ZAGREB

Prva hrvatska retrospektiva Johna Carpentera za ljubitelje horora

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Zagrebačko kino Tuškanac donosi za ljubitelje horora od 25. svibnja do 2. lipnja prvu hrvatsku retrospektivu filmova Johna Carpentera, jednog od ključnih holivudskih filmaša sedamdesetih i osamdesetih godina. 

Carpenter ima jedan od najzanimljivijih opusa američke kinematografije, a njegova su niskobudžetna i žanrovski strogo definirana ostvarenja značajno oblikovala tadašnji svjetonazor, ukus i estetiku filmofila.

U njegovom se portfelju nalaze redom sjajna ostvarenja, a dokazavši se kao inovator žanra i majstor rada sa skromnim proračunima, bio je podjednako štovan od tvrdokornih ljubitelja žanra kao i od zagovornika autorskog filma. 

Retrospektivu otvara fantastični horor "Stvar" iz 1982. koji "zbog generalnog pesimizma, mizantropije i 'mraka' u prikazu izolirane ljudske zajednice" nije dočekan s odobravanjem kritike i publike, no s vremenom je stekao kultni status", kažu iz "Tuškanca".

Crnohumorna SF-komedija "Tamna zvijezda" koštala je šezdesetak tisuća dolara, ali je djelovala neusporedivo skuplje, radi čega je Carpenter privukao pozornost Hollywooda. 

"Napad na trinaestu policijsku stanicu" (1976) nastao je pod izravnim utjecajem vesterna "Rio Bravo" Howarda Hawksa, ali i Raoula Walsha te Alfreda Hitchcocka, dok je antologijskom "Noći vještica" (1978) Carpenter redefinirao žanr horora i inicirao podžanr slasher filmova. Iz tog se filma pamti glazbeni motiv koji je skladao sam Carpenter.

Triler-drama s elementima horora "Netko me gleda" (1978) redefinirala je način stvaranja priča na psiho-voajerske teme, a nadnaravni horor "Magla" (1980) nije prvo ostvario osobitu gledanost ni naklonost kritike, no sad se ubraja u redateljeva klasična ostvarenja. 

Film "Bijeg iz New Yorka" (1981) odlikuju prepoznatljive osobine minimalizma i ekonomičnosti, a uloga u tom filmu Kurta Russella je pretvorila u zvijezdu. 

Iako se "Christine" (1983) često reklamira kao nadnaravni horor, to je tinejdžerska drama o odrastanju, dok se kao jedno od najemotivnijih Carpentorovih ostvarenja opisuje "Zvjezdani čovjek" (1984), koji se prometnuo u jedan od najvećih hitova te godine.

Pustolovna akcijska komedija "Velika nevolja u Kineskoj četvrti" (1986) posveta je popularnim hongkonškim borilačkim filmovima,  a fantastični horor "Knez tame" (1987) središnji je dio Carpenterove trilogije apokalipse.

"Oni žive" (1988), SF akcijski horor, obrađuje temu straha prosječnog Amerikanca od mogućeg kolapsa prouzročenog konzumerizmom, dok  "U raljama ludila" (1994), završni segment trilogije, donosi brojne asocijacije na djela književnika H. P. Lovecrafta i Stephena Kinga.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter