Tehnomont brodogradilište u Puli (Snimio Milivoj Mijošek)
Kada se u istoj rečenici nađu riječ "obala" i fraza o "uspješnom ljetu" logičan zaključak bio bi da iza toga slijedi još jedna u nizu lijepih turističkih priča koje nam je ove godine servirao turistički sektor. Međutim, ovoga puta nije tako.
Dobre vijesti stižu iz Tehnomont Brodogradilišta u kojem su u drugoj polovici kolovoza potpisali ugovor o gradnji tri patrolna broda za ciparsku policiju, a narednog utorka putuju u Grčku da bi ugovorili i gradnju dva protupožarna broda za grčke vatrogasce.
- S Cipranima smo ugovorili gradnju tri patrolca duljine 17 metara, klasične izvedbe, s dva motora od po 900 kilovata snage. Brodovi su svakako zanimljivi po maritimnim sposobnostima, odnosno s obzirom na to da se radi o plovilima kojima će se koristiti policija, brzina bi trebala biti nešto veća nego kod klasičnih brodova i iznositi oko 35 čvorova. To će nam svakako biti izazov, ali i prilika za dobru referencu za slične poslove koje ćemo ubuduće moći ugovarati, kazao nam je tehnički direktor brodogradilišta Niko Skala govoreći o novim poslovima s kojima se spremaju uloviti u koštac.
Iskustvo u građenju patrolnih brodova Puljani su stjecali i kroz ugovore s hrvatskim Ministarstvom unutarnjih poslova, pa su ne tako davno iz Pule isplovili i 25-metarski policijski brodovi "Marino Jakominić" i "Željko Raguž" namijenjeni patroliranju i nadzoru granice na moru na Kvarneru i u Dubrovačko-neretvanskoj županiji.
Svaki novougovoreni posao na međunarodnom tržištu znači u pravilu i specifične zahtjeve po pitanju poštivanja određenih standarda u zemljama naručitelja, pa je tako jedan od takvih zahtjeva vezan uz ovu narudžbu, a to je maksimalna razina buke od 65 decibela u kormilarnici. To neće biti jednostavno postići, ali prema riječima Skale, za svaki se izazov na pronađe odgovarajuće projektno rješenje, pa je tako i u projektu ovog broda predviđena kormilarnica koja će biti elastično ovješena poput kamionskih kabina, što bi trebalo riješiti i taj problem.Radi se o projektu škotske tvrtke Camarc koja je izradila preliminarni projekt kojim se Tehnomont javio na tender i dobio posao.
Nakon potpisivanja ugovora s naručiteljima, Škoti će nastaviti razvijati i glavni projekt, dok će u pulskom brodogradilištu kasnije samostalno razviti potrebnu tehničku dokumentaciju. Rok isporuke za sva tri broda je 19 mjeseci, s time da su se Puljani obvezali isporuku izvršiti na Cipru.
- To znači da mi trebamo izgraditi brodove, odraditi s njima pokusne plovidbe, pripremiti ih, ukrcati na brod i transportirati ih do Cipra da bi ih predali ciparskoj policiji. Što se narudžbe za Grčku tiče, tu se radi o nešto sporijim i nešto većim, 25-metarskim brodovima. No, i gradnja tih brodova donosi nam jednu novinu, jer se radi o brodovima za koje je, s obzirom na potrebe njihova manevriranja, naručena ugradnja water jet propulzije. Radi se o tri MAN motora od 950 kilovata uparena s jednom centralnom i dvije upravljive Hamilton jet propulzije. To će biti prvi put da gradimo brodove s jet propulzijom, te također dobra referenca za budućnost, kaže Skala, dodajući da i u ovom, kao i u brojnim drugim poslovima, imaju Camarc kao projektnog partnera.
Skala je uvjeren da će zajednički uspješno savladati i ovaj projektni zadatak.
- Potpisivanje ovih ugovora znači da nam je sljedeća poslovna godina de facto puna, odnosno da smo, uz već postojeće poslove, osigurali punu zaposlenost svih kapaciteta u narednih godinu i pol dana, kaže nam tehnički direktor Tehnomont Brodogradilišta.
Od postojećih poslova, u ovom pulskom brodogradilištu već su se etablirali u gradnji servisnih brodova za ribogojilišta na sjevernim morima, a upravo jedan od takvih brodova ovih bi se dana iz Pule trebao otisnuti u pravu pomorsku avanturu - preploviti Mediteran i Atlantski ocean, a zatim i dio Pacifika da bi stigao do zapadne obale Kanade u ruke svog budućeg korisnika.
- Brod smo izgradili za norveškog naručitelja, tvrtku Moen Marin, i njegova primopredaja izvršena je prije desetak dana, no izišli smo ususret brodovlasniku i brod je još uvijek kod nas kako bi na njega ugradili dodatnu opremu. Radi se o 24-metarskom brodu namijenjenom servisiranju, održavanju i čišćenju ribogojilišta za obalnu plovidbu do 60 milja od obale. Plovidba do zapadne obale Kanade svakako će biti poprilična avantura, jer radi se o zaista vrlo malom brodu za takav podvig, otkrio nam je Skala.
Da bi na takav put uopće mogao krenuti, trebalo je dobiti dopuštenje te na brod ugraditi dodatne komunikacijske uređaje i satelitski telefon kako bi mogao biti omogućen stalni kontakt s posadom.
- Najveći izazov bit će im svakako "pregaziti" Atlantik. Radi se o dvadesetak dana plovidbe i problem je kako za to osigurati dovoljno goriva. Brod može ponijeti 40 tisuća litara zaliha nafte, no to nije dovoljno, pa će nafta biti ukrcana i u jedan od balastnih tankova, nakon čega će se prepumpavati u tank goriva. Naši garantni inženjeri plovit će s njima, ali samo do Gibraltara, a dalje neka im je mirno more, rekao je Skala.
Radi se o brodu izgrađenom za Norvežane koji su oni dali u charter Kanađanima koji u zadnje vrijeme šire posao s ribogojilištima, pa je za Tehnomont, premda posredno putem Norvežana, atraktivno da je na tom rastućem tržištu prisutan sa svojim specijalnom plovilima.
Da su u biznisu s ribogojilištima našli sjajnu nišu za plasman svojih proizvoda govori činjenica da su je u Puli za Norvežane dosad izgrađeno već osam brodova za održavanje, poput ovog koji se sprema put Kanade, te tri katamarana i jedna ribarica. U novijoj povijesti u ovom su brodogradilištu izgrađene i dvije ribarice za irske naručitelje, od kojih je jedna, kako kaže Skala, "u punom pogonu" uz irske obale, dok je druga na žalost bila u središtu incidenta koji se dogodio u veljači ove godine, kada je zbog pucanja sajle na dizalici prilikom transporta završila na dnu Pulskog zaljeva.
No, i ta priča je na sreću okončana, jer je ovih dana za brodicu pronađen novi kupac, a program gradnje ribarskih brodova ide dalje. U Tehnomontu se grade dva takva broda za škotskog naručitelja. Porinuće prvog planirano je za početak naredne godine, a do kraja ove u funkciji će biti putnički brod "Mali Brijun" izgrađen za Javnu ustanovu Nacionalni park Brijuni. Taj je brod katamaranskog tipa, dužine 21,85 metara, širine 9 metara, s kapacitetom 3 člana posade i 150 putnika. Aluminijske je konstrukcije i pogonjen diesel električnom propulzijom, a njegovo projektiranje i gradnja jedna je od aktivnosti projekta "Novo ruho Brijuna" sufinanciranog u okviru Operativnog programa "Konkurentnost i kohezija 2014.–2020." iz Europskog fonda za regionalni razvoj i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.