Stanje sigurnosti na pulskim cestama, kada je riječ o alkoholiziranosti vozača, na zadovoljavajućoj je razini, barem ako je suditi po iskustvu prometnih policajaca PU istarske. Od početka korone i raznih mjera, pogotovo skraćenog rada kafića i disko barova, vrlo je malo prometa na inače frekventnim cestama, osobito poslije ponoći.
U to smo se i sami uvjerili nakon što smo dobar dio noćne smjene proveli u društvu jedne od ophodnji pulskih prometnjaka. Gluho je doba noći s petka na subotu inače idealno vrijeme za večernji izlazak i opuštanje uz piće ili više njih, pogotovo mladima. Očekujemo akciju, bezbroj kazni, možda kakvu potjeru. No, izgleda da smo se prevarili. Policajci obilaze mjesta na kojima se obično okupljaju mladi, promatraju situaciju u najpoznatijim kafićima kako bi imali sliku toga što ih kasnije čeka. Bit će to mirna noć, komentiraju međusobno.
Naime, proteklog tjedna na području Istre policijski su službenici proveli pojačane aktivnosti usmjerene na nadzor upravljanja vozilima pod utjecajem alkohola i opojnih droga. Riječ je o koordiniranim aktivnostima koje se provode u sklopu akcije ROADPOL-a u svim državama članicama.
Svrha akcije nije isključivo kažnjavanje vožnje pod utjecajem alkohola i droga, već i privlačenje pozornosti javnosti na tu temu. Konzumiranje alkohola ili droga ili njihova kombinacija, a potom upravljanje vozilom, među glavnim su čimbenicima koji utječu na sigurnost u prometu, kažu iz istarske policije.
U gotovo tri sata naši su policajci zaustavili dvadesetak automobila. Svi su vozači bili "ispravni", samo je jedan od njih napuhao nešto sitno iznad ništice, konkretno 0,09 promila. Većinom se radilo o parovima i mladim vozačima s "opremom" iz Mcdonaldsa. Među zaustavljenim vozačima prepoznali smo i neka poznata lica - trojicu svećenika s Labinštine, mladog nogometaša istarskog prvoligaša Matea Lisicu, bivšeg vodnjanskog gradonačelnika Klaudija Vitasovića, a naša je ophodnja zaustavila i kolegu policajca.
Pitamo ih je li uobičajeno da na cestama vlada mir, pogotovo za ovo doba tjedna i noći, na što spremno odgovaraju - potvrdno. U odnosu na prijašnje godine, pa i desetak godina unazad, stanje u prometu se uvelike popravilo, te je težih izgrednika i alkoholiziranih vozača, kažu, sve manje i manje. Ulogu u tome imalo je, dakako, nedavno drastično pooštravanje kazni, ali i predani rad policije na suzbijanju prometnih prekršaja.
Zanimljivo, na temelju broja osobne iskaznice ili vozačke dozvole policija može, osim osobnih podataka i eventualnih prijašnjih prekršaja, dobiti uvid i u epidemiološko stanje vozača. Tako je, primjerice, jedan od zaustavljenih vozača trebao biti kod kuće u samoizolaciji, te će se protiv njega pokrenuti prekršajni postupak.
Ekipa koju pratimo je uhodana. Policajka, policajac i mladi vježbenik zorno nam prikazuju što rade, na koji način i pomoću kojih rekvizita. Jedan zaustavlja vozila i kontrolira vozače, dok druga dva pozorno prate svaki pokret ljudi u vozilu. Jednom od njih je na predjelu prsa okačena policijska videokamera koja bilježi svaki njegov korak i intervenciju. Vjerojatno najpopularniji uređaj je alkotest, poznatiji kao dreger, koji testira prisutnost alkohola u krvi. Tu je i službeno računalo, sustav za nadzor brzine, ali i test na droge koji funkcionira na sličnom principu kao današnji covid testovi. No, on se koristi tek u situacijama kada vozač pokazuje znakove da je pod utjecajem droga.
"Konzumenti marihuane su jako opušteni i usporeni. S druge strane, vozači pod utjecajem amfetamina, takozvanog spida, živahni su i nemirni, te imaju znatno proširene zjenice. Vozači pod utjecajem alkohola ili droga uglavnom skliznu u jednu od krajnosti - ili su previše oprezni i spori, ili divljaju. Ako je netko previše popio, mi to osjetimo čim otvori prozor. Izgovori znaju biti zaista originalni, od toga da je jeo salatu s puno octa ili pedoće u vinu, do toga da mu je alkohol u krvi od dana prije", pričaju nam, a na pitanje koja im je najgora situacija koju pamte, policajac izdvaja scene u kojima su vozači toliko iznemogli, alkoholizirani ili drogirani, da vrše malu i veliku nuždu u autu.
Vožnja pod utjecajem alkohola i/ili droga težak je prekršaj, a novčane kazne rastu ovisno o izmjerenoj količini alkohola u krvi, pa su one u rasponu od 700 do 20.000 kuna. No, za koncentraciju alkohola iznad 1,5 promila propisana je i kazna zatvora do 60 dana.
Kažnjivo je i odbijanje vozača u prometu da se podvrgnu ispitivanju prisustva u organizmu alkohola, droga ili lijekova ili liječničkom pregledu, odnosno uzimanju krvi ili krvi i urina, i to novčanom kaznom od 10 do 20 tisuća kuna ili kaznom zatvora do 60 dana. Uz novčane kazne, izriču se zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom i negativni prekršajni bodovi, ovisno o izmjerenoj količini alkohola u organizmu te broju ponavljanja prekršaja.
Uz sve navedeno, prema osobi pod utjecajem opojnih sredstava ili osobi koja pokazuje znakove utjecaja opojnih sredstava, a odbija se podvrgnuti utvrđivanju prisutnosti opojnih sredstava u organizmu koja je zatečena u počinjenju prekršaja, ako osobite okolnosti upućuju da će nastaviti s radnjom prekršaja, policija može naredbom radi neposrednog sprječavanja nastavka činjenja prekršaja odrediti mjeru smještanja u posebnu prostoriju do prestanka djelovanja opojnog sredstva, ali ne u trajanju duljem od 12 sati.