EKOLOŠKI ISKORAK

Pula se sprema nabaviti električne autobuse od pola milijuna eura (za svaki)

| Autor: Doria MOHOROVIĆ
Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)


Jutros je djelatnicima Pulaprometa i novinarima kroz demo vožnju prezentiran električni autobus Iveco kakav bi već iduće godine mogao voziti po pulskim gradskim ulicama. U ime Iveco Busa, Hrvoje Ćaćić i Robert Vrhovski pojasnili su da je riječ o standardnom gradskom vozilu, autobusu E-way proizvedenom u Francuskoj, ukupne duljine 12 metara, a širine dva i pol metra. Autonomija, odnosno domet autobusa u standardnim uvjetima je oko 300 kilometara, što je dostatno za potrebne operacije u jednom danu. Vozilo ima prekonoćno punjenje, a za punu bateriju od 380 kilovata potrebno je četiri do pet sati punjenja.

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Ovako izgleda iznutra

- Na nekim su stazama ovakva vozila prelazila i oko 570 kilometara. Primjerice, ovo vozilo je došlo iz Zagreba, a ostalo mu je još 45 posto baterije. Za električna vozila inače nije problem gradska vožnja, već otvorena cesta, brzina i otpor zraka, a uz to i nemogućnost regeneracije, kazao je Vrhovski.

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Iveco je doveo i svog vozača

Tomislav Josipović, direktor Pulaprometa, istaknuo je da vozila na struju, poput ovog autobusa, "nisu naša budućnost, već sadašnjost". Napomenuo je da će Pulapromet stremiti ka tome da za početak nabavi jedan ili dva električna autobusa, a pritom se zahvalio predstavnicima Iveca što su izrazili želju da dođu demonstrirati svoj primjerak električnog autobusa u Pulu.

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

- Što se tiče autobusa na struju, oni imaju svoje specifičnosti, ali u svakom slučaju to je budućnost i to je ono što nas očekuje. Cijena je znatno skuplja od klasičnih autobusa pogonjenih na dizel. Ići u takvu investiciju bez sufinanciranja je jako velik trošak. Uskoro očekujemo od nadležnog ministarstva da izdaju natječaj za sufinanciranje nabave autobusa. U planu je da apliciramo za određeni broj električnih autobusa, iako je o količini još rano govoriti. Realno je za očekivati da će 2023. ići natječaj, a hoćemo li mi uspjeti proći i aplicirati, još ćemo vidjeti, kazao je Josipović i naglasio da tome prethodi i odgovarajuća infrastruktura.

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Tomislav Josipović, direktor Pulaprometa

- Mi smo možda i jedini u Hrvatskoj koji imamo natkrivenu remizu i idealna opcija je da se to kompletno zaokruži, da na njoj imamo fotonaponske ćelije, panele putem kojih ćemo dobivati struju, puniti naše autobuse i slično. No, to ovisi i o tome hoće li remiza ostati ondje ili će biti preseljena na drugu lokaciju, rekao je direktor Pulaprometa.

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Istaknuo je da s tvrtkom Iveco imaju jako dobru suradnju i od ukupno 36 novih autobusa, 24 su od Iveca, a od čega njih 12 plinskih i 12 dizelaša.

Vrhovski je pojasnio da se standardna cijena ovakvog vozila kreće između 450 i 550 tisuća eura, ovisno o njegovoj opremi i aplikaciji te tipu punjenja. To je, otprilike, duplo veći iznos nego što košta klasični autobus.

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Ivecov električni autobus, koji nas je poveo u probnu vožnju po Puli, ima 10 sklopova baterije, dvije su u stražnjem djelu i osam ih je smješteno u krovu, a sam interijer se ne razlikuje bitno od klasičnog autobusa. Uz to, iznimno je tih, pa gotovo i ne proizvodi zvuk u prometu.

Predstavljanje električnog autobusa (snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

Hrvoje Ćaćić

- Jednostavniji je za održavanje, međutim svaka nova tehnologija ima određena pravila i uvodi novitete, a to je rad na visokom naponu, za što postoji posebno školovanje za održavanje takvih vozila. Dobro je to što se prilikom kočenja i vožnje po nizbrdici jedan dio energije može regenerirati, odnosno ponovno se puni energijom, pojasnio je Ćaćić pa naglasio da se od 2018. godine intenzivno radi na razvoju električnog vozila, a proizvedeno je oko 400 takvih. Mnoge europske zemlje poput Francuske i Slovenije već su implementirale ovakva vozila u promet.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter