(Hina/EPA)
Zagrebačko kino Tuškanac od 14. do 23. lipnja prikazuje retrospektivu američkog redatelja i producenta austrijskog podrijetla Otta Premingera.
Prikazat će se petnaest njegovih ostvarenja, uključujući filmove "Anatomija jednog umorstva (1959), "Laura" (1944), "Rijeka bez povratka" (1954), "Čovjek sa zlatnom rukom" (1957), u kojima je obrađivao društveno osjetljive i provokativne teme, često u dugim kadrovima kao jednom od svojih zaštitnih znakova.
Retrospektiva se otvara filmom "Anatomija jednog umorstva", po mnogima najboljom sudskom dramom svih vremena, u kojoj je glavnu ulogu odigrao James Stewart.
Riječ je o jednom od prvih holivudskih filmova koji se eksplicitno bavio temama seksa i silovanja te koji sa zamjetnim cinizmom oslikava američki sudski sistem, napominje se u najavi.
Slijedi americana vestern, veliki hit u kinima, "Rijeka bez povratka" (1954) s Robertom Mitchumom i Marilyn Monroe, te nagrađivani mjuzikl "Carmen Jones" (1955) s Dorothy Dandridge u naslovnoj ulozi, koji je prvi hollywoodski film s posve crnačkom glumačkom postavom, kao i prvi film za koji je jedna crna glumica nominirana za Oscara za glavnu ulogu.
U srijedu se prikazuje ratna drama "Prva pobjeda" (1965), posljednji epski visokobudžetni hollywoodski film u kojoj su prvi put glumili zajedno John Wayne i Kirk Douglas, a u četvrtak psihološki triler "Bunny Lake je nestala" (1965), koji se danas smatra jednim od intrigantnijih naslova Premingerova opusa
Bit će tu i "Prijedlog i usvajanje" (1962), djelo koje vrlo oporo slika svijet američke visoke politike, a značajno je, kažu iz "Tuškanca", i kao još jedan redateljev film koji je izazvao cenzorski kod rušeći tabue – mladi političar žrtva je ucjene zbog homoseksualne afere tijekom rata.
Publika će u petak moći pogledati "Kardinala" (1963), dijelom financiranog vatikanskim novcem i službeno podržanog od Katoličke crkve, film koji se bavi njezinom poviješću u prvoj polovici 20. stoljeća i u kojemu se redatelj pozabavio i danas kontroverznim temama.
U subotu su na rasporedu "Čovjek sa zlatnom rukom" (1957) s Frankom Sinatrom, prvi hollywoodski film koji se otvoreno bavio ovisnošću o drogi te "Dobar dan, tugo" (1958), ekranizacija romana Françoise Sagan koji je povezao tada mondeni egzistencijalizam i tinejdžerski naraštaj.
Za nedjelju, 20. lipnja, najavljen je "Egzodus" (1960) s Paulom Newmanom koji se, unatoč opravdanim prigovorima o jednostranosti prikaza nastanka Države Izrael koja favorizira židovsku, a minorizira arapsku perspektivu, pamti kao vrlo ozbiljno napravljeno djelo kompetentno izvedene epske strukture i uvjerljivih glumačkih izvedbi.
Retrospektivu u ponedjeljak, 21. lipnja, nastavlja "Na rubu pločnika" (1950), jedan od prvih hollywoodskih filmova koji negativno prikazuje policijske djelatnike, čime je Preminger taknuo u još jedan tabu američke kinematografije. Slijedi još jedan noir s Danom Andrewsom, "Pali anđeo" (1945).
Dan kasnije prikazat će se noirovska drama "Laura" (1944), koja kritizira pohlepu i nemoral visokih društvenih slojeva, a nagrađena je Oscarom za najbolju crno-bijelu fotografiju i imala veliki komercijalni i kritičarski uspjeh.
Retrospektivu završava u srijedu, 23. lipnja, filmovima "Vrtlog" (1949), s glumicom Gene Tierney u glavnoj ulozi i dramom "Daisy Kenyon" (1947) koja danas ima kultni status.
"Djelo izuzetno realistički (što je u ono doba bilo vrlo neobično u Hollywoodu) pristupa uvijek intrigantnoj problematici ljubavnog trokuta (Joan Crawford, Dana Andrews i Henry Fonda), odnosno žanru melodrame", ističe se u najavi.