"movesmart"

Instalirani prije pet godina, uz ulaganje iz eu-fondova. KORONA POSPREMILA PULSKE GRADSKE ELEKTRIČNE BICIKLE, ALI SE USKORO VRAĆAJU NA ULICE

Sustav je u posljednje tri godine obnovljen s 20 novih električnih bicikala u vrijednosti od oko 400.000 kuna, od čega je 100.000 stiglo iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost

| Autor: Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ
Stanica za gradski električni bicikl (Snimila Duška PALIBRK)

Stanica za gradski električni bicikl (Snimila Duška PALIBRK)


Nepunih je pet godina da su instalirani na glavnim punktovima u Puli, u što je uložen značajan europski novac, gradski električni bicikli u nekom su skladištu i čekaju bolje dane. Nestali su s gradskih ulica, nema ih na njihovim stajalištima gdje se napajaju električnom energijom. I ta postolja su oštećena, a neka čak potpuno iščupana iz asfalta. Da su ondje nekad bila, podsjeća bunt žica koje vire iz tla.

Movesmart i Bičikleta

Vrijedan projekt zamišljen na način da građani i turisti besplatno dnevno posude bicikle i onda ih vrate na neku od njihovih stanica, u Puli baš nije zaživio zahvaljujući neodgovornim pojedincima koji su javno dostupnu imovinu zloupotrebljavali, na koncu i uništavali. Naime, nedugo nakon što su bicikli ponuđeni građanima, odjednom su nestali s ulica, da bi se ispostavilo da ih neki, nakon što ih preuzmu, više ne vraćaju. Nakon toga je uveden sustav kartica i simbolične naplate.

Gradskoj palači stoga smo uputili pitanja, želeći doznati gdje su nestali bicikli, hoće li se vratiti na ulice i hoće li, na koncu, Grad morati vratiti novac Europskoj uniji jer projekt očito nije zaživio.

Aleksandar Matić, pročelnik Ureda Grada, podsjeća da je riječ o projektu "Movesmart" koji je koštao 1,3 milijuna kuna, a financiran je putem europskog programa FP7.

- Sve aktivnosti, kao i kupnja opreme - električnih bicikala i stanice - u potpunosti su realizirane za trajanja projekta od 1. studenog 2013. do 31. listopada 2016. godine. Europska komisija obavila je kontrolu i utvrdila da sustav besprijekorno funkcionira, sredstva su odobrena u stopostotnom iznosu i neće podlijegati nikakvom povratu, navodi Matić.

Dalje objašnjava da je "Movesmart" bio pilot-projekt kojim se, uz ostalo, testirao intenzitet i način korištenja električnih bicikala te je poslužio kao poticaj za nastavak širenja sustava električnih bicikala pod nazivom Bičikleta. Nakon završetka "Movesmarta", upravljanje sustavom preuzeo je Pulaparking. Sustav je naknadno nadograđen, uz sufinanciranje Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost te Ministarstva turizma, putem njihovog programa razvoja javne turističke infrastrukture, u sklopu kojeg je uređena Pametna ruta 308 te stanica za bicikle na Stoji i u Tomassinijevoj ulici, objašnjava Matić.

Napominje nadalje da je sustav u posljednje tri godine obnovljen s 20 novih električnih bicikala u vrijednosti od oko 400.000 kuna, od čega je 100.000 stiglo iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

Preskočena godina

Matić navodi da u Puli trenutno postoji šest stanica za bicikle i to na Giardinima, Autobusnom kolodvoru, Verudeli, Stoji, u Tomassinijevoj i Smareglinoj ulici. Dodatna tri postolja nalaze se u sklopu pametnih nadstrešnica na šetalištu Lungomare i Zlatnim stijenama.

- Lanjskog proljeća, zbog okolnosti uvjetovanih covidom-19, Grad nije proveo nabavu za upravljanje i održavanje stanica za električne bicikle. Sustav zbog zdravstveno-sigurnosnih razloga nije bio u funkciji. Da bi se sustav, koji je sezonskog karaktera, sukladno epidemiološkoj situaciji, ovog proljeća stavio u funkciju, u tijeku je priprema za provedbu javne nabave. Ona se planira u idućih nekoliko dana, a nakon ugovaranja usluga uspostavit će se redovno upravljanje, održavanje i servisiranje sustava u idućih godinu dana, objašnjava Matić.

Apelira, međutim, na građane da ne devastiraju gradsku imovinu za čiju je sanaciju potrebno potrošiti proračunski, dakle novac poreznih obveznika, koji bi se trebao usmjeriti u druge, građanima bitne svrhe.

- Grad Pula štedi gdje god je to moguće da bi se ublažili i stabilizirali nepovoljni učinci koronakrize. Jedino opravdano ulaganje proračunskih sredstava, kao što je to oduvijek bilo, ulaganje je u podizanje standarda življenja Puležana i zato je potrebno da svi zajedno doprinesemo tome, zaključio je Matić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter