(N. LAZAREVIĆ)
Uljanikova novogradnja 500, brod koji je umjesto ponosa postao jedan od simbola propasti pulske brodogradnje, jučer u kasnim večernjim satima dobio je vlasnika. Naime jednom pristiglom ponudom na početnu cijenu koja je nešto viša od 794 milijuna kuna na Fini je jučer u ponoć ipak uspješno okončana javna elektronska dražba usisnog jaružara na vlastiti pogon Willem van Rubroeck, najvrjednije imovine u stečajnoj masi Uljanika d.d.
Premda ime kupca još uvijek nije poznato gotovo izvjesno je da se radi o luksemburškom brodaru i naručitelju broda Jan de Nulu koji je do te nedovršene novogradnje bezuspješno pokušavao doći i prije nego što je pulsku brodograđevnu kompaniju i njezina društva potopio val stečajeva. Willem van Rubroeck bio je peti jaružar i ukupno sedmo plovilo koje je luksemburški brodar naručio u Puli, a ugovor o njegovoj gradnji potpisan je početkom 2014. godine.
S ukupnom instaliranom snagom od 40.900 kilovata, snagom rezanja od 8.500 kilovata i dubinom kopanja koja premašuje 45 metara, taj je brod trebao postati daleko najsnažnije jaružalo na svijetu s najboljim izvedbenim performansama. Premda je još prošlog ljeta na brodu bilo obavljeno više od 80 posto posla mudrosti ni volje da se uz pomoć međufinanciranja taj posao dovrši nije bilo, te se ozbiljnim pregovorima o modalitetu preuzimanja broda s naručiteljem počelo pregovarati tek u završnoj fazi agonije. Prekasno da bi se spasilo državno jamstvo u iznosu 900 milijuna kuna koje je neposredno prije proglašenja stečaja sjelo na račun naručitelja.
Kako bi se bar djelomično umanjila šteta i spriječilo propadanje vrijedne imovine vjerovnici su donijeli odluku o prodaji novogradnje. Aukciju jaružara zatražio je stečajni sudac Trgovačkog suda u Pazinu na osnovu prihvaćene procjene vrijednosti koju je obavio ovlašteni sudski vještak Ante Kraljević. On je procijenio da je vrijednost nedovršene novogradnje 122,4 milijuna eura, a s materijalom koji je plaćen, ali nije instaliran i koji je dio dražbe, ukupna vrijednost iznosi 143,3 milijuna eura. Sukladno pravilima e-dražbi u prvom krugu brod u izgradnji ponudio se na prodaju s početnom cijenom koja iznosi tri četvrtine utvrđene vrijednosti odnosno 794.248.042 kune, te će po toj cijeni na koncu biti i prodan.
Na samom početku procesa kompanija Jan De Nul tražila je da se unovčenje jaružara putem elektroničke javne dražbe proglasi nedopuštenom iz razloga što su u taj brod ugrađeni zaštićeni izumi i patenti te tvrtke, no mišljenje upućenijih je da se više radilo o poruci eventualnoj konkurenciji i omogućavanju da se brod na dražbi otkupi bez licitacije prema početnoj cijeni, u čemu se, prema svemu sudeći, i uspjelo.