(Hina/EPA)
Trodnevni Seminar dinarske pjesme i plesova u organizaciji Gackog pučkog otvorenog učilišta Otočac, održava se ovog vikenda u Otočcu s ciljem promicanja baštine dinarskog kraja, od Primorsko goranske županije, Korduna, Ravnih Kotara, neretljanskog kraja i Hercegovine.
Folklorist Vidoslav Bagur naglasio je u razgovoru za Hinu, da se na ovom seminaru radi "vrlo zahtjevno ojkanje", koje je UNESCO 2010. proglasio ‘ugroženom svjetskom nematerijalnom baštinom".
“Postoji više načina ojkanja, a mi ovdje danas učimo rozganje iz Ravnih Kotara", rekao je Bagur.
Ocjenjuje da je seminari folklora fenomen, jer mu se u ovo suvremeno doba, kada su svi na nekoj elektronici, odaziva veliki broj mladih ljudi, poručivši “svima koji tvrde da je tradicijska kultura osuđena na smrt, da to nije tako”.
Voditelj seminara etnomuzikolog Joško Ćaleta kaže da na širokom prostoru Dinarskog gorja, ali i Korduna i Banovine postoje lokalne inačice glazbeno plesne tradicije različitih zajednica, koje veže posebno arhaično pjevanje u temperiranim intervalima.
Na ovogodišnjem se Seminaru radi nekoliko napjeva iz sela Galovac u Ravnim Kotarima i to na tri stila, orsanje ili orzenje, 'samačko pivanje' i 'pivanje pod bas, ili na bas', a u kojima pjevanje završava u kvintama.
Na programu Seminara su i plesovi i napjevi iz Like i Zagvozda, ali i iz mjesta Preko i Kali na otoku Ugljanu. Ćaleta pojašnjava kako se na svim zadarskim otocima plešu dinarski plesovi, jer je tamo kroz povijest migriralo stanovništvo s brda prema otocima, pa se tamo zadržalo i ‘nijemo kolo’, što je "samo jedan od bisera u niski folklornog blaga koji imamo u Hrvatskoj".
Ojkanje na UNESCO-voj listi svjetske kulturne baštine
Naglašava da se tradicija dinarske zone odnosi na sve stanovnike, da susjedi različitih nacionalnosti i vjere isto ili slično pjevaju, kod katoličkog stanovništva u Ravnim Kotarima ono se zove orcanje, a kod njihovih pravoslavnih susjeda naziva se groktanje.
“Kada je 2009. g. Hrvatska predala UNESCO-u zahtjev da se ojkanje uvrsti na listu ugrožene baštine, Srbija je prigovarala da se krade njihovu tradiciju, a u rješenju UNESCO-a piše da se odnosi na sve stanovnike na dinarskom prostoru”, naveo je Ćaleta.
Sudionik Ante Smilović iz Umjetničke skupine “DijasKorak” iz Ofgenbacha u Njemačkoj kaže da se prvi put susreće s ojkanjem, njegovi su roditelji “gangaši” iz Omiša, te ga je upravo ganga prije 25 godina približila folkloru u Offenbachu. Napominje da u Otočcu skuplja novu građu za rad skupine.
Seminar financijski omogućava Ministarstvo kulture, rekla je ravnateljica Gackog pučkog otvorenog učilišta Otočac Nada Avsec. Ističe da učilište ima Centar za dinarsku kulturnu zonu, te najavljuje kako će iduće godine u Otočcu tradicija dinarskog kraja biti prikazana sudionicima Erazmus + projekta iz deset zemalja.