LEGENDARNA CURIE

CRTICA IZ PRVOG SVJETSKOG RATA: Francuska podmornica pokušala je izvesti napad u Pulskom zaljevu. Bilo je to izuzetno hrabro

| Autor: David ORLOVIĆ
Podmornica Curie

Podmornica Curie


Curie je bila jedna od 16 podmornica klase Brumaire sagrađenih za francusku ratnu mornaricu (Marine Nationale). Među tada najsuvremenijim podmornicama na svijetu, bila je dužine 52 i širine 5,4 metra. Što se tiče naoružanja, imala je jednu pramčanu torpednu cijev, a posadu je činilo 28 mornara i časnika. Porinuta je 1912., a veći dio Prvog svjetskog rata djelovala je pod nazivom U-14 u sastavu austrougarske ratne mornarice, u čije je ruke pala krajem 1914. kao ratni plijen prilikom neuspješnog prepada u Pulski zaljev. Francuska, u savezu Antante, bila je u ratu s Austro-Ugarskom, članicom Centralnih sila.

Dana 20. prosinca 1914. podmornica Curie je, pod zapovjedništvom poručnika bojnog broda irskoga podrijetla Gabriela O'Byrnea, pokušala izvesti smionu penetraciju u Pulski zaljev, tada glavnu austrougarsku pomorsku bazu. Akcija, koja je krenula oko podneva i na dubini od dvadesetak metara, imala je za cilj torpediranje nekoliko usidrenih ratnih brodova i zadati ponajviše propagandni udarac neprijatelju.

Međutim, tijekom ulaska u luku zaplela se u obrambene protupodmorničke mreže. Podmornica je bila primorana na izron, nakon čega ju je lučka obrana potopila jakom topničkom paljbom.

Podmornica Curie

Iz knjige Vilija Bačića - francuska podmornica na dnu Pulskog zaljeva u okovima protupodmorničke mreže

Koristeći francuske izvore, događaj je najbolje opisao Vili Bačić u svojoj knjizi "Prvi svjetski rat na Jadranu" iz 1945. godine, objavljena u ponovnom pretisku 2020.

"Zapovjednik podmornice Gabriel O’Byrne je već mislio da je prošao baražu, ali je onda osjetio otpor podvodnih prepreka. Tada je počeo raznim manevrima i na razne načine nastojao da se oslobodi prepreka, u kojima se podmornica bila zaplela. Iz početka je posada podmornice imala dojam da je Curie samo malo zapela kormilom. Ti manevri i pokušaji da se podmornica oslobodi trajali su ukupno oko četiri i pol sata, i tek posljednji su bili smjeliji i jači.

Za to vrijeme izronila je podmornica i s periskopom te jednom i s tornjem, a konačno je zapovjednik podmornicu nagnuo do 30°. Elektromotori su kod posljednjih pokušaja dali veću snagu nego na pokusnim vožnjama, ali sva nastojanja bila su uzaludna, jer je podmornica bila čvrsto uhvaćena u podvodnim žičnim preprekama".

Podmornica Curie

Zapovjednik John Joseph Gabriel O'Byrne (1878. - 1917.)

Podmornica je, naposljetku, potopljena udarima s obalnih bitnica i s ratnih brodova.

"Zapovjednik je posadi, prije napuštanja podmornice, doviknuo "Courage mes enfants, c’est pour la France", a čini se, da ga je poslije toga jedan dočasnik gurnuo u vodu, kako ne bi ostao na podmornici".

Tom je prigodom poginulo troje mornara, dok su ostali bili zarobljeni do 1919. godine. Bačić zaključuje da se vidi "da je pokušaj forsiranja ulaza u luku od strane podmornice Curie predstavljao znatnu opasnost za brodove u luci" te da je "akcija sama bila izvršena izvanredno hrabro i smišljeno, a zapovjedniku O’Byrneu, koji je kasnije još za vrijeme rata umro u Grazu, zbog bolesti, priznavali su i u austro-ugarskoj floti junaštvo i smjelost".

Podmornica Curie

Već u siječnju 1915. izvađena je te je, zbog maloga broja podmornica u austrougarskoj floti, uskoro popravljena i pregrađena u pulskom Arsenalu. Tada je uključena u austrougarsku Ratnu mornaricu pod novim imenom U-14, postavši time jedina austrougarska podmornica koja je imala doplov potreban za djelovanje na Sredozemlju.

Pod zapovjedništvom poručnika bojnog broda Georga von Trappa, U-14 je tijekom 1917. djelovala između Malte i Krete, potopivši pritom 11 teretnih brodova. Nakon rata i podjele austrougarske Ratne mornarice među silama Antante krajem 1918., U-14 je vraćena Francuskoj i ponovno preimenovana u Curie.

Izrezana je 1930. a da se Francuzi nisu ni sjetili sačuvati ovu vrijednu materijalnu memoriju.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter