brojna neslaganja

Taksisti očajni: Dok Zračna luka Pula tvrdi da su uspostavili red, oni tvrde da je stanje vrlo kaotično

| Autor: Jelena MILOVIĆ
(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)

(Snimio Milivoj Mijošek/Glas Istre)


Na relaciji pulskih taksista i Zračne luke Pula (ZLP) postoje brojna neslaganja jer taksisti prigovaraju na odluke ovih potonjih koje im, smatraju oni, direktno utječu na poslovanje. Naime, taksisti navode više razloga svom nezadovoljstvu, a obratili su nam se kako bi ukazali na sve ono što, po njihovom mišljenju, nije učinjeno korektno sa strane Zračne luke Pula. Skreću pažnju na neusklađenost Općih uvjeta ZLP-a, njezino "guranje" u tržišnu utakmicu u domeni prijevoza putnika, problematiziraju "regularna" taksi parking mjesta i još podosta toga. Ali, krenimo redom.

Nejednakosti

Jedan od kamena spoticanja su Opći uvjeti Zračne luke Pula, koji kako vele taksisti, nisu usklađeni sa zakonodavnom regulativom. Uvjeti se, kako oni tvrde, primjenjuju na neke striktno, dok se s druge strane na "odabrane" dionike ne primjenjuju uopće. Korištenje parkinga, kao i cijena istog, posebno ih žulja.

- Zračna luka Pula omogućila je svim taksi prijevoznicima da pružaju usluge taksi prijevoza na njezinom području, pod unaprijed propisanim uvjetima, a pružatelji usluga sami biraju koja im od dvije mogućnosti više odgovara za njihovo poslovanje, pojašnjavaju na početku iz Zračne luke Pula nakon što smo ih zamolili da nam se na brojne prozivke očituju.

Podsjećaju kako je prva mogućnost prijava na javni poziv.

- Svi pružatelji usluga taksi prijevoza koji su se javili na ovogodišnji javni poziv u svibnju dobili su godišnju karticu za korištenje parkirališta Zračne luke Pula po propisanim Općim uvjetima objavljenim u travnju ove godine. Kartica za korištenje parkirališta vrijedi do konca svibnja iduće godine, a na javni poziv su se mogli javiti svi koji su odabrali svoje usluge pružati na ovaj način, odgovaraju oni.

Inače, godišnja cijena korištenja parkinga u tu svrhu taksi prijevoznike košta dvije tisuće eura, što neki taksisti opisuju previsokom cijenom. Za one taksi prijevoznike koji nisu korisnici godišnje kartice i koji se nisu odlučili javiti na javni poziv, odgovaraju u nastavku iz ZLP-a, također je omogućen pristup njihovom prostoru kroz parkirališta za sve korisnike, a na posebno označenom mjestu "Meet and greet", gdje imaju mogućnost besplatnog parkiranja u trajanju od deset minuta za ukrcaj ili iskrcaj svojih putnika. Za zadržavanje duže od deset minuta, plaća se naknada sukladno važećem cjeniku, kako vele.

Transparentnost

- Sve aktivnosti vezane uz pružanje usluga taksi prijevoza na području Zračne luke Pula uređene su i organizirane na način da je pristup omogućen svima, a uvjeti su unaprijed i transparentno raspisani, pojašnjavaju. Svi uvjeti za korištenje parkirnih površina, za pružanje svih odgovarajućih usluga na području Zračne luke Pula, kojim ona i upravlja, usklađeni su s relevantnim zakonskim odredbama, naglašavaju iz ZLP-a i komentiraju prozivke taksista.

- U paušalne navode i suprotne tvrdnje nekolicine "neimenovanih" taksista nismo u mogućnosti ulaziti, a s obzirom na svakodnevne međusobne prijave pružatelja usluga taksi prijevoza koje su stizale na adrese Zračne luke Pula, zaključuju na ovu temu.

Osim već navedenog, taksisti zamjeraju i da se ZLP-a uslijed pada broja letova/putnika nastoji nelojalno ugurati u tržišnu utakmicu u domeni prijevoza putnika.

- Taksi pojedinci naplaćuju visoku cijenu prijevoza dok istovremeno i ZLP-a sama nudi prijevoz po istim taksi cijenama ili drastično višim cijenama od uobičajenih u autobusnom segmentu, zamjeraju taksisti. Kao primjer spominju Shuttle bus Aerodrom Pula, koji vrši uslugu prijevoza putnika.

- Kada je riječ o shuttle prijevozu isti je uspostavljen 2019. godine i obavlja ga Zračna luka Pula svojim kapacitetima, a isti predstavlja prijevoz putnika koji se obavlja isključivo između zračne luke i središta grada i koji nema obilježja drugih oblika prijevoza putnika, odgovaraju iz ZLP i time zaključuju i ovu temu.

Nadležnosti i nenadležnosti

Taksisti su problematizirali i cijenu od 2.000 eura za godišnji parking, jer je fokus postavljen na cijenu i dostupnost taksi vozila, dok bi s nižom cijenom ove stavke taksi tržišna utakmica bila poštenija, smatraju oni. Navode kao primjer UBER cijenu do grada koja je, primjerice, za do četiri osobe otprilike 11 eura. Istovremeno, četiri osobe će shuttle bus ZLP-a platiti 24 eura, dok će "regularni taxi" s dozvolom ZLP-a platiti otprilike 50 eura, kažu taksisti. Na to iz ZLP-a odgovaraju kako oni ni na koji način ne reguliraju obavljanje taksi prijevoza niti cijenu naplaćene usluge taksi prijevoza jer isto nije u njihovoj nadležnosti. Taksisti, pored primjedbi imaju i prijedlog Zračnoj luci Pula da ponudi pristup Uber i Cammeo prijevoznicima koji djeluju kroz aplikacije/platforme za ukrcaj naručenih vožnji i promptni odlazak i pitaju zašto to već nije učinjeno.

U sklopu Zračne Luke Pula, navode taksisti i to, pojedini vozači rade po 15 do 20 sati dnevno, svakog dana u tjednu što je vidljivo iz nadzora evidencije ulaska i izlaska s parkinga ZLP-a. Mnogi su pritom i neprijavljeni kao zaposlenici, što je taksiste posebno zasmetalo. Iz ZLP-a samo kratko odgovaraju kako "kontrola zakonitosti rada taksi i drugih prijevoznika nije u nadležnosti Zračne luke Pula već drugih institucija tako da bi, ako postoje saznanja o navedenome, bilo uputno da se iste proslijede nadležnim inspekcijama cestovnog prometa, inspektoratu rada i dr.", poručuju oni taksistima koji na to ukazuju.

Iz ZLP-a zaključuju kako se uvođenjem pravilnika uspostavila bolja organizacija i red u pružanje taksi usluga. Na kraju vele kako će i u budućem razdoblju nastaviti uvoditi poboljšanja u prostoru parkirnih površina i pristupa zračnoj luci, "s ciljem da osiguramo još kvalitetniju uslugu svim našim putnicima i korisnicima usluga", odgovaraju i najavljuju svoje namjere iz Zračne luke Pula.

Definicija Zakona o prijevozu

Na pitanje taksista o legalno upisanim taksi kombi vozilima u Zračnoj luci kojima se onemogućava dobivanje godišnje taksi dozvole u ZLP-a na javnom pozivu, dok sami nude uslugu shuttle prijevoza, iz ZLP-a odgovaraju definicijom Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.

- Autotaksi prijevoz definira se kao djelatnost javnog prijevoza putnika koja se obavlja osobnim automobilom kategorije M1, ako se jedan putnik ili povezana skupina putnika ukrcava na jednom ili na više mjesta, a iskrcava na samo jednom drugom mjestu, a takav prijevoz se obavlja temeljem jedne narudžbe i uz jedno plaćanje ukupne naknade za obavljeni prijevoz određene taksimetrom ili elektroničkom aplikacijom iz koje su putniku unaprijed vidljivi maksimalna cijena i planirana ruta putovanja prema unaprijed poznatim uvjetima, pri čemu je narudžba prijevoza realizirana pozivom, elektroničkom aplikacijom ili neposredno kod vozača i koja nema obilježja drugih oblika prijevoza putnika, obrazlažu svoju odluku iz ZLP-a zašto taksi kombi vozilima nije omogućeno dobivanje godišnje taksi dozvole na njihovom javnom pozivu.

Ukrcaj ne može, iskrcaj može

Nemogućnost ukrcaja pred zgradom Zračne luke već isključivo samo iskrcaj, još je jedna od zamjerki koju navode taksisti. Naime, za ukrcaj je predviđena pozicija na LONG TERM Parkingu A, a taksisti vele kako je to najudaljenije mjesto gledano iz smjera zgrade - otprilike udaljeno 250 metara, što također smatraju velikim problemom za svoje poslovanje, ali i za same putnike.

- Da bi izvršili ukrcaj kao "vanjski taxi prijevoznik" npr. UBER, treba se na neki način dojaviti putnicima da ste stigli, ukazuju na ovu, za njih, paradoksalnu situaciju, s obzirom na to da ih "putnici ne mogu vidjeti jer je udaljenost velika, a pritom je nemoguće dočekati putnike, ukrcati ih i izaći u besplatnih deset minuta", vele oni. Na tragu toga, misle da bi trebalo omogućiti besplatno stajalište za preuzimanje putnika jer oni ne parkiraju već obavljaju djelatnost koja traje duže od deset minuta isključivo uslijed dislocirane pozicije, a na koju sami ne mogu utjecati. Preuzimanje u noćnim satima, za vrijeme kiše, ili na plus 30 stupnjeva u hladu, za starije slabije pokretne osobe ili obitelji s malom djecom pritom također predstavlja veliki problem, mišljenja su oni.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter