JEDINSTVEN PROJEKT

Zbirka priča Lapis Histriae 2018. i izložba radova "Azil/Asilo": INTERDISCIPLINARNO UMJETNIČKO OSTVARENJE

| Autor: Sanja BOSNIĆ
S otvorenja izložbe

S otvorenja izložbe


Cjelovit sustav likovnog oblikovanja od tiskane zbirke Lapis Histriae u kojoj su zastupljeni najbolji literarni radovi s natjecanja i ilustracije inspirirane zadanom književnom temom te potom izložba kao krajnji fragment ukomponiran u projekt Foruma Tomizza, osmislila je Maja Briski

Međunarodni književni natječaj Lapis Histriae pokrenut u sklopu Foruma Tomizze, projekta Gradske knjižnice Umag doživio je svoj peti po redu multimedijalni iskorak u Grin photo gallery koncipiran kroz vizualnu nadogradnju - izložbu pod nazivom: "Azil/Asilo", koja je ujedno bila tema prošlogodišnjeg međunarodnog književnog natječaja.

Izvor nadahnuća

Cjelovit sustav likovnog oblikovanja od tiskane zbirke Lapis Histriae u kojoj su zastupljeni najbolji literarni radovi s natjecanja i ilustracije inspirirane zadanom književnom temom te potom izložba kao krajnji fragment ukomponiran u projekt Foruma Tomizza, osmislila je Maja Briski, nezavisna producentica, kustosica, likovna kritičarka i art director. Time je Međunarodni književni natječaj Lapis Histriae postao izvor nadahnuća od 2014. godine i likovnim autorima od neafirmiranih do vrlo priznatih artista.

Izložbi "Azil/Asilo" prethodilo je predstavljanje nove tiskane zbirke najboljih kratkih priča Lapis Histriae, 2018. – "Azil/Asilo" prilikom kojega se ravnatelj knjižnice Neven Ušumović osvrnuo na ovu aktualnu problematiku koja je bila zadana tema za prošlogodišnji literarni natječaj i povod susreta na Forumu Tomizza 2018.

- Pitanje azila smo generalizirali tražeći odgovore na pitanja koji je status i kako zaštiti one koji se žele suprotstaviti većinskom mišljenju te je zaključeno da se tome najčešće protive intelektualci i umjetnici na svoj upečatljiv način. Tako je bilo i s pristiglim kratkim pričama na prošlogodišnji trojezični natječaj u kojima su autori bilo vrlo britki kritizirajući odnos naše sredine prema azilantima i ljudskoj nesreći, kazao je Ušumović dajući osobit naglasak pobjedničkoj priči "Imenjaci", autora Stamena Milovanovića iz Niša u kojoj se on zbog ljudske nepravde i nehumanosti pokušava pretvoriti u psa jer ga njegov pas emotivno razumije više od njegovih susjeda.

Nakon zbirke "Azil/Asilo" izložbu istog naslova i umjetnike koji sudjeluju u njoj predstavila je Briski pojasnivši da je zbog veličine galerijskog prostora izložen samo dio artefakta kao skica, dok će svi pristigli radovi biti predstavljeni na izložbi u Kopru i Trstu.

- Poziv artistima za sudjelovanje na Forumu Tomizza u kojem su trebali dati svoje odgovore na pitanje azila, ali u jednoj široj, slobodnoj formi, upućen je na adrese 20 umjetnika od kojih se odazvalo njih 16, rekla je Briski pozivajući gledatelje na "kružni" razgled izloženih eksponata.

Prvi je u toj umjetničkoj šetnji opisao svoju zrcalnu monumentalnu instalaciju "Autorefleksija" autor Andrej Furlan usredotočivši se na bizarne motive prikaza u ogledalima barijere-bodljikave žice na hrvatsko-slovenskoj granici u kojima se zrcali lik svakog čovjeka u žičanom kavezu, istaknuvši pri tome da vlastitom pojavom u zrcalu s obje strane barijere, trenutno se ukida ta vizualna granica, koja ustvari ne postoji u našem mentalnom sklopu i ljudskim dušama. O beskonačnosti univerzuma i toplini doma govorila je umjetnica Nataša Segulin dok je opisivala svoje crno-bijele uratke koji pretpostavljaju mračnu i svjetlu stranu migrantskih putovanja, od ishodišta do uplovljavanja na novu morsku obalu na kojoj pronalaze novo utočište, interpretirala je Segulin svoje izložbene motive inspirirane otokom Lastovom koji je trebao postati nova Lampedusa.

Provokativni naslov

Fotografiju nastalu u Trstu, gdje je okom kamere zabilježena grupa imigranata kako besposleno sjede slušajući umilne (rajske) zvukove harfe u očekivanju da im prolaznici udijele po neki euro, približio je prisutnima autor Robert Sironi koji je zbog groteskne scene dao fotografiji provokativni naslov "Scherzo triestino". Izloženu fotografiju "The sheriff of Albona" poznatog labinskog osobenjaka Euro laube Keka na duhovit i bizaran način predstavio je autor Zaneto Paulin, opisavši Keka kao otkvačenog lika koji je u središtu svih društvenih događanja u Labinu, dok je u svakodnevnici marginaliziran te živi u svojoj izolaciji - neuvjetnim socijalnim prilikama.

Pri kraju razgleda izložbe Paulin je izdvojio fascinantnu kolekciju ilustracija zagrebačkog najčuvenijeg crtača Igora Hofbauera, autora brojnih plakata za koncerte u kultnom zagrebačkom klubu Močvara i autora najluđe crtačke knjige "Mister Morgen", a kao svog favorita izložbe Paulin je s neskrivenim žarom i zanosom istaknuo Gorana Rušinovića, slikara i redatelja, predstavljajući njegovu grafiku, naglasivši da je na prošlogodišnji natječaj poslao filmski scenarij inspiriran životom i radom Fulvija Tomizze, "Expatriar Manifesto", koji je kao svojevrsni presedan pridružen kao posljednji tekst u zbirci tiskanih kratkih priča Lapis Histriae.

Nakon umaške izložbene premijere u Grin photo gallery projekt "Azil/Asilo" bit će predstavljen u Kopru i Trstu kao i nova tema nastupajućeg natječaja na Forumu Tomizza, "Hrabrost /Coraggio".

Sudionici izložbe

Sudionici izložbe su: Goran Trbuljak (Zagreb), Tomislav Brajnović (Golo Brdo) Annamaria Castellan (Trst), Maja Briski (EU), Nikola Zelmanović (Zagreb), Igor Hofbauer (Zagreb), Duje Jurić (Zagreb), Andrej Furlan (Ljubljana), Zaneto Paulin (EU), Ana Jazbec (Zagreb), Robert Sironi (Umag), Danilo Dučak (Motovun), Nataša Segulin (Kopar – Ljubljana), Zdravko Milić (Labin), Bane Milenković (Zagreb), Thomas Sterna (Aschaffenburg) i Goran Rušinović (New York).

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter