"Sigurno je da su strategije i planovi jedno, a poslije se nikad sve ne realizira u stopostotnoj mjeri", kaže pročelnica koja ističe da će u novu strategiju biti uključena međusektorska suradnja, bolja i kvalitetnija izrada plana za kulturni turizam, kao i sve veća potpora stabilnosti nezavisne scene
(foto Aleksej Orel)
U sklopu 4. Kreativne jeseni u Istri u Dnevnom boravku Rojca održan je razgovor s Eminom Popović Sterpin, pročelnicom Upravnog odjela za kulturu i razvoj civilnog društva Grada Pule, na temu "Razvoj kulture Grada Pule".
Razgovor je vodio novinar Mario Benčić predstavivši pročelnicu koja je na tom mjestu oko tri mjeseca, da bi onda riječ dao prisutnima, mahom predstavnicima i predstavnicama različitih kulturnih ustanova i udruga s područja Pule među kojima neki predstavljaju segment nezavisne kulture. Razgovor se usmjerio na temu kulturnog turizma, Rojca, Arene, financiranja različitih manifestacija i nedostatka novca te najave nekih značajnih projekata. Jedan od njih, primjerice je i gradski muzej odnosno interpretacijski centar koji bi, a pročelnica je tu vrlo oprezna, vjerojatno trebao biti smješten u Fort Bourguignonu.
Također, pročelnica kaže i kako su 15 posto povećana proračunska sredstva za javne potrebe u kulturi. Kaže i da su mnogi s nezavisne scene počeli na razne načine sudjelovati u izradi nove gradske kulturne strategije za koju uskoro očekuju prvi nacrt.
- Sigurno je da su strategije i planovi jedno, a poslije se nikad sve ne realizira u stopostotnoj mjeri, kaže pročelnica koja ističe da će u novu strategiju biti uključena međusektorska suradnja, bolja i kvalitetnija izrada plana za kulturni turizam, kao i sve veća potpora stabilnosti nezavisne scene. Kao jedan od problema koji je preksinoć više puta istaknula, je i nedostatak unutarnjih, izvansezonskih prostora za izvedbene umjetnosti.
Benčić se nadovezao na temu prostora kojih ima jako puno, napuštenih, no kasnije se uvidio problem što nisu svi ti prostori u vlasništvu Grada. Nadalje, Benčić je spomenuo i kako se programi iz nezavisne kulture bolje boduju na natječajima ako imaju određenu turističku namjenu.
- Taj turizam se upleo baš u sve i čini mi se da je preuzeo kulturu. Ako bude turizam preuzeo kulturu i on hoće uređivati kulturu, po svojim modelima, kako bi htio, onda će kultura biti jako slaba, unificirana i neće biti različita. Nekako bi taj turizam trebalo odmaknuti od kulture, ostaviti ga u segmentu gdje se nalazi, a kulturu ostaviti slobodnu od njega. Koliko možete odvojiti turizam i pustiti da se bavi svojim poslom?, upitao je pročelnicu.
- S jedne strane, treba ga odvojiti, ali s druge strane se stalno traži veća suradnja pa tu moramo naći srednju struju, odgovorila je Popović Sterpin. Ona je od manifestacija koje imaju najveći turistički potencijal i kojima se više bavi Turistička zajednica nego njen odjel i koje se više financiraju kroz dio koji se zove kulturni turizam spomenula festival Visualia ili Dane antike koje je Benčić kasnije opisao kao "Disneyland" koji bi se trebao sam financirati.
Benčić je također uzvratio da je dobro što turizam financira takve manifestacije, ali ne da se iz sredstava kulture financiraju turističke manifestacije.
Pročelnica je podsjetila i da je u izradi plan razvoja grada, pa su neki planovi i projekti doneseni na višim razinama. Najveća dva strateška projekta određena provedbenim planom gradonačelnika Pule su energetska obnova DC-a Rojc u koji su uključili statičku obnovu i solarnu elektranu Rojc i ta dva projekta koja su postala jedan će ići prvi u izradu, pošto je završena javna nabava i kreće se u izradu dokumentacije.
Odgovarajući na Benčićevo pitanje, nova pročelnica iznijela je što bi htjela napraviti u kulturi u Puli iduće četiri godine. To je, prije svega konstantno povećanje proračuna za kulturu, razvoj ustanova u kulturi i razvoj nezavisne scene, ulaganje u kulturnu infrastrukturu, borba za nove prostore za izvedbenu umjetnost, borba za razvoj projekata izvan sezone…
U drugom dijelu pročelnica je odgovarala na pitanja i slušala komentare onih koji su pratili njen razgovor s Benčićem. Kristinu Nefat iz Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika ljuti što se projekti koji imaju istovremeno i kulturni i turistički aspekt više boduju.
- Tu se brkaju lončići. Ne razumije se da je kulturni turizam jedna od podvrsta turizma i da nema što crpiti novac iz Odjela za kulturu, kaže Nefat koja podržava međusektorsku suradnju, ali ne na ovakav način. Pročelnica se slaže da bi trebao postojati plan razvoja kulturnog turizma, dodavši da u Puli nema puno manifestacija i programa koji mogu generirati kulturni turizam. "Kulturni turizam bi trebao biti vrhunski kulturni događaj koji privlači ljude i zbog kojeg ljudi dolaze u grad, a ne kulturna ponuda koja se nudi turistima koji već ionako dolaze u grad", smatra pročelnica.
S obzirom da se ime festivala Visualia puno puta preksinoć spomenulo, njegov pokretač Marko Bolković uključio se u raspravu komentarom da se Visualia ne radi zbog turista, a i kako kaže, "škakljiv" mu je taj pojam kulturnog turizma koji se preksinoć koristio u različitim kontekstima.
- To je manifestacija koju mi radimo za građane i nešto što je nama umjetnički interesantno, kaže on pripomenuvši da je ona nadrasla svoju veličinu pa na nju dolazi veliki broj turista te je automatski zbog toga gurnuta pod kapu kulturnog turizma. Benčić se složio s tim da je ipak nemoguće staviti Visualiju u isti koš s "mačevanjem po ulicama" odnosno Danima antike.
Alekseja Orela iznenadila je odluka da stari korisnici u Rojcu neće moći dobiti novi ugovor nego će morati ići na natječaj, za sve prostore pa ga je zanimalo kako to Grad misli regulirati s postojećim korisnicima i kako oni mogu doći u poziciju da produže ugovore. Pročelnica je odgovorila da ne zna zašto nisu 2019. obnovljeni ugovori, ali kaže da se treba smisliti takva vrst natječaja da stari korisnici koji su u tim prostorima u Rojcu i koji kvalitetno rade imaju prednost i da korisnici koji su tu i ostanu, uz neke izuzetke, poput prostora koji se ne koriste.
Mirjanu Radulović zanimalo je koliko Grad Pula ima prihoda od Arene kojom upravlja Arheološki muzej Istre, što se, kaže, nigdje ne može doznati. Pročelnica je odgovorila da je Arena pod ingerencijom Odjela za imovinu, zbog čega nije imala taj podatak.
Događaj su organizirale udruge Čarobnjakov šešir, HUIU, Metamedij i Mi plus platforma.