konačno rješenje za kronični problem u puli?

U blizini samog središta Pule gradit će se parkirališna kuća

| Autor: Milan Pavlović
Simulacija buduće garaže na Marsovom polju

Simulacija buduće garaže na Marsovom polju


Kako je manjak parkirališnog prostora u centru Pule kronični problem s kojim se svakog ljeta iznova suočavaju Puljani i njihovi gosti, nedavna najava izgradnje parkirališne kuće na Marsovom polju očekivano je privukla veliku pozornost u javnosti, ali u gradskom parlamentu.

Tako je na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća Pule vijećnica stranke Možemo! Dušica Radojčić postavila direktoru Pulaparkinga Branislavu Bojaniću set vijećničkih pitanja koji se odnose upravo na tu temu.

Branislav Bojanić (Snimio Milivoj Mijošek / Glas Istre)Branislav Bojanić (Snimio Milivoj Mijošek / Glas Istre)

- Najavili ste izgradnju garažne kuće na Marsovom polju i javno prezentirali idejno rješenje. Međutim, u Studiji uređenja prometa u središtu grada Pule iz kolovoza 2022. koju je Grad Pula naručio od Fakulteta prometnih znanosti, stručnjaci su napisali: "Budući da je izgradnja parkirališnih garaža izrazito skupa mjera, za odluku o izgradnji novih garaža potrebno je izraditi detaljnu studiju izvodljivosti koja će u obzir uzeti sve prometne, ekološke, gospodarske, društvene i ostale parametre." Napomenuli su i da "nedostatak podataka o prometu ograničava prometno planiranje samo na teorijsku razinu".

Molimo vas da nas obavijestite je li, prema preporuci stručnjaka, izrađena Studija izvodljivosti koja bi pokazala primjerenost lokacije na Marsovom polju, najavljenog kapaciteta i cijenu izgradnje. Jesu li razmatrane i druge opcije? Ako jesu, koje i zašto se usporedbom lokacija na Marsovom polju pokazala prikladnijom? Zbog čega nije proveden arhitektonsko-urbanistički natječaj za idejno rješenje garaže?

Simulacija buduće garaže na Marsovom poljuSimulacija buduće garaže na Marsovom polju

To je napravljeno za novi vrtić na Valmadama, za lokaciju na samom rubu grada, a za ovu u samom centru takav je natječaj daleko potrebniji. Možete li nam reći kome ste dali da napravi idejno rješenje koje ste prezentirali javnosti, je li bilo javnog postupka nabave, koliko je koštala njegova izrada i na temelju čega ste dali ulazne parametre za idejno rješenje, pitala je Radojčić, a kako Bojanić nije nazočio sjednici najavljeno joj je da će na postavljena pitanja dobiti pisane odgovore.

Nedavno je putem društvenih mreža poručila kako na te odgovore još uvijek čeka i uputila svojevrsnu "požurnicu" Bojaniću, a kako se radi o temi od velikog javnog interesa direktor Pulaparkinga je pripremljene odgovore pristao podijeliti i s građanima.

Javni interes

Nedavno je putem društvenih mreža poručila kako na te odgovore još uvijek čeka i uputila svojevrsnu »požurnicu« Bojaniću, a kako se radi o temi od velikog javnog interesa direktor Pulaparkinga je pripremljene odgovore pristao podijeliti i s građanima.

- Za planiranu garažnu kuću na lokaciji Marsovo polje je izrađeno idejno rješenje sa svrhom pribavljanja posebnih uvjeta građenja i uvjeta priključenja nadležnih javnopravnih tijela, kako bi se, na temelju tako utvrđenih posebnih uvjeta građenja i priključenja procijenile mogućnosti planirane gradnje i dale smjernice projektantima u pogledu izrade glavnog projekta, odnosno njegovog sadržaja, odabira načina gradnje i materijala, opreme koja mora biti ugrađena i drugih elemenata, kako bi se osiguralo ispunjavanje svih propisanih uvjeta kojima mora udovoljiti planirana građevina, a to su primjerice uvjeti i mjere iz oblasti zaštite od požara, zaštite na radu, sanitarno tehnički uvjeti, način i mjesto priključenja na objekte komunalne infrastrukture, potrebna snaga struje, potrebna količina vode za predmetnu građevinu i za potrebe protupožarne zaštite, hidrantska mreže i ostalog, kaže Bojanić.

Nije sporno, nastavlja, da je izgradnja garažne kuće skup način rješavanja prometa u mirovanju, kako je to i navedeno u studiji Fakulteta prometnih znanosti, no ona se, dodaje, za sada pokazuje kao jedino moguće rješenje za osiguranje većeg broja parkirnih mjesta u neposrednoj blizini centra grada i gradske tržnice za kojima postoji dokazana potreba. Gradnjom garažne kuće, u odnosu na izgradnju istog broja parternih parkirališnih mjesta, kaže Bojanić, čuva se i preostalo neizgrađeno zemljište na tom području kako bi se isto privelo drugim, prostornim planom predviđenim svrhama, te stoga najbolju iskoristivost zemljišta kao ograničenog resursa osigurava upravo gradnja garažne kuće.

- Detaljna studija izvodljivosti nije posebno rađena, ali su svi elementi koje bi ona analizirala, detaljno analizirani sa stručnim tijelima Grada Pule prije izrade idejnog rješenja. Predmetom analize s nadležnim tijelima Grada Pule je bio i odabir lokacija koje bi udovoljavale zahtjevima da se promet u mirovanju riješi što bliže centru grada. Razmatrana je predmetna lokacija i lokacija kod zgrade Croatia osiguranja, te su nakon analize obje lokacije utvrđene prednosti i nedostaci svake od njih, kaže direktor Pula Parkinga.

Prednosti i nedostaci

Prednosti lokacije kod zgrade Croatia osiguranja su što se položajno nalazi bliže centru Grada, što se prostorno planski nalazi na lokaciji označenoj za gradnju garažne kuće, te navika građana na parkiranje na njoj. Puno je duža lista uočenih nedostataka te lokacije. Na njoj se najvažniji neriješeni imovinsko pravni odnosi za realizaciju garažne kuće u cijelom obuhvatu garažne kuće kako je prikazana GUP-om, dugotrajnost postupka i veći broj potrebnih dozvola, što sve upućuje i na upitan i teško predvidljiv rok početka gradnje i realizacije projekta. Sužena varijanta obuhvata garažne kuće predstavljala bi obuhvat na kojemu su riješeni ili je u kraćem roku moguće riješiti imovinsko pravne odnose, no kroz nju bi se postigao neznatno veći broj parkirnih mjesta u odnosu na postojeći radi potrebe osiguranja manipulativnog prostora unutar garažne kuće, te bi stoga bila upitna svrha projekta i isplativost ulaganja. Izgradnja na lokaciji kod zgrade CO značila bi veću vrijednost ulaganja u izgradnju i oblikovanje građevine s obzirom na to da bi se, radi okolne izgradnje i blizine centra, morala veća pozornost obratiti arhitektonskoj izvedbi i izgledu garažne kuće, a među nedostatke ubrojeno je i zahtjevnije prometno rješavanje spoja na već preopterećenu prometnicu, odnosno dodatno opterećenje prometa u centru Pule koje bi morala predvidjeti gradnja na toj lokaciji. Za vrijeme gradnje garažne kuće bilo bi u potpunosti onemogućeno korištenje jednog od najvažnijih gradskih parkirališta, te bi se za vrijeme izgradnje moralo osmisliti prometno rješenje s obzirom na prekid prometa od Nazorove do Mutilska ulice.

- Zaključno, s obzirom na lokaciju u centru grada primjerenija bi bila građevina koja bi uključivala i druge sadržaje uobičajene za centar grada kao što su ugostiteljstvo, trgovine, usluge i slično, dok bi se gradnjom »čiste« garažne kuće izgubio kvalitetan prostor za takve sadržaje, a ne bi se niti unaprijedila ni vizualna slika grada, kaže Bojanić.

Prikladnije rješenje

S druge strane najveća prednost lokacije Marsovo polje su svakako riješeni imovinsko pravni odnosi i činjenica da su parcele u vlasništvu Grada Pule, znatno kraće vrijeme potrebno za izdavanja dozvola. To znači da se može odmah pristupiti izradi glavnog projekta i podnošenju zahtjeva za izdavanje građevinske dozvole, odnosno računati na kraći i izvjesniji rok početka i realizacije projekta.

Prednosti su i manja vrijednost investicije u odnosu na ulaganje po parkirnom mjestu, znatno veći broj garažnih mjesta, manja ulaganja u arhitektonsko oblikovanje, te jednostavnije i bolje prometno rješenje bez dodatnog opterećenja prometnica u centru grada. Za vrijeme gradnje garažne kuće postojeće parkiralište kod CO normalno bi funkcioniralo, te bi se dovršetkom projekta stvorili preduvjeti za eventualno drugačije osmišljavanje tog prostora. Lokacija Marsovo polje također odgovara potrebama posjetitelja nogometnih i drugih sportskih sadržaja na gradskom stadionu, kao i budućih građevina sportske namjene na lokaciji Pragrande, te bi omogućila da se u razdobljima pojačanog prometa za vrijeme turističke sezone, spriječi ulazak turista vozilima do centra grada. Realizacijom projekta na Marsovom polju otvara se i mogućnost boljeg osmišljavanja prometnog rješenja šireg obuhvata te zone s obzirom na to da ne postoji realna opasnost od zastoja u prometu prilikom ulaza ili izlaza iz garažne kuće.

Otpornost i stabilnost

Nedostatak te lokacije je, kaže, nešto veća udaljenost od centra grada, eventualno veći troškovi u pogledu ispunjavanja uvjeta mehaničke otpornosti i stabilnosti zgrade u odnosu na teren, te potreba dodatnog manjeg zacjeljivanja kanala Pragrande, ovisno o prometnom rješenju.

- Arhitektonsko-urbanistički natječaj za idejno rješenje garaže nije proveden prvenstveno radi namjene građevine – garažne kuće i njenog koncepta kao »otvorene garažne kuće« u kojoj je jednostavnije i financijski povoljnije udovoljiti svim uvjetima kojima garažna kuća mora udovoljiti, prvenstveno iz oblasti zaštite od požara, te lokacije na kojoj bi se nalazila. U okruženju nema značajnijih građevina koje bi predstavljale značajno graditeljsko nasljeđe. Preko puta garažne kuće je gradski stadion i planirana garažna kuća će se svojim volumenom i materijalima uklopiti u okolnu gradnju i bit će u korelaciji sa stadionom. Pročelje se može urediti visećim vrtovima ili metalnim »zavjesama«, ovisno koje rješenje se pokaže vizualno i financijski boljim, kaže Bojanić dodajući kako je izrada idejnog rješenja, uz ulazne parametre o broju garažnih mjesta iz Pulaparkinga, povjerena COIN inženjeringu iz Pule bez provođenja postupka javne nabave budući da po cijeni usluge ne postoji ta obveza. »Postupak javne nabave će se provesti za izradu glavnog projekta, a nakon njegove izrade će se moći detaljnije predvidjeti i trošak izgradnje«, zaključuje direktor Pulaparkinga Branislav Bojanić.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter