U sklopu projekta održana je predstava Teatra Tirena "D(n)o dna", namijenjena tinejdžerima koja tematizira prekomjernu konzumaciju alkohola i njezine posljedice. Nakon gledanja predstave dramaturginja Iva Gruić održala je radionicu "Analiza predstave", a zajedno s dramskom pedagoginjom Ines Škuflić-Horvat radionicu "Koncipiranje radionice prije i poslije gledanja kazališne predstave", kako bi se tinejdžeri motivirali za gledanje i razumijevanje predstava
U pazinskom Društvenom centru Veli Jože prošli je tjedan, od 21. do 25. kolovoza, održan projekt Omnibus koji su uz podršku Grada Pazina organizirali Udruga i Teatar "Tirena" iz Zagreba u suradnji s Poslijediplomskim studijem Dramske pedagogije zagrebačkog Učiteljskog fakulteta.
Kazalište i zajednica
- Projekt se sastoji od četiri radionice i jedne predstave s ciljem odgoja publike i dubljeg razumijevanje kazališta kao medija, pojašnjava dramska pedagoginja Ines Škuflić-Horvat. U sklopu projekta održana je predstava Teatra Tirena "D(n)o dna", namijenjena tinejdžerima koja tematizira prekomjernu konzumaciju alkohola i njezine posljedice. Nakon gledanja predstave dramaturginja Iva Gruić održala je radionicu "Analiza predstave", a zajedno sa Škuflić-Horvat radionicu "Koncipiranje radionice prije i poslije gledanja kazališne predstave", kako bi se tinejdžeri motivirali za gledanje predstava i produbili razumijevanje odgledanog. Održana je i radionica "Interaktivno kazalište", u kojoj su voditelji aktivnosti za djecu i mlade upoznati s formom kazališta kojem su teme odgojno-obrazovne, u kojem publika aktivno sudjeluje, a koje rado zovu i kazalištem za društvenu promjenu. Radionicu "Uvod u pisanje projekata" vodila je Iva Nemec, a gošća iz Beograda, Nataša Milojević predstavila je rad izuzetno uspješne organizacije BAZAART koja se bavi kazalištem zajednice.
Radije šute nego pomažu
U sklopu Omnibusa u Spomen domu je održana predstava "D(n)o dna" kojoj je tema pretjerana konzumacija alkohola kod tinejdžera. U tomu smo, kaže Škuflić-Horvat, pri vrhu europske ljestvice. Budući da je "Tirena" prepoznala taj problem napravila je predstavu koja je do sada imala više od 60 izvedbi. Uz predstavu "Tirena" je pripremila i metodičke pripreme za nastavnike kako kada odgledaju predstavu sa svojim razredu o temi mogu razgovarati. Tako su polaznici naučili kako koncipirati radionicu na temu koja može biti motivacija prije predstave ili koja može produbiti razumijevanje teme o kojoj se u predstavi radilo.
Radionice u sklopu projekta Omnibus polazilo je 20-tak učitelja i voditelja aktivnosti za djecu i mlade, a jezgru su činili studenti Dramske pedagogije pri Učiteljskom fakultetu.
- Radionice su važne zato što smatramo da je dramski odgoj izuzetno važan u razvoju osobnosti i u radu s djecom jer iskustveno učenje ono što ostavlja najviše traga. Ako to prožive u nekoj dramskoj situaciju, u nekakvom sigurnom okruženju, djeca su sigurno spremnija za život. U predstavi imamo jednu situaciju s tinejdžerima. Naime, danas je vrlo "cool" i vrlo "in" ako se želi pripadati društvu da se "potegne", kaže Škuflić-Horvat. Dodajući kako naša kultura prihvaća i tolerira pijenje alkohola, a s druge strane tinejdžeri ne znaju što učiniti kada dođe do krizne situacije izazvane pijenjem alkohola.
Jedna od tema je i kako se u takvim slučajevima ponašati da ne prevlada strah.
- Joj ako kažem mami, ona će me ubiti, mnogi tada pomisle. Zato radije šute nego pomažu. Zbog toga dolazi i do tragičnih situacija na proslavama mature ili nekim sličnim događajima. U Zagrebu smo imali čak i slučaj utapanja jer od straha ili neznanja tinejdžeri nisu reagirali, jer često, iz straha ili neznanja, ne zovu pomoć da spase nekoga tko je pijan, dodaje Škuflić-Horvat. Dakle, predstava "D(n)o dna" je nekakav igrani priručnik kroz faze pijenja i kad treba reći - "Stop". Ona govori kako se treba ponašati s nekim tko je pijan i kakve mogu biti posljedice opijanja koje ponekad nisu nimalo bezazlene.
Za afirmaciju pozitivnih vrijednosti
- Mislim da bi se u našoj zemlji moglo više afirmirati pozitivne vrijednosti i da se više afirmira nešto korisno. I onda se opet vraćamo na kazalište koje se na koristan način, kroz predstave, bavi raznim problemima, poručuje Škuflić-Horvat.
Pazin je za ovaj projekt izabran jer nudi sve mogućnosti, ali i zato što je Grad pokazao dobru volju za sufinanciranje projekta. Uz to za potrebe projekta besplatno su osigurani prostori u Društvenom centu Veli Jože.
- Imamo odlične uvjete za rad, koji omogućuju da svima bude ugodno, dodaje Škuflić-Horvat. Napominjući kako Teatar Tirena ima još ovakvih planova, ali, kaže, vidjet će se koliko se još može ići jer i entuzijazam može ići do određene granice. Ona smatra kako je njihov rad koristan i kako bi ga i strukture u Istarskoj županiji trebale prepoznati. Mnogo se novaca izdvaja za manifestacije, a u proračunima često nedostaju sredstva za rad u kulturi, za kazalište i rad s mladima, smatra ona. Stoga će njihovi projekti ubuduće uglavnom ovisiti o sredstvima koje budu uspjeli osigurati kroz natječaje. (Napisao i snimio Mirjan RIMANIĆ)