(Hina/EPA)
Zagrebačko kino Tuškanac priprema od 2. do 6. studenog retrospektivu Nannija Morettija, međunarodno najcjenjenijeg talijanskog autora devedesetih.
Pod nazivom "Autobiografska fikcija Nannija Morettija" prikazat će se filmovi "Crveni lob", "Bianca", "Travanj", "Misa je gotova", "Sinova soba", "Moja majka", "Imamo Papu" i "Zlatni snovi", dok retrospektivu otvara humorna drama "Dragi dnevniče".
Uvodnu riječ o autorovu stvaralaštvu održat će filmologinja Nika Petković.
Kako se ističe u najavi, redatelj, scenarist i glumac Nanni Moretti posve je neovisna i gotovo apartna umjetnička osobnost koja se u angažiranim autorskim djelima ne libi društvene kritike i jasnog iznošenja lijevih političkih stavova, a njegovi "autarkijski" filmovi dinamične su i humorom bogate društvene satire zahvaljujući kojima se afirmirao kao zaigrani i angažirani ljevičar s ulica Rima.
Kao jednog od najznačajnijih suvremenih talijanskih filmaša, često s nizom referenci na druge filmske naslove te zbog humoristički intoniranog bavljenja društveno angažiranim temama često ga uspoređuju i s Woodyjem Allenom, dodaje se.
Film "Dragi dnevniče" poluautobiografsko je autorovo ostvarenje u kojem glumi samog sebe, omnibus oštroumnih referenci na povijest talijanskog filma i šire europske kulture, kojim se možda i ključno afirmirao izvan granica Italije.
Za režiju filma je nagrađen kao najbolji redatelj u Cannesu, a film je osvojio nagradu David di Donatello za najbolji film i glazbu.
Komedija "Crveni lob" (1989) vrti se oko vaterpolske utakmice, miljea koji je redatelj iskoristio da bi se kroz metaforu o gubitku pamćenja protagonista pozabavio ideološkom krizom talijanske ljevice i komunističke partije, kreiravši intrigantan komentar talijanske društvene stvarnosti 1980-ih.
Crnohumorna drama "Bianca" (1983), četvrto Morettijevo satirično intonirano i politizirano djelo s Micheleom Apicellom kao protagonistom koji funkcionira kao njegov svojevrsni filmski alter-ego, a sam ga i glumi. Dinamičan i sigurno režiran film još je jedno prepoznatljivo autorovo ostvarenje, napominje se u najavi.
Četvrtak je rezerviran za "Travanj" (1998), autobiografsku komediju koja ponajprije funkcionira kao antiposveta talijanskom premijeru Silviju Berlusconiju, a govori o redatelju koji u filmu stvarnost ne uspijeva ogoliti na način na koji to želi, a biva prisiljen baviti se suvremenim političkim temama i njihovim akterima.
U nastavku slijedi humorna drama "Misa je gotova" (1985) nagrađena Srebrnim medvjedom u Berlinu, jedini od prvih šest autorovih filmova u kojem protagonist nije Michele Apicella. Protagonist filma, otac Giulio, ipak je slično zaokupljen egzistencijalnim dvojbama, a Moretti i u ovom filmu daje jasan i vjerodostojan prikaz talijanskog društva onog vremena.
Za petak je najavljena drama "Sinova soba" (2001) kojom je Moretti napravio otklon od svog dotadašnjeg prosedea, istovremeno tragična i tjeskobna priča, ali i topla, humanizmom natopljena i terapeutski usmjerena. Film je ovjenčan Zlatnom palmom i nagradom FIPRESCI u Cannesu.
Slijedi "Moja majka" (2015), nagrađena nagradom Ekumenskog žirija u Cannesu, izuzetno šarmantno djelo koje se bavi filmom i filmskim cehom, ujedno i jedna od najdojmljivijih posveta nastavničkom zvanju i prosvjetarima.
U subotu je na programu drama "Imamo Papu" (2011) koja je u vrijeme premijere izazvala prosvjede nekih Vatikanu bliskih medija, iako, kažu iz "Tuškanca", djelo posve benigno zadire u suštinska pitanja sposobnosti i spremnosti na potpunu predanost vjeri i služenju Bogu, isključivo u smislu propitkivanja čvrstine i dubine vlastite religioznosti pape te njegova pristajanja na odricanja od malih ljudskih slabosti i sitnih zadovoljstava.
Program zatvara humorna drama "Zlatni snovi" (1981) u kojoj Moretti vrlo učinkovito koristi motiv filma (sna) u filmu, i na filmskoj javi i u snu umećući neke biografske elemente, intenzivno se baveći i psihoanalizom, a film obilježava i velika doza (auto)ironije.
Program je realiziran u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu i Veleposlanstvom Talijanske Republike u RH.