Parkiralište na Karolini (Snimio Duško Marušić ČIČI)
Branislav Bojanić, direktor Pula parkinga, rekao je u svom predavanju "Kultura parkiranja i rješenje izazova", održanom u sklopu konferencije o održivoj urbanoj mobilnosti, da je problem parkiranja u Puli "prenaglašen, jer je u drugim gradovima isti, ako ne i puno, puno gori."
- Politika parkiranja do 80-ih godina 20. stoljeća temeljila se na načelu da je svaki vlasnik automobila očekivao da na raspolaganju ima tri parkirna mjesta. Jedno parkirno mjesto kod kuće, drugo na radnom mjestu, a treće na bilo kojem mjestu na koje je mogao stići svojim automobilom zbog razonode, hobija, obavljanja raznih egzistencijalnih potreba i sličnih razloga.
Danas vidimo nepreglednu kolonu automobila do kud nam pogled doseže, a koji su u pokretu ili mirovanju u svako doba dana. Upravo zbog ovih razloga parkiranje je postalo sveprisutni i neizostavni dio svakodnevnog života suvremenog čovjeka, započeo je Bojanić i postavio retoričko pitanje koje si svi vozači postavljaju - gdje parkirati automobil?
- Ogroman porast broja automobila stvara potrebu za povećanjem parkirnog prostora kojeg, objektivno i realno, nema dovoljno. Danas u Europi živi oko 740 milijuna građana koji imaju 300 milijuna automobila, a na svijetu ih je oko milijarde. Prisjećamo se vremena kad su automobili prometovali najužim središtima gradova, a mjesta za parkiranje bilo je u dovoljnom broju u skoro svakoj ulici i uličici, na trgu, gdje god bi se automobil zaustavio. No, što se standard poboljšavao, to se i broj automobila u gradovima povećavao. Automobili su se sjurili u gradove, pa je dostupnih parkirnih mjesta bilo sve manje i manje, a i pronalazilo ih se sve teže, rekao je Bojanić.
Dodao je da svako kretanje automobila u prometu ima neko odredište, odnosno završetak koji rezultira parkiranjem.
- I kad se malo osvrnemo oko sebe, vidimo da svaki osobni automobil više vremena provede u mirovanju nego u vožnji. Najčešće se koriste za prijevoz od mjesta stanovanja do mjesta rada, odlaska u kupovinu ili tijekom slobodnog vremena, pri čemu se vremenski vrlo kratko nalaze u kretanju. Svjetska i europska iskustva ukazuju da se osobni automobil nalazi u pokretu prosječno sat i pol do dva i pol sata dnevno, a u uvjetima veličine hrvatskih gradova i kraće. Ostalo vrijeme tijekom dana automobili su ostavljeni na nekoj prometnoj površini u gradu. Stoga možemo zaključiti da je individualni promet krajnje neracionalan te da parkiranje predstavlja veliki urbanistički problem, a njegovo rješavanje zahtijeva promišljen pristup, kako u društveno-ekonomskom, tako i u prostornom, tehničkom, funkcionalnom, financijskom, ekološkom i svakom drugom pogledu, rekao je Bojanić, dodavši da se analitičari slažu kako je iluzorno očekivati da će se problemi s parkiranjem "konačno riješiti". Eventualno se, istaknuo je, može ograničiti broj automobila po obitelji, ali problem će biti samo veći jer je i mobilnost sve veća, a mladi ljudi sve više putuju po svijetu.
Kad je u pitanju turizam, Bojanić je naglasio raskorak između potrebe da se u vrijeme turističke sezone korisnicima osigura dovoljan broj parkirnih mjesta i činjenice da će u razdoblju izvan sezone ti parkirališni prostori biti neiskorišteni.
- Za primorske turističke destinacije, s odgovarajućom obalom i dubinom mora, vrlo prihvatljivo rješenje mogu predstavljati plutajuće garaže, rekao je Bojanić, dodavši da mnogi gradovi posežu i za restriktivnim mjerama u pogledu ulaska osobnih vozila u središte, a mnoge gradske uprave i za destimuliranje ulazaka osobnih vozila u gradska središta uvođenjem visokih pristojbi.
- Dakle, budućnost parkiranja u svijet prilično je jasna. Ukoliko prognoze nisu pogrešne, novi će svijet biti perspektivan i mobilan. To će biti svijet u kojem će najveći broj obitelji u prometno razvijenim državama imati dva ili tri automobila. Previše ili premalo mjesta za parkiranje? Parkiranje koje je previše jeftino? Mišljenja su različita, pri čemu nema jednostavnih odgovora. Međutim, prije nego li se krene u suočavanje sa sadašnjim nagomilanim problemima parkiranja, a sve u cilju osiguravanja manje problema u budućnosti, potrebno je složiti se da problemi s parkiranjem doista i postoje, što ponekad i nije slučaj, rekao je Bojanić i poručio da mnoge lokalne vlasti zanemaruju problem parkiranja i guraju ga pod tepih.
- Rješenje leži u dosljednoj prometnoj politici koja će kvalitetni sustav javnog prijevoza te uvođenje modernih tehnologija provoditi integriranu politiku parkiranja automobila, zaključio je Bojanić.