučuje na ročištu u srijedu. Naime, ukoliko bude donesena odluka o likvidaciji Uljanika d.d., na kocku će biti stavljena i sudbina tih tvrtki, a bez sklapanja ugovora o koncesiji za prostore u kojima posluju njima je ozbiljno ugroženo poslovanje. Vjerujem da oni koji trebaju donijeti odluku to imaju na pameti i da svojim odlukama neće ugroziti i ta radna mjesta, zaključio je Hadžić.