Trgovački sud u Pazinu danas je ukinuo jučerašnju odluku Odbora vjeronika Uljanik Brodogradilišta u stečaju po kojoj je tanker "Santiago", koji već godinama stoji u pulskoj luci, praktički u centru grada, trebao biti prebačen u Rijeku.
Dakle, dva škvera su došla do kompromisnog rješenja oko pitanja plaćanja troškova vezarina i skladišnine za brod, što je trebalo omogućiti da tanker bude otegljen u Rijeku gdje bi se nastavilo njegovo završavanje, ali sud je sada to zaustavio
Prema dogovoru, 3. maju nisu trebale biti zaračunate zatezne kamate niti naplaćena skladišnina za studeni ove godine, a stečajni sudac smatra da bi time stečajni vjerovnici pulskog škera bili oštećeni.
Danas je u Pulu trebala stići ekipa "trećemajaca" da obavi zadnje provjere pred tegalj broda, a očekivalo se da se između "3. maja" i Uljanik Brodogradilišta u stečaju potpiše sporazum već danas ili u petak.
Valja podsjetiti kako su u riječkom brodogradilištu još početkom listopada obavili sve pripreme da u svom opremnom bazenu, pored dva postojeća broda, mogu privezati i "Santiago", a za što su morali angažirati i remorkere Jadranskog pomorskog servisa.
Angažman JPS-a, plaćanje radnika u Puli koji su obavili pripreme "Santiaga" za tegalj, prijevoz pripadajuće opreme iz Pule u Rijeku, osiguranje broda u teglju i čitav niz drugih poslova koji se morao odraditi, sve je to dosad koštalo 3. maj oko 700.000 kuna.
Odbor vjerovnika Uljanik Brodogradilišta pozvao se na odredbe stečajnog zakona i postalo je jasno da 3. maj mora odmah ili najkasnije u nekoliko mjeseci podmiriti cjelokupni dug na račun vezarine i skladištenja opreme za "Santiago".
Čim je otvoren stečaj u Uljanik Brodogradilištu, stečajni upravitelj Loris Rak, opet se pozivajući na svoju dužnost, počeo je riječkom brodogradilištu zaračunavati troškove za ovaj tanker. I pritom je uzeo cjenik koji je postojao iz nekih ranijih godina, prema kojem 3. maj za svaki mjesec samo za vez mora iskeširati gotovo 140.000 kuna, plus još za skladištenje opreme tako da se iznos duga trenutno penje na više od milijun kuna.
Pitanje ovog trećemajskog tankera, koji u Puli čami nezavršen već gotovo četiri godine, prestao je biti samo problem i počeo je ulaziti u zonu apsurda u trenutku kada je Odbor vjerovnika Uljanik brodogradilišta u stečaju, pod predsjedanjem predstavnice Ministarstva financija, istog onog koje je izdalo državna jamstva riječkom škveru za kredit za nastavak proizvodnje, zatražilo da se na brod stavi hipoteka kao zalog da će »3. maj« podmiriti dug.
Činjenica je da na brodu već postoji pomorski privilegij što je osigurač za podmirenje troška vezarine, pa je očito da je ova hipoteka ustvari trebala služiti samo za dug od skladišnine, koji čini tek oko 20 posto cjelokupnog duga, oko 200.000 kuna.
Da se stvar zašilji do kraja, Odbor vjerovnika Uljanik brodogradilišta u stečaju tražio je da se njihova hipoteka u datom trenutku upiše prva po redu, što znači da bi se pred istom morali povući i HBOR i Ministarstvo financija, koji već imaju hipoteke nad »Santiagom« na račun kredita od 150 milijuna kuna kojeg su trećemajci dobili za pokretanje proizvodnje.
I kada se konačno došlo do dogovora, sud je blokirao taj aranžman.