APSURD

Grad Pula šalje opomene za navodna dugovanja otprije deset godina. Prijete prisilnom naplatom, iako su računi ODAVNO U ZASTARI

Sudovi, naime, neće automatski voditi računa o zastari, već je to predviđeno da učini potrošač. Ukoliko on to, pak, ne učini, sud će presuditi da mora podmiriti račun. Zato treba paziti na rokove i žaliti se na svaki račun za koji nismo sigurni jesmo li ga podmirili, a otišao je u zastaru

| Autor: Bojan ŽIŽOVIĆ
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


Ako prođe, prođe. Tako bi se mogli okarakterizirati posljednji računi za komunalnu naknadu, odnosno opomene koje je na adrese građana uputio Upravni odjel za financije i gospodarstvo Grada Pule. Opomene se u nekim slučajevima odnose na navodno neplaćene račune iz daleke 2012. godine, a u njima se prijeti i prisilnom naplatom ukoliko dug ne bude podmiren.

Naravno, teško je uopće znati je li račun otprije deset godina doista ostao neplaćen pa je zbog toga zakonski to na određeni način i uređeno. Naime, Zakon o obveznim odnosima definira rok zastare, koji u slučaju računa za komunalnu naknadu, prema tumačenju pravnika, predviđa tri godine. Problem je, međutim, što potrošači često ne znaju svoja prava pa podmire račune za koje je nastupila zastara, čime zakonski priznaju svoj dug te više ne mogu tražiti povrat uplaćenog novca.

Valja napomenuti da zastara ne nastupa automatski, već potrošač mora uložiti prigovor. To može učiniti unutar 15 dana od datuma dospijeća računa, a ako je propustio taj rok, mora se putem javnog bilježnika ili na sudu pozvati na zastaru ukoliko je pokrenut sudski postupak. Sudovi, naime, neće automatski voditi računa o zastari, već je to predviđeno da učini potrošač. Ukoliko on to, pak, ne učini, sud će presuditi da mora podmiriti račun. Zato treba paziti na rokove i žaliti se na svaki račun za koji nismo sigurni jesmo li ga podmirili, a otišao je u zastaru.

Na vrlo edukativan tekst o tome koja su prava potrošača u ovakvim slučajevima naišli smo na mrežnim stranicama odvjetnika Tomislava Strniščaka iz Čakovca. Doduše, u njemu je fokus uglavnom na klasičnim računima za vodu, struju, plin i slično, kojima zastara nastupa već nakon godinu dana, ali princip je isti. Odvjetnik potvrđuje da se, kad je već doneseno rješenje o ovrsi, potrošač sam mora pozvati na zastaru tako da istakne prigovor u roku od osam dana od dana kad je primio rješenje o ovrsi. "Zastara je pravo dužnika jer to neće umjesto njega napraviti niti sudac, a ni javni bilježnik. Potrošač može prigovor osobno dostaviti javnom bilježniku, ali i poslati preporučeno poštom kako bi mu ostao dokaz da je prigovor poslao u roku od osam dana. Nakon što je uložio prigovor, javni bilježnik ga šalje na sud. Ako je prigovor zakonski osnovan, odnosno ako je račun stvarno u zastari, sud će obustaviti postupak prisilne naplate računa potrošača", navodi.

Strniščak napominje da svaku opomenu koju dobijemo moramo pažljivo proučiti da ne bi na koncu ispalo da smo platili račun koji uopće nismo trebali podmiriti, odnosno koji je otišao u zastaru. Naime, ako ne reagiramo na vrijeme, posljedice ćemo svakako osjetiti. "Jednom kad rješenje o ovrsi postane pravomoćno, rok zastare za naplatu tražbine je deset godina, što znači da se u tom roku može pokrenuti prisilna naplata, odnosno ovrha. U tom slučaju će davatelj usluge zaplijeniti sredstva ovršenika u onom iznosu koji je potreban za naplatu svojeg računa, te mogućnost za povrat tog novca potrošač nema."

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter