Krenula je konačno sezona i prvi turisti su počeli nas domaće zaustavljati i pitati kako mogu platiti parking. Nemaju kovanice, nemaju hrvatski mobitel, ne razumiju upute na sivim naplatnim kutijama na kojima se ekrani loše vide, posebice na jakom ljetnom suncu. Možemo li konačno modernizirati ono što je svakodnevna čista zarada gradske tvrtke i ljudima kojima je parking prvi korak u našem gradu konačno olakšati tu muku, pita se naša čitateljica
Ilustracija (Arhiva)
"Krenula je konačno sezona i prvi turisti su počeli nas domaće zaustavljati i pitati kako mogu platiti parking. Nemaju kovanice, nemaju hrvatski mobitel, ne razumiju upute na sivim naplatnim kutijama na kojima se ekrani loše vide, posebice na jakom ljetnom suncu. Možemo li konačno modernizirati ono što je svakodnevna čista zarada gradske tvrtke i ljudima kojima je parking prvi korak u našem gradu konačno olakšati tu muku?", pita se čitateljica, Puljanka s Punte, u mejlu poslanom našoj redakciji pod naslovom "Modernizacija plaćanja parkinga u Puli".
- Kioska za novine na kojima se moglo lako platiti parkiranje na Rivi više nema niti jednog, a donedavno su bila čak tri!? Možemo li, kao što su po Puli niknule brojne sjajne inovacije i displeji za razne informacije, riješiti konačno i taj najveći problem svakog vozača automobila koji uđe u naš grad? Jedan displej touch screen, jasno vidljiv, s uputama kao na bankomatu na više jezika, s mogućnošću odabira broja sati ostanka u gradu i konačno - što je danas imperativ jer gotovinom, posebno kovanicama, ljudi koji tek dođu u grad ne barataju - uvesti mogućnost kartičnog plaćanja, danas primarnog sredstva plaćanja uopće, posebice u eri pandemije.
Vjerujte, žao mi je svakoga tko doista želi biti legalan i platiti parkiranje, kako luta, pita stanare okolnih zgrada, pati se s uređajima koji često i loše rade. Žao mi je da se ne uloži u primarnu potrebu i time omogući efikasnija i brza naplata, a firmi Pula parkingu i veća zarada na kraju sezone. Nije dovoljno što je sustav na Karolini bolji budući da mnogi tamo ne idu jer je dvostruko skuplja u ljetnoj sezoni. Najviše je gužvi u žutoj zoni, gdje ima i puno stanara koji imaju pretplatu za parkiranje, i onda siroti turisti lutaju i traže, gube vrijeme koje su mogli iskoristiti za uživanje u centru grada koji želimo oživjeti. Modernizacija parkinga je tako logičan korak ako želimo uspjeti u nakani kvalitetnijeg rasterećenja grada od automobila te produljivanja vremena koje će u tom istom gradu turisti i provesti, ističe čitateljica.
Evo što o tome kažu u Pula parkingu koji upravlja s 1.800 parkirališnih mjesta i s više od 30 automata za naplatu.
- Parkirališni automati su višejezični s vidljivo istaknutim načinima plaćanja među kojima je i kartično plaćanje, omogućeno već duže od tri godine, a za što su Grad Pula i Pula parking za 2019. i 2020. godinu dobili i posebnu nagradu u konkurenciji više od 60 gradova, među kojima su bila sva veća turistička središta na Jadranu. Bitno je napomenuti da su to isključivo kartična plaćanja koja su ostvarena upravo u najvećem broju od turističkih posjetitelja Pule. Kako bismo išli ukorak s modernizacijom, osim aplikacije Paydo od kraja prošle godine, uvedena je i mogućnost plaćanja putem AirCash aplikacije, kaže direktor Pula parkinga Branislav Bojanić.
Bojanić ističe da su parkirališni automati u Puli zadnja linija svjetski poznatog proizvođača Hectronic, koji su instalirani u većini gradova u Europi (Berlin ih ima 850, Stuttgart više od tisuću, Lisabon oko 400, Stockholm 350). Opremljeni su i LCD ekranima noću osvijetljenima LED rasvjetom, a ubacivanjem novca u automat dobivaju se informacije o tome do kada je plaćen parking i koliko se još može ubaciti novca do maksimalnog vremenskog zadržavanja, navodi Bojanić.
- U toku dana, kada se sunce nađe u određenom položaju, moguće je da ekran nije potpuno vidljiv, ali to je normalna pojava kod uređaja izloženih suncu pod određenim kutom - svi koji koriste mobilni uređaj na suncu suočavaju se s istim problemom. Parkirališni automati nisu priključeni na stalni izvor električne energije, već koriste sunčevu energiju, što ih čini i ekološki prihvatljivima. Danas je rijetkost da putnici nemaju mobilni uređaj, a unutar EU-a građanima su osigurani i mobilni podaci, što svakome omogućuje korištenje mobilnih aplikacija. Instaliranje aplikacija za kartično plaćanje istaknuto ne na svim parkirališnim automatima, aplikacije su višejezične te automatski prepoznaju zonu u kojoj se korisnik nalazi. Instalacija aplikacija moguća je na većinu mobilnih uređaja (IOS, android) te je vrlo jednostavna - dovoljno je skenirati QR kod, ističe direktor Pula parkinga. Navodi da je kartično plaćanje moguće i na dodatnim prodajnim mjestima parkirališnih karata, na Tisku i INovinama, uz napomenu da Pula parking nema nikakvog utjecaja na to što se kiosci u gradu otvaraju i zatvaraju.
O problemu s kovanicama dobro znaju trgovci u Istarskoj ulici. Kako bi turistima dao do znanja da nemaju sitniša, popularni pulski butik Le Mode na vrata je, uz natpis o zabrani unošenja sladoleda, životinja pa i covida, na žutom oglasu u obliku automobila na engleskom napisao da nemaju kovanice za parkiranje.
- Dolaze i pitaju sitno. Nemam i pošaljem ih u poštu. Ondje, naravno, za prvih 10 imaju, ali nakon 70. ni oni više nemaju. I gdje da taj zbunjeni turist ide u potragu za kovanicama kada ih čak nema ni u pošti, pita se Ingrid Benčić Petrović, djelatnica Le Modea. "Onda im kažem da odu na kiosk, a oni, umorni od potrage po trgovinama, slastičarnama, počnu zahvaljivati 'tenkju, tenkju'. Ali, i u kiosku im kažu da nemaju sitnog pa im ja sada unaprijed predložim da kupe vodu ili žvakaće, a oni sretni jer se toga nisu sjetili. Ma, nisam ja ljuta na turiste, već na Pula parking. Neka stave aparat i za papirnate novčanice, jer imaju turisti tih 10-20 kuna, ali ne u kovanicama, kaže trgovkinja.
Nije to, veli, problem od jučer, standardno je u ljetnim mjesecima prisutan desetak godina. Djelatnik iz Pula parkinga rekao joj je da se parkiranje može platiti i na kiosku.
- Turisti to ne znaju, ja im moram kazati, pa im kažem da odu na kiosk i to tu obave. Osim što žena na kiosku prodaje novine, cigarete, sladoled, zaleđenu robu, račune, još im je falio i Pula parking s posebnim POS aparatom, komentira preopterećenost djelatnica na kioscima koje se svime bave, ali nemaju WC. O tom nekom drugom prilikom.